דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / מאיזה גיל מותר להתחיל לעבוד, מה שכר המינימום ומי זכאי להחזר נסיעות: זכויות בני נוער בקיץ

400 אלף בני נוער צפויים לצאת לעבוד בחודשי הקיץ | באיגוד המקצועי לנוער מסבירים מה המעסיק חייב לתת, ומה העובד צריך לדעת

מלצרית במסעדה בתל אביב. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: Furmiga Stock / Shutterstock.com)
מלצרית במסעדה בתל אביב. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: Furmiga Stock / Shutterstock.com)
הדס יום טוב

בני נוער רבים ייצאו לעבוד במהלך חופשת הקיץ הקרובה, "במהלך 2020 הגיעו אלינו כ- 1,200 תלונות על מעסיקים, את התלונות אנחנו מקבלים בעיקר לאחר הקיץ, כי בקיץ בני הנוער עובדים, והתלונות מגיעות לאחר סיום העבודה", אומרת נעם הרחול, מהאגף לאיגוד מקצועי בנוער העובד והלומד.

"ראינו את בני נוער עוברים השנה לעבוד במשלוחים, ברשתות השיווק, בייביסיטר", היא מוסיפה. עיקר בני הנוער עבדו בעבר בענפי המזון;  באולמות אירועים, מסעדות, בתי קפה ומזון מהיר, ענפים שהיו סגורים בתקופת הקורונה. האיגוד המקצועי לנוער נותנת כמה טיפים שכדאי לבני הנוער להכיר כשהולכים לעבוד:

מהו הגיל שבו ניתן להתחיל לעבוד, כמה שעות ביום ועד איזו שעה
במהלך השנה ניתן להעסיק נוער מגיל 16 בלבד, ובחופשת הקיץ אפשר לעבוד החל מגיל 14. על פי החוק, במהלך השנה, יכולים בני נוער לעבוד עד 22:00. בקיץ אפשר לעבוד עד 24:00, ובלבד שהמעסיק מספק לעובד הסעה לביתו. כמו כן, קיים איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי 20:00.

רוז אבראהים מסאג'ור, בעבודה בסופר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
רוז אבראהים מסאג'ור, בעבודה בסופר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)

מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום, ולא יותר מ – 40 שעות בשבוע. במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את  40 השעות השבועיות. אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק מחויב לשלם לכם שעות נוספות משכר הבסיס (ולא רק משכר המינימום).

מה צריך לקבל מהמעסיק כשמתחילים לעבוד
כשמתקבלים לעבודה, על המעסיק להחתים אתכם על כרטיס עובד- טופס 101. ללא הטופס הזה, אתם חשופים לפגיעה וניצול במקום העבודה.

עליכם לקבל מהמעסיק הודעה מסודרת שמפרטת את תנאי ההעסקה שלכם. בנוסף, עליכם לדעת מהם פרטי המעסיק; שם החברה, מספר החברה, בעלי תפקידים ומספרי טלפון. את ההודעה צריך לקבל עד לשבוע מיום תחילת העבודה בכתב.

מה השכר שמגיע לי, מה המינימום
שכר מינימום הוא שכר ה"רצפה", שאסור לשלם לכם פחות ממנו. אם רוצים, אפשר לשלם לכם יותר. אבל אי אפשר לשלם לכם פחות, גם אם עובד נתן את הסכמתו לקבלת שכר נמוך יותר. שכר המינימום לשעה מחושב על פי גיל העובד, ומפורט בטבלה הבאה:

שכר מינימום לשעה (עיצוב: אידאה)
שכר מינימום לשעה (עיצוב: אידאה)

החזר נסיעות הוא בנוסף לשכר, כשמקום העבודה מרוחק מהבית מעל 500 מטר
בנוסף למשכורת, לכל עובד המתגורר במרחק של 500 מטרים או יותר, מגיע החזר נסיעות. גם אם העובד לא הגיע בתחבורה ציבורית, אלא ברגל או באופניים. החוק מחייב מעסיקים  להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתו ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 22.60 שקלים ליום עבודה.

אם עבדתם עד שעה שבה כבר אין תחבורה ציבורית לביתכם, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית, לרוב כנגד הצגת קבלה.

הפסקה היא חלק מהזכויות
ביום עבודה של 6 שעות עבודה ומעלה, לעובד מגיעה הפסקה של 45 דקות למנוחה, שמתוכה לפחות חצי שעה רצופה. למעסיק מותר לנכות את זמן ההפסקה מהשכר, רק אם ניתנה הפסקה של חצי שעה רצופה לפחות. חשוב להדגיש שזמן הפסקה הוא זמן בו מפסיקים את העבודה ונחים, לא "שמים עין" או "קמים כשצריך".

שליחי וולט בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שליחי וולט בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מבקשים ממני לעבור "התלמדות" ללא שכר, זה חוקי?
התלמדות ללא תשלום אינה חוקית. שכר מגיע על כל שעת עבודה. זה כולל התלמדות, ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה ועוד. כלומר, חייבים לשלם גם על שעות "סטנד ביי" או המתנה במקום העבודה.

נשברה צלחת,  חוסר בקופה, אין דבר כזה לשלם קנס
קנסות או עונשים כספיים, כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם על ידי העובד, נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט. כמובן שאם התגלה שנעשה נזק בכוונה, העובד חשוף לתביעה פלילית.

