דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

לקדם את התחבורה הציבורית ולהקים שדה תעופה בנגב: האתגרים של שרת התחבורה החדשה

שוחרי התחבורה הציבורית בירכו את מירב מיכאלי עם כניסתה למשרד התחבורה, אחרי שהצהירה על כוונתה להשקיע בתחבורה הציבורית על חשבון הפרטית | אלה המשימות שלה באחד המשרדים המורכבים בממשלה

מירב מיכאלי ומירי רגב בטקס חילופי שרת התחבורה. האתגר המשמעותי: האתגר המשמעותי ביותר הוא שיפור אמינות התחבורה הציבורית (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מירב מיכאלי ומירי רגב בטקס חילופי שרת התחבורה. האתגר המשמעותי: האתגר המשמעותי ביותר הוא שיפור אמינות התחבורה הציבורית (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נאום הפתיחה של מירב מיכאלי כשרת התחבורה זכה לתגובות חיוביות משוחרי התחבורה הציבורית ברשת, אבל האתגר המרכזי שהציבה לעצמה, שיקום האמון בתחבורה הציבורית, לא יהיה קל לביצוע.

כניסתה של מיכאלי (העבודה) לתפקיד לווה בטקס מכבד ובנאום אופטימי במיוחד. השרה מיכאלי אמרה: "זה לא סוד שבמדינת ישראל התחבורה לא מאפשרת לנו להגיע. גם לאלה הנמצאות ונמצאים במרכז, כי הם פשוט תקועים ביחד במרכז. ואת התקיעות הזאת הגיע הזמן לשחרר".

מיכאלי הציגה מעלות ישירות ועקיפות רבות להשקעות נבונות בתחבורה: לא רק מימוש הזכות לנוע ממקום למקום, אלא גם קידום השוויון בין מרכז לפריפריה, קידום שוויון מגדרי, קידום שוויון בדיור ושוויון בין גילאים.

"אנחנו חייבות וחייבים להסתכל על כל סוגי בני ובנות האדם, לא משנה אם הם בני שמונה או בני 80, אם יש להם שתי רגליים שיכולות לשאת אותם ממקום למקום או כאלה שפחות. הגיע הזמן שהתחבורה שלנו תפסיק להיות שדה קרב".

ההחלטה שכבר מלווה את הקמת הממשלה החדשה היא העברת מנהלת תחליפי הדלקים והתחבורה החכמה, בעלת התקציב של 1.5 מיליארד שקלים, ממשרד ראש הממשלה למשרד התחבורה.

הצהרה חשובה נוספת של השרה הנכנסת, בדומה לקודמתה בתפקיד ח"כ מירי רגב (הליכוד), היא תמיכתה בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים בנגב, ולא ברמת דוד בעמק יזרעאל.

המפנה החשוב: תחבורה ציבורית תחילה

מינויו של יו"ר ארגון הנוסעים '15 דקות' אהוד עוזיאל ליועץ המדיניות של השרה, מהווה סימן חשוב למדיניותה העתידית. בתגובה, הארגון הוציא ברכה עם 15 צעדים שהוא מצפה מהשרה לבצע, כולל לנסוע בתחבורה הציבורית בעצמה לפחות יום בשבוע.

15 הצעדים של 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית (צילום: 15 דקות)
15 הצעדים של 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית (צילום: 15 דקות)

העדפת התחבורה הציבורית על הפרטית היא שינוי שהחל כבר בתקופת שר התחבורה ישראל כ"ץ, אבל מבקריו סבורים שהוא נעשה לאט מדי, מאוחר מדי ומעט מדי.

השרה הצהירה שתתמוך בהמשך המדיניות של קודמיה רגב ובצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), לבטל נתיבי נסיעה פרטיים לטובת הפיכתם לנתיבים לתחבורה ציבורית בלבד. עם זאת, האתגר המשמעותי ביותר הוא שיפור אמינות התחבורה הציבורית, כך שהאזרחים יהיו מוכנים לסמוך עליה עד כדי ויתור על רכב פרטי.

מרב ההשקעות בתחבורה הן השקעות לטווח הארוך, שתועלתן תתחיל הרבה מעבר לתקופת קיומה של הממשלה הנוכחית. עם זאת, השרה סימנה יעד שניתן לממשו בטווח הקצר: הפחתת התמריצים לבעלות על רכב פרטי בישראל ועל השימוש בו באזורי העומס התחבורתי.

אתגר רשויות התחבורה המטרופוליניות

השרה הצהירה גם שתפעל להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, ושהיא רואה ברשויות המקומיות שותפות חשובות של המשרד. בפועל, רשויות מסוג זה אמורות להפקיע חלק מסמכויות הרשויות המקומיות, על מנת לשפר את התחבורה במטרופולין, בייחוד בגוש דן, והקמת מוסד כזה לא תהיה תהליך פשוט.

ביחד עם תאגידי המים האזוריים הוא יהווה תקדים נוסף ליכולת לרוקן רשויות מקומיות מתוכן עבור "טוב משותף" גדול יותר. זהו צעד בעל יתרונות מעשיים ברורים, היות שאזרחים רוצים לנוע בין רשויות מקומיות ולא רק בתוכן, אבל הוא יידרש להתגבר על קשיים פוליטיים ברשויות עצמן.

"אני מברך על המינוי הראוי. הכיוון שהיא מתווה כרגע, של 'תחבורה ציבורית תחילה' הוא כיוון נכון", אומר ל'דבר' עמירם סטרולוב, מומחה לניהול אסטרטגי של תחבורה בישראל ויועץ לפרויקטים תחבורתיים במסגרת הבנק העולמי. "הפתרונות הנדרשים הם כאן ועכשיו. ההשקעות הגדולות יבואו בהמשך, אם יהיה צורך בהן.

"אפשר ליישם הרבה פתרונות מינוריים בלי תקציבי עתק. תקציבים זה חשוב, אבל אפשר לייעל הרבה בתוך התשתיות הקיימות בזכות אמצעים שאינם עתירי השקעה, כמו הפיכת שולי הכביש לנת"צים כפי שנעשה בכביש החוף באזור נתניה. זה נעשה בעולם בהצלחה רבה וזה ניתן למימוש מיידי".

נאום הכניסה לתפקיד שרת התחבורה

תחבורה היא לא מטרה, תחבורה היא אמצעי. תחבורה יוצרת את ההוויה של החיים שלנו. היא הדבר שממש ברמה הכי מוחשית מאפשרת לנו להגיע או לא להגיע, לא רק פיזית ממקום למקום, היא הדבר שמאפשר לנו להגיע או לא להגיע לאן שאנחנו רוצות ורוצים להגיע בחיים, להיות מי או מה שאנחנו רוצות להיות. לכן המצב כל כך חמור, כי זה לא סוד שבמדינת ישראל, איך להגיד, התחבורה לא מאפשרת לנו להגיע. אנחנו תקועות ותקועים, ואת התקיעות הזאת הגיע הזמן לשחרר, כי כשנשחרר את התקיעות הזאת, אנחנו נשחרר את התקיעות של המדינה. ישראל היתה תקועה הרבה מדי זמן, הגיע הזמן להתחיל לנוע. פשוט לנוע קדימה, זה מה שאנחנו הולכות והולכים לעשות. העבודה רק מתחילה, ואני מחכה לה בקוצר רוח.

Posted by ‎Merav Michaeli מרב מיכאלי‎ on Tuesday, June 15, 2021

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!