דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שובו של השולחן העגול: ליברמן מביא רוח חדשה למשרד האוצר, ה-OECD תומך

ארגון המדינות המפותחות דוחף לשיתוף פעולה בין ממשלות, ארגוני עובדים ומעסיקים: ״תפקיד מכריע בהפחתת הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה״ | ביומו הראשון לתפקיד נפגש שר האוצר עם ההסתדרות, המעסיקים ונגיד בנק ישראל

שר האוצר אביגדור ליברמן. ביום הראשון לתפקיד נפגש עם ההסתדרות, המעסיקים ובנק ישראל (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן. ביום הראשון לתפקיד נפגש עם ההסתדרות, המעסיקים ובנק ישראל (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

שר האוצר הנכנס, אביגדור ליברמן, אמר שינווט את המדיניות הכלכלית של ישראל בשיח משותף עם ההסתדרות, ארגוני המעסיקים ונגיד בנק ישראל. הצעד הזה מבטא שינוי כיוון לשיקום המשק הישראלי ממשבר הקורונה.

התבוננות בהיסטוריה הכלכלית של ישראל, וגם במגמות הנוכחיות בעולם, מוכיחה ששיתופי פעולה בין הממשלה, העובדים והמעסיקים תורמים לצמיחה ולרווחה חברתית. זה נכון במיוחד בהתאוששות ממשברים.

פגישת שר האוצר עם ראשי המשק. מימין לשמאל: נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. (צילום: דוברות משרד האוצר)
פגישת שר האוצר עם ראשי המשק. מימין לשמאל: נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. (צילום: דוברות משרד האוצר)

ליברמן זימן ללשכתו כבר ביומו הראשון בתפקיד את יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, יו"ר המגזר העסקי דובי אמיתי ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, למפגש משותף. לאור עליות המחירים והאבטלה הגבוהה, הביע ליברמן את שאיפתו ליצירת "עסקת חבילה" חדשה למשק הישראלי, והדגיש כי "צריך לנהל את האירוע בצורה ממלכתית ואחראית״.

ארגון המדינות המפותחות: שולחן עגול הוא כלי קריטי ליציאה מהמשבר

בהחזרתו של השולחן העגול, מצטרף ליברמן לקו שמוביל ארגון המדינות המפותחות (OECD), שם קוראים ליישם מנגנון כזה מאז תחילת המשבר הכלכלי. לטענת הארגון, ״השולחן העגול״ שכולל שיתוף פעולה בין ארגוני עובדים, מעסיקים והממשלה, הוא מרכיב קריטי בבניית תגובה הולמת למשבר הקורונה, וצמצום הנזק שנגרם הכלכלי בעקבות המגיפה. ה-OECD קורא לראות בו בסיס ליצירת תכניות התאוששות ליום שאחרי המשבר.

דו״ח שפרסם הארגון בסוף שנת 2020 מוכיח שהדיאלוג בין שלושת הגופים היה אחד הכלים המרכזיים בהתמודדות עם משבר הקורונה במדינות המפותחות. ״שולחנות עגולים שיחקו תפקיד מכריע בהפחתת הפגיעה של משבר הקורונה בעסקים ובעובדים״, כתבו כלכלני ה-OECD, ״הסיבה לכך היא שדיאלוג כזה מאפשר לייצר תגובה גמישה ומקיפה למשבר״.

מלך ספרד פליפה השישי וראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז (שמאל). ״בספרד פעל שולחן עגול לאורך כל המשבר״ (Ballesteros/Pool photo via AP)
מלך ספרד פליפה השישי וראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז (שמאל). ״בספרד פעל שולחן עגול לאורך כל המשבר״ (Ballesteros/Pool photo via AP)

בארגון ה-OECD מציינים מספר מדינות שבהן השולחנות העגולים הביאו לתוצאות טובות מאוד. אחת הדוגמאות היא אוסטריה, שאימצה גרסה מורחבת של המודל הגרמני בשבועות הראשונים של המשבר. כבר באמצע מרץ נפגשו נציגי הממשלה, העובדים והמעסיקים באוסטריה לגיבוש מודל של העסקה גמישה, והמודל החל לפעול עוד באותו החודש.

