דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הורים המועסקים בשירות המדינה יוכלו לבצע שעות נוספות גם מהבית

ההנחיות חדשות שייכנסו לתוקף בתחילת יולי יכללו הרחבה של הגדרת ״משרת הורה״ לילדים עד גיל 12 | נציב שירות המדינה: ״המדיניות תורמת לאיכות התוצר ורווחת העובדים״

פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה. 22 אלף עובדים נהנו מהרחבת הזכאות להטבות משרת הורה (צילום: חיים צח/לע"מ)
פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה. 22 אלף עובדים נהנו מהרחבת הזכאות להטבות משרת הורה (צילום: חיים צח/לע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבות שירות המדינה צפויה, כחלק מקידום מדיניות תומכת משפחה, להחיל הנחיות חדשות התומכות בשילוב ואיזון 'בית-עבודה' לעובדים ולעובדות שמשרתם מוגדרת כמשרת הורה, כבר החל מחודש יולי הקרוב.

בין היתר, יאפשרו ההנחיות החדשות ביצוע עבודה בשעות נוספות מהבית, וכן הרחבה של הגדרת משרת הורה, לכל הורה שיבקש זאת שלו ילדים עד גיל 12, ללא תלות בהגדרת הקשר בין ההורים (אך כן בתלות לזיקתם המשפטית לילד).

"נציבות שירות המדינה, כקטר המוביל את המשק הישראלי, דואגת להישאר מעודכנת ומחוברת לשטח – בייחוד לאחר השנה המורכבת שעברה על כולנו, אשר שינתה את שגרת חיינו. הנציבות רואה בקידום מדיניות תומכת משפחה – משימה ראשונה במעלה" אמר נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ. "מדיניות זו תורמת לאין שיעור לאיכות העבודה ותוצריה, וכמובן לרווחתם של העובדים והעובדות שלנו. מדיניות זו מקדמת שוויון מגדרי באופן שורשי, ומצמצמת את הפערים הבאים לידי ביטוי בין גברים ונשים העומדים בפני אתגרים שונים אלו מאלו בכל הנוגע לתפקודם המשפחתי כהורים".

פרופ' הרשקוביץ הוסיף שהוא סמוך ובטוח כי עשרות אלפי הורים המקדישים חייהם לעבודת השליחות במסגרת שירות המדינה, ישמחו על הבשורה ועל האפשרות לשלב בין הקריירה למשפחה בצורה טובה יותר ומותאמת יותר לימינו.

עבודה מהבית. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
עבודה מהבית. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

הנחיות הנציב החדשות מחדדות כי האפשרות לאפשר לעובדים לעבוד מהבית בשעות נוספות יהיו בסמכות הנהלות המשרדים והגופים השונים, ולא זכויות המוקנות לעובדים מאליהן. "במידה ויימצא כי ניצול השעות הנוספות על-ידי ההורים לא יביא למימוש התכליות שבבסיס הנחיה זו, לצד המסקנות שיעלו מהאפשרות להעסקת עובדים בשירות המדינה מרחוק, ייתכנו שינויים בכללי הנחיה זו ואף הפסקת האפשרות לעבודה מהבית בשעות נוספות להורים".

אישור העסקה בשעות נוספות מהבית יהיה נתון לאישור אחראי לכך במשרד. וועדת חריגים במשרד תוכל לאפשר במקרים חריגים עבודה בשעות נוספות מהבית גם להורים לילדים מעל גיל 12, לתקופה שלא תעלה על חצי שנה.

עוד הבהיר הנציב, כי רק עובדים הזכאים למתכונת עבודה מרחוק – כלומר כאלו שעיקר תפקידם אינו כרוך במתן שירות פרונטלי, שהם בעלי נגישות לתשתיות טכנולוגיות המאפשרות ביצוע עבודה מרחוק ושתפקידיהם מאפשרים הגדרת משימות ספציפיות לביצוע מרחוק ובקרה על ביצוען – יהיו זכאים גם לביצוע שעות נוספות מהבית.

ההנחיות מחדדות שניתן יהיה לבצע עד מחצית ממכסת השעות הנוספות המאושרות מהבית, וכן כי ניתן יהיה לבצע שעות נוספות מהבית הן בימים בהם העובד מבצע את כל עבודתו מהבית והן לאחר ימים בהם עבד ממקום העבודה. על אבות יאסר לבצע עבודה נוספת מהבית, במידה וביצעו באותו היום למעלה מחצי שעה נוספת במשרד – וזאת על מנת לעודד אותם לאיזון בית-עבודה.

שכרן של האמהות נפגע בכ-30% ביחס לשאר הנשים

המדיניות החדשה מבוססת על פיילוט שהתקיים במשך 5 שנים (בין השנים 2016-2020) בשיתוף נציבות שירות המדינה ואגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, לאור המלצת דו"ח וועדת שטאובר משנת 2014. עם סיום הפיילוט, ולאחר שנערכו בו שינויים והתאמות בהתאם למשוב ובקרה שנעשו, הוחלט לאמץ את מסקנותיו ולעגן אותן בהנחיית נציב. יצוין כי במהלך שנת 2020 פעל צוות משותף של נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר לבחינת זכויות הורות בשירות המדינה.

במסגרת עבודתו מצא הצוות כי אימהות מבצעות 30% פחות שעות נוספות משאר הנשים ובכך נפגע שכרן משמעותית. כמו כן מצא הצוות כי אבות חשים כי אין להם לגיטימציה למימוש משרת הורה. בזכות האפשרות לבצע שעות נוספות מהבית והרחבת משרות ההורה, מאמינים בנציבות כי יותר אבות יממשו את זכותם לבלות יותר זמן בקרב המשפחה, וכי אימהות יצמצמו את פערי השכר המגדריים.

המדיניות החדשה הינה חלק מקמפיין "אבא בארבע" שהושק בחודש פברואר האחרון בשיתוף גופים ציבוריים ופרטיים, בהם שירות המדינה ההסתדרות וארגון נעמ"ת לקידום מדיניות תומכת משפחה המעודדים קידום הורים לתפקידים בכירים, בדגש עם אימהות, ותמרוץ אבות לחלוקה שוויונית של הטיפול בילדיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!