תלוש השכר
עם השכר, צריך להתקבל גם תלוש שכר שבו מפורטים פרטי העובד, המעסיק, פרטי העבודה של העובד במהלך החודש; שעות, הפסקות, שעות נוספות, שעות בשבת. כל רכיבי השכר של העובד; שכר שעה, שכר שעות נוספות, ניכויים. וכל הזכויות הסוציאליות שנצברו; חופשה, הבראה וכו'. אם המעסיק אומר שהתלוש אצלו, תבקשו לקבל אותו. זו זכותכם.

תלוש שכר (צילום: shutterstock)
תלוש שכר (צילום: shutterstock)

את השכר עבור העבודה, צריכים לשלם לכם עד לעשירי לחודש הבא. כלומר, אם עבדתי בחודש יוני (6), על המעסיק לשלם לי את השכר עבור חודש יוני עד לעשירי ביולי (10.7). כל איחור בתשלום הוא לא חוקי, ומהווה עבירה חמורה על חוקי העבודה שנקראת "הלנת שכר".

נער שמשתכר מתחת ל-7,613 שקלים בחודש ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 שקלים פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות, ואסור להוריד את המיסים האלה. אם ראיתם הורדה כזו בתלוש השכר, זו טעות, או שגונבים מכם.

לרשום הכול
כל מעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד, ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות, בכרטיס, מחברת או אמצעים אלקטרוניים וממוחשבים.

מומלץ מאוד לנהל רישום נפרד של השעות והימים בהם עובדים. רישום מסודר ומדויק יאפשר לדעת מהו השכר לו זכאים העובדים, ויכול לעמוד כנגד רישום השעות של המעסיק, אם אבד, נמחק או נפגם. אם אתם עובדים במלצרות או במשלוחים, רשמו גם את הטיפים שנותנים לכם.

חופשה ודמי הבראה
יום חופשה הוא יום בו אני לא עובד, ומקבל שכר בכל זאת. בני נוער עובדים זכאים ל-18 ימי חופשה בשנה שמשולמים על ידי המעסיק. במידה ולא נוצלו ימי חופש אלו, יש לשלם פיצוי כספי בשווי ימי החופש הללו' עם סיום העבודה. במידה ועבדתם פחות מ- 75 ימים' אתם זכאים לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל.

לדמי הבראה זכאי כל עובד שעובד באותו מקום עבודה מעל לשנה, גם בני נוער. חישוב דמי ההבראה הוא חישוב מורכב, ואם נתקלתם בבעיה או שמתם לב שלא קיבלתם, יש לפנות לעזרה.

 לשמור על החיים
 עבודות בקיץ מתאפיינות פעמים רבות בסחיבת ציוד כבד, עבודה ממושכת בשמש או עבודה עד שעות מאוחרות. חשוב להכיר שהחוק אוסר על בני נוער לסחוב (מעל 12.5 ק"ג לבנים ומעל 8 ק"ג לבנות), וסחיבה של משקלים מתחת לאמור מותרת רק עד למשך שעתיים. סחיבה באמצעות מריצה מותרת עד 50 ק"ג כולל משקל המריצה.

 על המעסיקים ליצור סביבה בטוחה ברבדים נוספים: מניעת הטרדה מינית בעבודה ומודעות ליחסים שבין העובדים לעובדות, כל שכן בין מנהלים\אחראים לעובדות, תליית התקנון או תמצית החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה.

הכניסה לפארק המים ימית 2000 (צילום: רדיומן/ויקימידה).
הכניסה לפארק המים ימית 2000 (צילום: רדיומן/ויקימידה).

באופן כללי, על המעסיק לדאוג שבני הנוער העובדים אצלו לא נפגעים, בין אם בכך שלא יאפשר להם לסחוב ציוד כבד ובין אם לאפשר להם לעבוד בצל או לקחת הפסקות ומים ככל שהם צריכים, וכאמור, אם העבודה מסתיימת מאוחר, לספק לעובד הסעה עד הבית.

 יש לדאוג לתדרך כל עובד ועובדת בדבר הסכנות העשויות להיות כרוכות במסגרת תפקידם בעבודה, וכן במידת הצורך לספק להם ציוד מגן אישי כנדרש בחוק. חשוב גם להכיר שישנן עבודות בהן אסור להעסיק נוער, והן כמפורטות ברשימה של משרד הכלכלה.

 שמירה על הבטיחות היא באחריות המעסיקים, אם גם לעובדים יש אחריות. חשוב להכיר את העבודות המותרות בחוק לבני נוער, לדרוש תדרוך מתאים לכל משימה שעלולה להיות מסוכנת ולא להסכים לעשות שום דבר שמרגיש מסוכן או לא מתאים.

האיגוד המקצועי נותן לך ייעוץ, סיוע וגב מול המעסיק
כ-450 אלף בני נוער, שהם 53% מכלל בני הנוער עד גיל 18 בישראל, עובדים במהלך השנה. 51.5% מבני הנוער עובדים בקיץ.  לדברי הרחול, מרבית התלונות השנה קשורות לקורונה. "הגיעו הרבה שאלות על חל"ת ועל דמי אבטלה, על עובדים שפוטרו שלא כדין ממקום עבודה שהפסיק לעבוד בעקבות הקורונה, ולאחר שחזר לפעול לא השיב את העובדים הצעירים מחל"ת, או השיב אותם בתנאי עבודה פחות טובים. בנוסף, אנו מקבלים הרבה פניות של בני נוער שכלל לא קיבלו שכר או על הפרשי שכר".

"ניצול הוא מצב בו עובד לא קבל את זכויותיו המלאות בעבודה, פשוט מאוד", מדגישה הרחול. "כשעולה בעיה אנו ממליצים לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד במוקד הטלפוני 1121* , או דרך אתר האינטרנט שלנו www.minimum.org.il".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!