דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

סלקום נכנסת לתחום אספקת החשמל הביתי

חברת התקשורת חתמה על הסכם עקרונות עם חברת "משק אנרגיה" | המיזם מתאפשר בשל הרפורמה במשק החשמל, הכוללת פתיחה לתחרות מול גורמים פרטים של תחומי האספקה והייצור | חברות נוספות "מתחממות על הקווים"

סניף של חברת סלקום (צילום: ליאור מזרחי/ פלאש 90)
סניף של חברת סלקום (צילום: ליאור מזרחי/ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החברות סלקום ומשק אנרגיה הודיעו הבוקר (שני) לבורסה על הסכם עקרונות שחתמו להקמת מיזם משותף לפעילות בתחומי אספקת החשמל. החברות מתכוונות להקיף מיזם בבעלות שווה של 50% לכל אחת, שיספק שירותים ללקוחות בתחום אספקת החשמל הביתי: מכירת חשמל מוזל, התייעלות אנרגטית, חשמל חכם, בית חכם, מוצרי אגירה/טעינה.

משק אנרגיה וסלקום הסכימו גם על תקופת בלעדיות של שלושה חודשים, שבמהלכה ינהלו משא ומתן כדי לחתום על הסכם מפורט. בהודעתה, כתבה סלקום כי "להערכת החברה לא תהיה לפעילות זו השפעה מהותית על תוצאותיה בשנים הקרובות". לפי הודעת משק אנרגיה, "אין כל ודאות כי הסכם כאמור אכן ייחתם. בנוסף, מימוש ההסכם, אם וככל וייחתם יהיה כפוף לקבלת האישורים הנדרשים לפי דין ככל שידרשו".

חברת משק אנרגיה נמצאת בשליטת שמונה ארגונים כלכליים של הקיבוצים, ופעילה כיום בתחום השדות סולאריים בהיקף של כ-100 מגה וכוונה להקים עוד מאות מגה בתחום זה. במקביל, החברה שואפת לעסקת מיזוג מניות עם בעלי תחנת הכח דליה, שחלק ניכר ממניותיה שייך לאותם בעלים. החברה מתכוונת להחזיק גם בנתח מפעילות התחנה המונעת בגז וגם באנרגיה סולארית. החברה שואפת לרכוש גם את פעילת אספקת החשמל לכ-250 קיבוצים, בזכות מעמדם כ'מחלקים היסטוריים' שלא תלויים בחברת החשמל בתחום זה.

מתקן סולרי (צילום: משה שי/ פלאש 90)
מתקן סולרי (צילום: משה שי/ פלאש 90)

המיזם המשותף הוא ניסיון לחבר בין יתרונות משני הכיוונים – סלקום מביאה עמה מערך שירות לקוחות, המטפל במעל 3 מיליון לקוחות ומשק אנרגיה מביאה ידע וניסיון בתחומי ייצור ואספקת חשמל.

מהי הרפורמה באספקת החשמל?

תחום אספקת החשמל הוא התחום הקטן ביותר במשק החשמל ומכיל בתוכו את מתן השירות ללקוח, מערך הגביה והמניה. על פי הרפורמה במשק החשמל, תחום זה ייפתח לתחרות מול גורמים פרטיים אשר יורשו לספק חשמל ללקוחותיהם שיירכש ממנהל מערכת החשמל, אשר רוכש אותו מיצרנים במחיר שאמור להיות תחרותי ומיטבי.

בשלב ראשון, התחרות בתחום תיעשה כ'פיילוט' שיוגבל ל-400 מגה-וואט, השקולים לצריכה של כ-80 אלף משקי בית. רק משקי בית שיש להם מונה חכם של חברת החשמל, אשר משדר את נתוני הצריכה באופן אלחוטי, יורשו להשתתף בפיילוט. עד שנת 2024 חברת החשמל אמורה להחליף את כלל המונים בישראל למונים חכמים".

בהסתכלות כלכלית, לתחום האספקה אין כמעט צידוק כלכלי בפעולה בפני עצמה – חברת החשמל מספקת שירות  ברמה גבוהה ונהנית מיתרון לגודל. עם זאת, התחום כן יכול להיות מפתח למתן הנחות בזכות הסכמי סחר בחשמל מול יצרנים, ובעיקר כפלטפורמה לשיווק מוצרים משיקים בתחום החשמל החכם, אגירה אנרגיה ביתית והתייעלות אנרגטית.

עם זאת, למסחור התחום עשויה להיות גם מגרעה לציבור – מי שיעבור למתכונת החדשה לא ייהנה מהפשטות של ההסדר הנוכחי – תשלום בפיקוח רשות החשמל בעבור חיבור ותשלום בעבור היקף הצריכה. הלקוחות יקבלו הצעות שיווקיות שונות – בדומה לתחומי הביטוח, האינטרנט, הסלולר ואחרים ויידרשו להשוות ביניהן, כאשר לא נקבעה עדיין רגולציה צרכנית לנושא זה, כפי שהיא קיימת בתחומים האחרים. צרכנים מיומנים יוכלו לחסוך במידה מסוימת בהוצאות החשמל שלהם, אך אחרים עלולים לחתום על עסקאות שלא מיטיבות עימם ולשלם יותר.

בין החברות ש"מתחממות על הקווים" ובוחנות את התחום נמצאות: שופרסל, רמי לוי, פז, כי"ל ו-HOT.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!