דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חברות עסקיות תובעות מהמדינה פיצוי על תשלום ימי בידוד לעובדים

החברות תובעות מהמדינה פיצוי של מיליוני שקלים על כך שחויבו לשלם את ימי הבידוד לעובדיהן על חשבון מכסת ימי המחלה | ״עורך הדין המייצג את החברות: התנהלות רשלנית, הבלתי סבירה, ובלתי חוקית של מדינת ישראל ומשרד הבריאות בהוצאת "תעודת מחלה גורפת"

סופרמרקט של 'רמי לוי שיווק השקמה' (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
סופרמרקט של 'רמי לוי שיווק השקמה' (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
הדס יום טוב

לאחר פסיקת בג"ץ בסוף יולי 2020 שקבעה כי ימי בידוד לא ייחשבו עוד כימי מחלה וכי על המדינה לשאת בנטל הכלכלי של ימי הבידוד שהושת על מעסיקים עד אז בחוסר סמכות ובניגוד לחוק, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב למעלה מ-20 חברות מובילות, ביניהן רמי לוי, הום סנטר, מזרני עמינח, ועוד, את תביעת הנזיקין הראשונה בנושא.

התובעות שמעסיקות יחד אלפי עובדים, תובעות מהמדינה פיצוי של מיליוני שקלים כל אחת על כך שחוייבו, לטענתן, שלא כדין במשך חודשים ארוכים לשלם את ימי הבידוד לעובדיהן על חשבון מכסת ימי המחלה. בין החברות שבשמן הוגשה התביעה הנוכחית: סל שירותי סיעוד שבשמה הוגשה העתירה המקורית לבג״ץ, אחוזת רובישנטיין, חוליות, מזרני עמינח, מלונות ישראל קנדה, הום סנטר, חי מעדני גורמה, יישובי חבל מעון, על-בד משואות יצחק, פוליגל, גלשן, רמי לוי, תעשיות פולירז, תפן טכנולוגיות, מוצרי מעברות. את התביעה מוביל עו״ד יבגני רובין, ממשרד MEI Law, המשרד אשר יזם והוביל את העתירה המקורית לבג״ץ נגד המדינה.

עו״ד יבגני רובין (משמאל) עם השותפים המייסדים של משרד עו״ד MEI LAW, עורכי הדין אלה בר חיים, ענבר אפק נכט, ומג'ד סאלמה (צילום: אייל נבו)
עו״ד יבגני רובין (משמאל) עם השותפים המייסדים של משרד עו״ד MEI LAW, עורכי הדין אלה בר חיים, ענבר אפק נכט, ומג'ד סאלמה (צילום: אייל נבו)

השופטים אלכס שטיין, עוזי פוגלמן והנשיאה אסתר חיות קבעו אז פה אחד כי לשון חוק דמי מחלה (התשל״ו-1976) איננה סובלת את הפרשנות המרחיבה שהמדינה מנסה להלביש על המושג ״מחלה״ כדי שתכלול גם את מי שאינם חולים אך נמצאים בבידוד עקב בואם במגע עם חולה.

השופט שטיין כתב בפסק הדין," חולים סטטיסטיים, השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד, וכי אי-כושרם לבצע את עבודתם נכפה עליהם על ידי צו-בידוד שלטוני, ולא על ידי מחלה. על כן, כפי שנכתב, "תעודת המחלה הגורפת, אשר ניתנה בעניינם על ידי רשב"צ, איננה בגדר 'תעודת מחלה' כהגדרתה בתקנות דמי מחלה, שהצגתה מזכה את העובד החולה בדמי מחלה בהתאם לחוק דמי מחלה", ואף השית על המדינה את הוצאות המשפט של העותרים.

בתביעה טוענו המעסיקים לרשלנות בהתנהלות המדינה בכלל ומשרד הבריאות בפרט, וכי אי חוקיותה של ״תעודת המחלה הגורפת״ שהוצאה על ידי פרופ‘ סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור דאז, הובאה לתשומת לב המדינה כבר בסוף פברואר 2020, בתוך שלושה שבועות מאז הוצאתה, אך למרות זאת, המדינה המשיכה בשלה ולא קידמה אף הסדר מול המעסיקים. הסדר זה קודם לבסוף אך ורק לאחר פסיקת בג״ץ, בסוף אוקטובר 2020, תשעה חודשים מאז חויבו המעסיקים לשאת בהוצאת ימי הבידוד.

פרופ' סיגל סדצקי. (צילום: פלאש 90)
פרופ' סיגל סדצקי. (צילום: פלאש 90)

לדברי עו״ד רובין, מדובר בתביעת נזיקין שעתידה להתפתח לאחת מתביעות הנזיקין הגדולות ביותר נגד המדינה על רקע משבר הקורונה, זאת על רקע זה שהתובעים אומדים את סך עלות דמי הבידוד שהוצאו מהמעסיקים שלא כדין בלמעלה משלושה מיליארד שקלים".

״תביעה זו עניינה בהתנהלותם הרשלנית, הבלתי סבירה, הבלתי אחראית והבלתי חוקית של מדינת ישראל ומשרד הבריאות אשר באה לידי ביטוי  בהוצאת "תעודת מחלה גורפת“. תעודה זו, המהווה למעשה צו שעניינו תשלום ימי בידוד על ידי המעסיקים, הוצאה ללא סמכות חוקית כלשהי ובניגוד להוראות הדין וגרמה לפגיעה חמורה בזכויות המעסיקים״, ציין עו״ד רובין.

באשר לקביעת בג״ץ כי ״תעודת המחלה הגורפת״ שהוצאה על ידי פרופ‘ סדצקי תבוטל, טוענים העותרים כי הדבר נעשה, כדברי השופט אלכס שטיין בפסק הדין בעצמו, אך ורק כדי לא להותיר את העובדים במצב בלתי אפשרי המחויבים להשיב למפרע למעסיקים את עלות ימי הבידוד שלהם, וללא כל כיסוי כלכלי. אולם, העותרים טוענים כי בג״ץ לא חסם את הדרך בפני שיפויים של המעסיקים בגין מיליארדי שקלים שהוצאו מהם בידי המדינה שלא כדין, עד לתיקון המצב בסוף אוקטובר של שנה שעברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!