דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מועצת עמק המעיינות תומכת בעמדת המדינה לגבי פתיחת האסי, וקוראת לה לגלות יותר מעורבות

המועצה האזורית קוראת למדינה להכשיר גישה ציבורית לנחל בקצותיו, אבל דורשת שהאחריות על המשא ומתן מול הקיבוץ תהיה של המדינה, מפאת חוסר כלים לפיקוח ויישום המתווה המוצע

צילום אווירי של נחל האסי בקיבוץ ניר דוד (צילום: מנחם נדרמן/פלאש 90)
צילום אווירי של נחל האסי בקיבוץ ניר דוד (צילום: מנחם נדרמן/פלאש 90)
דוד טברסקי

מועצה אזורית עמק המעיינות מצטרפת לעמדת המדינה, שהביעה תמיכה בפתיחת חלק ממקטע נחל האסי לציבור. בתשובה שהוגשה אתמול (רביעי) לבית המשפט המחוזי בחיפה בתגובה לעתירת ח"כ משה ארבל ומפלגת ש"ס, המועצה הביעה תמיכה במתווה המדינה שיכשיר גישה ציבורית לנחל בקצוותיו של הקיבוץ, אבל דרשה שהאחריות על המשא ומתן מול הקיבוץ תהיה של המדינה, מפאת חוסר כלים לפיקוח ויישום המתווה המוצע.

"אין חולק שהמדינה היא בעלת הזכויות במקרקעי הציבור של הנחל וגדותיו. יש לה המחויבות הראשונה והעליונה להסדיר את הגישה אליהם", נכתב בתשובה, שהעבירה ביקורת נוקבת על החלטת המדינה להטיל על המועצה את יישומה של הנגשת הנחל לציבור בשטחים שמחוץ לתוואי הקיבוץ. "בשל המורכבות המובהקת, סבורה המועצה שלא ניתן להסתפק בהצעת פתרון פשטני בלי שהמדינה תידרש למהות ההסדר, ותבטיח את דרך התקיימותו".

נחל האסי בניר דוד. האם המאבק הטעון מתקרב לסיום? (צילום: יהל פרג')
נחל האסי בניר דוד. האם המאבק הטעון מתקרב לסיום? (צילום: יהל פרג')

אף שהביעה את תמיכתה במתווה המדינה, שמציעה להסדיר גישה קבועה לנחל בתחום המערבי או המזרחי של הקיבוץ, כשאחד מהם נמצא מחוץ לתוואי שטח הקיבוץ והמועצה, המועצה ציינה שמדובר בפתרונות שנמצאים בשלב הגולמי בלבד, וכוללים בתוכם הרבה שטחים אפורים: זכויות קניין, אחריות על התכנון, סמכויות אכיפה, הסדרת שירותי הצלה ופיתוח מתחמי בילוי. לפיכך, במועצה מסרבים להיות צד אמון בהסדרת הגישה. הקיבוץ צפוי לתת את תשובתו בעניין לבית המשפט ביום שלישי הבא, ובינתיים אינו מגיב לדברים. 

עמדת המועצה מצטרפת לעמדתה של המדינה, כפי שהוגשה לבית המשפט לפני שבועיים, שבה היא ציינה שמדובר בקניין ציבורי וקבעה שאי אפשר למנוע כניסה אליו. כחלק מהסדר שמקדמת המדינה בשנה האחרונה, היא קראה לאפשר גישה מיידית לכלל הציבור למקטע המערבי של הנחל, שכרוכה בהליכה רגלית של 500 מטר, בנוסף ליצירת מערך מתוכנן, שיקודם על ידי המועצה האזורית עמק בית שאן והקיבוץ, שיאפשר גישה לאזורים נוספים בנחל, מצידו המערבי והמזרחי, בהמשך. בתשובתה ציינה המדינה שכל השטחים שנמצאים מחוץ לשטחי הקיבוץ הם תחת אחריות המועצה האזורית, ועל כן אין בכוונתה להיכנס כצד לסכסוך.  

ההחלטה על סגירת מקטע הנחל שעובר בשטחי הקיבוץ התקבלה על ידי הקיבוץ בשנת 2010, אז הוחלט שרק חברי הקיבוץ והנופשים בצימרים שלו יוכלו להתרחץ בחופיו, אף  שבמדובר במשאב טבעי השייך לכלל הציבור על פי החוק. עמדתו של הקיבוץ הייתה שמדובר בשטח פרטי ששייך לקיבוץ.

המאבק על אפשרות הכניסה לנחל, שהפך למוקד חיכוך בין תושבי בית שאן והאזור לחברי הקיבוץ, הגיע לשיא בקיץ שעבר עם אלפי מפגינים שהגיעו למחות בשערי הקיבוץ, וחלקם אף הורשו להיכנס פנימה ולרחוץ בנחל. 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!