דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרגדיה

יולדת בת 31 נפטרה במהלך הלידה, התינוקת יולדה והיא במצב יציב

קארין גז-ללוש מבאר שבע הגיעה לבית החולים סורוקה בשבוע 40 להריונה, ומערכות גופה קרסו בשלב מוקדם של הלידה. למרות מאמצי ההחייאה היא נפטרה | בבית החולים העריכו שמדובר באירוע נדיר של תסחיף מי שפיר

בית חולים סורוקה בבאר שבע (צילום: פלאש 90)
בית חולים סורוקה בבאר שבע (צילום: פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קארין גז-ללוש (31) מבאר שבע, יולדת בשבוע 40 להריונה, נפטרה אתמול (ראשון) באופן פתאומי בבית החולים סורוקה, בשלב מוקדם של הלידה. הצוות בחדר הלידה החל בביצוע החייאה והיא הובהלה לחדר ניתוח במצב קריטי, שם נאבקו על חייה גינקולוגים, מומחים בכירורגיית לב חזה, קרדיולוגיה וכלי דם. התינוקת יולדה בניתוח חירום ומאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ פגים במצב יציב.

בבית החולים סורוקה עדכנו: "האישה חוברה למכשיר אקמו, אך במהלך הלילה היא נפטרה. ככל הנראה מדובר באירוע נדיר של תסחיף. התינוקת יולדה בניתוח חירום ומאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ פגים במצב יציב".

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקות נשים ב' ויולדות ד׳ וסגן מנהל סורוקה, מסביר במאמר באתר כללית שתסחיף מי שפיר הוא תסמונת נדירה שמתרחשת עקב חדירה של נוזל מי השפיר (שמכיל חומרים שזרים לאם, שכן המקור שלהם הוא בעובר) לתוך מחזור הדם של האם. התופעה מתרחשת במהלך הלידה או בסמוך ללידה, ואין שום דרך לחזות מראש מתי תתרחש. לכן, גם אין שום דרך למנוע אותה.

כתוצאה מחדירת מי השפיר למחזור הדם של היולדת מתרחשת אצלה תגובה אלרגית חריפה, וגופה מפריש חומרים רבים שתפקידם להילחם בפולשים הזרים. התגובה הזאת גורמת לאי־יציבות של מערכת הדם־לב־ריאה: ישנה עלייה של לחץ הדם בריאות, ומאובחנת אי־ספיקת לב. בהתחלה מתרחשת קריסה של הלב הימני ובהמשך גם של הלב השמאלי. עקב כך נוצרים מצוקה נשימתית קשה, כיחלון, תמט של הריאה ושל הלב, דימום נרחב ואובדן הכרה שהולך ומחריף עד כדי שקיעה בקומה (תרדמת). ל־75% מהניצולות נגרם נזק נוירולוגי משמעותי.

פרופ' שיינר מציין כי השכיחות של תסחיף מי שפיר היא אחת ל־15 אלף עד 53 אלף לידות (ממחקרים שונים עולים נתונים שונים). שיעור התמותה של האמהות שלקו בתסחיף של מי שפיר עומד כיום על פחות מ־50%, בעוד שבעבר הוא התקרב לעיתים לכ־90%. שיעור התמותה של העוברים עומד על כ־30%. עם זאת יש לזכור שמי ששרדו תסחיף של מי שפיר – הן היולדות והן היילודים – עלולים לסבול מנזק עצבי בגלל ההיפוקסיה (בעיות החמצון עקב התסחיף).

באירוע דומה נפטרה לפני כחודש מורן מלכי נבו בת ה-38 נפטרה לפני כחודש מתסחיף מי שפיר, בבית החולים קפלן. נבו הובהלה לבית החולים בשבוע ה-38 להריונה. עם הגעתה לחדר הטראומה בוצע בה ניתוח קיסרי חירום. זמן קצר לאחר מכן, ולמרות מאמצי הצוות הרפואי, נפטר היילוד. נבו הועברה לטיפול נמרץ ונפטרה כמה שעות אחר כך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!