דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יולדות שפוטרו בקורונה יישארו בלי הכנסה החל מה-1 ביולי

ארגוני נשים וזכויות פנו לממשלה בדרישה לשנות את החוק, שמשאיר את היולדות ללא חל"ת וללא חופשת לידה בתשלום | על פי הביטוח הלאומי מדובר ב-500 נשים מדי חודש

(צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
(צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני נשים וזכויות אדם פנו אתמול (רביעי) לשרי האוצר, הרווחה והמשפטים בקריאה למנוע מצב בו מפוטרות קורונה יאבדו זכאותן לדמי לידה, החל מה-1 ביולי, ויוותרו בלא הכנסה. על פי נתוני הביטוח הלאומי, מדובר בכ-500 נשים היולדות מדי חודש.

החוק בישראל קובע כי אישה שאיננה עובדת לאורך זמן והפסיקה לעבוד עוד  טרם כניסתה להיריון – איננה זכאית לדמי לידה. אלא שבינואר האחרון נעשה תיקון זמני לחוק, ביוזמת הביטוח הלאומי, אשר אפשר תשלום דמי הלידה גם למפוטרות הקורונה שנכנסו להיריון במהלך השנה החולפת. התיקון הוגבל באופן שרירותי עד סוף חודש יוני, בדומה להקלות שנקבעו לזכאות לדמי האבטלה, הצפויות אף הן להתבטל בסוף החודש.

במכתב, שנשלח על ידי עורכות הדין אלה אלון ותמר בן דרור מתנועת איתך מעכי, ושעליו חתמו גם תנועות הנשים נעמת, ויצו ורוח נשית, האגודה לזכויות האזרח, 121 – מנוע לשינוי חברתי, קו לעובד, רבנים לזכויות אדם וארגונים נוספים וקליניקות משפטיות באוניברסיטאות, דרשו להאריך את הזכאות לדמי לידה גם למפוטרות קורונה שילדו עד סוף 2021.

"אישה הרה המחפשת עבודה, צפויה ונתקלת לצערנו, בקשיים במציאת עבודה חדשה, נוכח מצבה המיוחד כמי שצפויה ללדת. על כן, יש טעם מיוחד להכיר באוכלוסייה זו כמי שיהיו זכאיות לדמי לידה, אף אם לא הסכים מעסיקן להשיבן לעבודה או שלא הצליחו למצוא עבודה אחרת" הדגישו.

עוד קראו להאריך את הנוהל לפי גובה דמי הלידה של נשים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בתקופת הקורונה יחושבו באופן מיטיב, בהתאם להכנסתן טרם המשבר, וכן – שתקופת החל"ת של עובדת שהוצאה לחל"ת בתוך 60 'הימים המוגנים' שלאחר החזרה מחופשת הלידה – לא תמנה במניין ימים אלו, כך שתמשיך להיות מוגנת עם שובה לעבודה עד מיצוי ימי ההגנה הקבועים בחוק. "דומה כי מעסיקים רבים ממשיכים לעשות שימוש במודל החל"ת באופן הפוגע בעובדות/ים, אין להשלים עם מציאות זו, לכל הפחות בנוגע לנשים מוגנות" נכתב.

לצד זאת דרשו הארגונים להנהיג בישראל תוכנית יציאה מהמשבר אשר תראה את צרכיהן הייחודיים של נשים בתהליך ההשתלבות מחדש בשוק התעסוקה – כזו שתתחשב בנשים הנמצאות בטיפולי פריון, היריון או תקופת לידה במסגרת השיקולים לביטול ההקלות לדמי אבטלה וכן – שיבוטל הנוהל המקוצר למתן היתר לפיטורי עובדות בהיריון או בטיפולי פוריות, שנקבע במשרד העבודה והרווחה בתחילת משבר הקורונה.

ממשרד האוצר ומלשכת שר הרווחה טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!