דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי זרוע העבודה לשרי יש עתיד: "אל תפצלו אותנו בין משרדי הממשלה"

על פי ההסכמים הקואליציוניים, אמורה הזרוע לעבור ממשרד העבודה והרווחה של השר מאיר כהן למשרד הכלכלה של השרה אורנה ברביבאי | יו"ר ועד העובדים, יוני אבוחצירא: "צעד מסוכן שיגרור מאבקים מיותרים"

שרת הכלכלה, ח"כ אורנה ברביבאי  (צילום ארכיון: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שרת הכלכלה, ח"כ אורנה ברביבאי (צילום ארכיון: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה, יוני אבוחצירא, פנה היום (רביעי) לשרי מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, מאיר כהן ואורנה ברביבאי, בדרישה למנוע את פיצול הזרוע בין משרדי הממשלה השונים.

על פי ההסכמים הקואליציוניים, אמורה הזרוע לעבוד ממשרד העבודה והרווחה אליו נכנס השר כהן, למשרד הכלכלה אליו נכנסה השרה ברביבאי, אולם עובדי המשרד חוששים כי מאבקים פוליטיים יובילו לקריעת הזרוע ופיזור יחידות שונות שלה בין משרדים שונים.

"בימים האחרונים אנחנו מוצאים עצמנו שוב עדים לתופעה מטרידה ומעוררת דאגה, בה כלי תקשורת ומדיה שונים חוזרים ומעלים את האפשרות לפיצול זרוע העבודה – הפעם לא כמקשה אחת אלא תוך הפרדה בין יחידות בתוך הזרוע עצמה", כתב.

"על אף שלעולמות התוכן עליהם אמונה זרוע העבודה יש מקום להימצא תחת משרד ממשלתי לכל דבר ועניין, כנהוג במדינות מפותחות רבות בעולם, במדינתנו מצאו עצמן יחידות התעסוקה תחת 'זרוע' או יחידת סמך, שמיקומה משתנה במארג המשרדים הממשלתיים מעת לעת ועל פי צרכים פוליטיים".

כזכור, עד 1977 הייתה הזרוע משרד עצמאי. בשנים 1977-2003 הייתה חלק ממשרד העבודה והרווחה. בשנת 2003 הועברה למשרד התמ"ת (ששינה שמו בהמשך לכלכלה) כחלק מניסיון להגדיל את משרדו של השר אהוד אולמרט, ובשנת 2016 הועברה פעם נוספת למשרד העבודה והרווחה על פי דרישתו של השר דאז חיים כץ.

כעת, ההסכם הקואליציוני עם מפלגת ימינה מדבר על האפשרות להעירה פעם נוספת למשרד הכלכלה, ואילו ההסכם עם מפלגת תקווה חדשה מבקש להפריד ממנה את מינהלת מעונות היום והמשפחתונים ולהעבירה למשרד החינוך (בו מכהנת השרה יפעת שאשא ביטון), תוך השארת ההקצאות לזכאות למעונות בלבד בידי הזרוע.

שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)

במכתבו, ציין אבוחצירא כי המעבר ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה בשנת 2016, היה אירוע מערער עבור עובדי הזרוע, שכלל תהליך קשה, ארוך ובזבזני, ועורר מתחים ואף סכסוכים אישיים בין עובדים, קשיים מול ספקים ופגיעה בעבודה השוטפת של יחידות הזרוע השונות.

"פיצולנו באבחת יד אחת, תכפה עלינו תקופת הסתגלות קשה ומיותרת בפעם השנייה, צעד מסוכן על כל המשמעויות הכרוכות בכך אשר יגררו למאבקים מיותרים… פיצול וניתוק נוסף, הפעם בין יחידות הזרוע, יפגע קשות בזכויותיהם של העובדים וכפועל יוצא בתפקוד הזרוע. זאת ועוד, מעבר למשמעויות ההרסניות שיש למהלך זה אם חלילה יצא לפועל, על העובדים עצמם, הרי שלא ניתן להקל ראש בהשלכות שעלולות להיות לכך על משק העבודה כולו".

"יחידות זרוע העבודה כוללות את יחידת דיני העבודה, תחום התעסוקה, תחום מעונות היום, תחום בטיחות בעבודה, תחום הכשרה מקצועית, תחום אסדרת עיסוקים, נציבות שוויון זכויות בעבודה", הוסיף אבוחצירא, "תחומים הקשורים בקשר הדוק זה לזה, התלויים זה בזה והמשפעים האחד על השני ומהווים לדבריו מעין 'מעטפת הוליסטית' לטיפול מערכתי בעולם העובדה.

"הפרדתם זה מזה מחטיאה את המטרה ברמה המקצועית, פוגעת בעובדים ובתחושת השייכות אותה הם פיתחו לאחר פיצולם ממשרד הכלכלה והתעשייה לפני כ-5 שנים ואף כרוכה במשאבים כספיים רבים שלא לצורך ובטח שלא בעת הזו".

יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה, יוני אבוחצירא (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה, יוני אבוחצירא (צילום: אלבום פרטי)

אבוחצירא הבהיר כי עובדי המשרד אינם מתנגדים לעצם המעבר למשרד כזה או אחר, ובלבד שבמסגרתו תועבר הזרוע בשלמותה מתוך כוונה להביא לפתרון קבע לעובדים שימנע מצבים עתידיים של חוסר ודאות, היעדר תחושת שייכות וחשש מפני פיצול.

הוא הוסיף: "הדעת נותנת כי לאור חשיבותה של זרוע העבודה, במיוחד בצל המשבר אותו חווים מאות אלפי מובטלים, ראוי יהיה לא רק להכיר בה כיחידת סמך עצמאית, על כל יחידותיה הקיימות כיום, כי אם גם לממש זאת הלכה למעשה, על כל המשתמע מכך, בהתאם להחלטת הממשלה כמו גם לקביעת נציבות שירות המדינה, ובוודאי שלא לבצע מהלך של פירוק ופיצול נוסף שלה. נבקשיכם להימנע מפיצול הזרוע".

שר הרווחה, מאיר כהן, התייחס לסוגיה זו במעמד החגיגי עם כניסתו למשרד ואמר כי בכוונתו להיאבק להשארת זרוע העבודה במשרדו. שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, לא התייחסה באופן ישיר לסוגיה, אך אמרה במעמד כניסתה למשרד הכלכלה: "חלק מתחומי העיסוק שלנו נדדו. חלקם נדע לקלוט בצורה המיטבית כדי להבטיח שכל היבט גם בנפרד וגם באינטגרציה ייצרו לנו עניין".

מלשכת השרים כהן וברביבאי לא נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!