על פי הדו"ח, לאורך חודשי המשבר המשיכו הצדדים להיפגש באופן תדיר, ושינו את הרכב מודל ההעסקה כדי להתאים אותו לתנאים המשתנים בשוק העבודה. אם זה היה קורה בישראל תחת כהונת ישראל כ״ץ, ייתכן שלא היו היום כחצי מיליון מובטלים במשק. ההסתדרות והמעסיקים קראו להחיל את המודל הגרמני במקום מודל החל״ת כבר בתחילת המשבר.

דוגמה נוספת עוסקת בספרד, שם הצדדים נפגשו ב-12 במרץ, וסיכמו על הקלות בגישה לדמי אבטלה לעובדים שהוצאו לחל"ת. הצדדים המשיכו לקיים דיונים לאורך תקופת המשבר, וחודשיים אחרי תחילתו כבר הוצאה לפועל תכנית חל"ת גמיש, שבמסגרתו עובדים זכו לדמי אבטלה בהתאם למספר השעות שעבדו בפועל. "שיתוף פעולה בין שלושת הגופים צריך להיות מרכיב מפתח באג'נדת הבנייה מחדש אחרי הקורונה", נכתב בדו״ח ה-OECD.

המקרה הישראלי: שולחן עגול ביציאה ממשבר 2008

הפעם האחרונה בה פעל בישראל שולחן עגול היתה סביב היציאה ממשבר ה'סאב-פריים', שפקד את הכלכלה הגלובלית ב-2008. ההסתדרות והמעסיקים יזמו שולחן עגול שיתווה מדיניות רב-לאומית מוסכמת. על פי הצעתם של שרגא ברוש ועופר עיני, השולחן העגול היה אמור להיות מורכב משליש נציגי ההסתדרות, שליש נציגי המעסיקים ושליש נציגי הממשלה ובנק ישראל – אבל רוני בר-און, שר האוצר דאז התנגד. נציגי ההסתדרות והמעסיקים נפגשו לשיחות התייעצות עם ראש הממשלה אולמרט.

יובל שטייניץ. תחתיו כשר אוצר כונס השולחן העגול של 2009 (צילום: ארז רביב. דבר)
יובל שטייניץ. תחתיו כשר אוצר כונס השולחן העגול של 2009 (צילום: ארז רביב. דבר)

עם כניסתו של נתניהו ללשכת ראש הממשלה ב-2009, הוקם שולחן עגול של ההסתדרות, המעסיקים והממשלה יחד עם שר האוצר יובל שטייניץ. שיתוף הפעולה הזה הביא להסכם "עסקת החבילה", במסגרתו הזרימה הממשלה כ-10 מיליארד שקלים להשקעות הון, מחקר ופיתוח, ערבויות לסיכוני ייצוא, עידוד עסקים קטנים ומענקים לעובדים. לשולחן העגול של 2009 היה תפקיד קריטי ביציאה מהמשבר העולמי של 2008.

לאור הצלחת שיתוף הפעולה ב-2009, הוסכם כחלק מעסקת החבילה על המשך פעילותו של השולחן העגול ומיסודו בחוק. אבל בפועל השולחן העגול לא כונס עקב התנגדות בכירי משרד האוצר למהלך. רק ביולי 2016 כונס שוב שולחן עגול אד-הוק על ידי שר האוצר דאז משה כחלון, במטרה להוציא לפועל את תכנית 'נטו תעשייה'.

בזמן משבר הקורונה סירב שר האוצר ישראל כ״ץ להתייעץ ולהסתייע בהסתדרות ובמעסיקים, והיה לעומתי להם. בשיא המשבר הכלכלי אמר כ״ץ: ״אעשה נגדם קמפיין ציבורי״. עכשיו נראה שיש הלך רוח חדש במשרד האוצר, עם כניסתו של אביגדור ליברמן לתפקיד השר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!