דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / נחתם הסכם: יוקמו עשרות ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב

עלותו של השלב הראשון של ההסכם שנחתם בין משרד תחבורה ועיריית תל אביב מוערכת ב-340 מיליון שקלים. צפו במפה המלאה.

אוטובוס בגוש דן (צילום ארכיון: יוסי זליגר  פלאש 90).
אוטובוס בגוש דן (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90).

משרד התחבורה ועיריית תל אביב- יפו חתמו היום (יום רביעי) על הסכם ראשון להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית חדשים בתל אביב. במסגרת ההסכם שנחתם, יוכשרו בשלב ראשון עשרות ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית ברחבי תל אביב. ממשרד התחבורה נמסר כי בשלבים הבאים של התכנית, המכונה "מהיר לעיר", יוכשרו מאות ק"מ נוספים לנתיבי תחבורה ציבורית.

ההסכם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב- יפו כולל בשלב הראשון הקמה של כ-15 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הבאים:

  • בציר משה סנה – בני אפרים – רוקח יוקם נת"צ ימני לשני הכיוונים, באורך של 5.3 קילומטרים. בציר שאול המלך, בקטע שבין נמיר לאבן גבירול יוקם נת"צ ימני באורך של 1.2 קילומטרים, בשני הכיוונים.
  • בציר תל גיבורים – פרייגרנזון, בקטע  שבין צבי ללוחמים יוקם נת"צ ימני באורך של קילומטר, בשני הכיוונים.
  • בציר קק"ל, בקטע שבין לבנון לאיילון (כיוון מערב), יוקם נת"צ ימני, באורך של 700 מטרים, בשני הכיוונים ובין לבנון לנמיר, נת"צ של 800 מטר, בשני הכיוונים.
  • בציר וולנברג בקטע שבין רוזן – משמר הירדן יוקם נת"צ ימני באורך של 1.4 קילומטרים, בשני הכיוונים.
  • בציר הר ציון – שומרון, בקטע שבין בגין להר ציון יוקם נת"צ ימני (למזרח ונגדי למערב) באורך של 200 מטרים ובקטע שבין שומרון לקיבוץ גלויות יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 1.3 קילומטרים.
  • בציר לבון, בקטע שבין קיבוץ גלויות לבין צבי יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 800 מטרים.
  • בציר בין צבי, בקטע שבין לבון לאיילון יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 900 מטרים. בנוסף לכך יוכשרו נתצ"ים קצרים,
  • בצירים שוקן והר ציון – שומרון, באורך של 200 מטרים כל אחד.
(דובר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים)
(דובר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים)

במסגרת פרוייקט "מהיר לעיר", מתוכננת הקמת רשת המחברת בין נת"צים בינעירוניים לנת"צים עירוניים במטרה ליצור העדפה ברורה ורציפה לתחבורה הציבורית. מדובר על הכשרה של כ-350 קילומטרים של נתצ"ים חדשים ושדרוג של כ-135 קילומטרים של נתצ"ים קיימים. הפרויקט מקודם על ידי משרד התחבורה, בסיוע חברת נתיבי איילון וחברת "נתיבי ישראל".

שר התחבורה ישראל כץ, ציין כי הקמת רשת נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן, נועדה לתת יתרון משמעותי לאוטובוסים ולכלי רכב ציבוריים, לעומת הרכב הפרטי. "התכנית מהווה אלטרנטיבה משמעותית לנוסע, וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית" הוסיף כץ.

עלות השלב הראשון של פרויקט הנתצ"ים בתל אביב- יפו נאמדת בכ-340 מיליון שקלים. בשלב השני של הפרויקט שייחתם בקרוב, מתוכננים עוד כ-16 קילומטרים של צירי העדפה לתחבורה הציבורית (נת"צים) בתל אביב.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי ציין כי נת"צים הם מרכיב חשוב  בקידום תחבורה ציבורית. יחד עם זאת, אין משמעות אמתית לנת"צים כשהם נמצאים רק במרחב העירוני. "רק רציפות הנתיבים הללו מנקודת המוצא ליעד בין הערים השונות, בנתיבים הבינעירוניים יעודדו אנשים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית" הוסיף חולדאי .

יצוין, כי בחודש אפריל השנה חתם משרד התחבורה על הסכמים עם שש ערים בגוש דן, להקמת כ-50 קילומטרים של נת"צים חדשים בתחומן. מדובר בערים: בת ים, חולון, לוד, רמלה, קרית אונו והוד השרון. בקרוב צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם ערים נוספות, במטרופולין תל אביב.

פרויקט "מהיר לעיר" כולל העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, תגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים, כרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס, מידע דינמי וסטטי משופר בתחנות, שיפור התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות והנגשתן והקמת שבילי אופניים לאורך מרבית צירי העדפה המתוכננים.

שר התחבורה ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
שר התחבורה ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בכל הנתצ"ים שיוקמו יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים שהוסמכו לרשום דוחות לנהגים, שיתועדו כשהם חונים או נוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית. הפעלת פקחים עירוניים בנתצ"ים התאפשרה בזכות חוק שיזם השר כץ בכנסת, המסמיך פקחים עירוניים לבצע אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית.

הפרויקט ממומן במלואו על ידי משרד התחבורה. לטובת קידום הפרויקט מעמיד המשרד שורה של תמריצים והטבות לרשויות המקומיות שיינתנו בהתאם לרמת שיתוף הפעולה של הרשות. משרד התחבורה קבע יעד לחתימת ההסכמים עם הרשויות, ככל שהרשות תקדים לחתום על ההסכם כך יגדל סל ההטבות והתמריצים שיוענק לה. עיריית תל אביב תקבל הטבות ותמריצים בשווי של 13% מעלות הפרויקט. תקציב זה יכול לשמש לקידום פרוייקטים תחבורתיים בעיר ושדרוג מרכיבים בפרויקט.

רשת הנתצ"ים החדשה תשתלב עם שתי תכניות נוספות שמקדם השר כץ בימים אלה בעלות של מיליארדי שקלים. פרויקט "הנתיבים המהירים" הכולל רשת של נתיבים מהירים, בכניסות לתל אביב, בדומה לנתיב המהיר משפירים לתל אביב. כלי רכב ציבוריים ומכוניות עם 3-4 נוסעים יוכלו לנסוע  בנתיבים אלה ללא תשלום.

תכנית נוספת שמקודמת היא הקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן (אופני- דן) שתציע לראשונה לציבור הרחב רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה, במטרופולין תל אביב. בשלב הראשון יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים בסטנדרט גבוה באורך של כ-150 קילומטרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!