דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״עובד שקיבל 6,500 ש״ח דמי אבטלה יקבל 8,500 ש״ח במשרה חלקית״: המלונות נערכים לקיץ במודל העסקה גמיש

״חלק מהמלונות סגורים כי לא מצליחים לגייס עובדים בחצי משרה״, אומר יואב בכר סמנכ״ל משאבי אנוש בהתאחדות המלונאות, ״אם היינו מפעילים חל״ת גמיש לפני כמה חודשים, אנשים היו חוזרים לעבוד והיינו חוסכים הרבה כסף למשק״ | אנשי המלונאות ייפגשו עם האוצר לדון בפרטי התכנית ביום שלישי: ״יש תחומים, בעיקר חדרנות וניקיון, שאי אפשר להשיג בהם עובדים בישראל, וזה לא קשור לאחוז האבטלה״

מלון המלך דוד ירושלים (צילום: סיון פרג׳)
מלון המלך דוד ירושלים (צילום: סיון פרג׳)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בענף המלונאות, שעדיין רחוק מלחזור לשגרה, מצפים למימוש ההבטחה לחל"ת גמיש בתיירות, שמופיעה בקווי היסוד של הממשלה.  "חל"ת גמיש הוא מחוייב המציאות מסיבה אחת פשוטה, אנחנו עדיין ללא תיירים", אומר ל'דבר' יו"ר התאחדות המלונאות אמיר חייק, "יש 100 מלונות במצב מאד קשה מתוך 450".

נציגי המלונאים לומדים את הצעת האוצר, וביום שלישי יפגשו עם אנשי המשרד כדי לסייע בגיבוש פרטיה הסופיים. על פי המסתמן, החל"ת הגמיש יאפשר חזרה לעבודה בחצי משרה או באופן חלקי, כשהחצי השני של המשרה יושלם על ידי דמי אבטלה.

"בענף יש פרדוקס בלתי רגיל", מסביר יואב בכר, סמנכ"ל משאבי אנוש בהתאחדות המלונאות, ״קצת פחות מחצי ענף נמצא באילת, בגליל ובמקומות המכוונים לתיירות פנים. שם יש תפוסה גבוהה ואין מספיק עובדים.

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל (צילום: סמדר כפרי)
אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל (צילום: סמדר כפרי)

״החצי השני של הענף, נמצא בסיטואציה הפוכה כי אין לו תיירות נכנסת. יש אזורים כמו ירושלים ותל אביב שהתיירות הנכנסת הייתה 90% ויותר. עכשיו חלקם סגורים וחלקם פתוחים, רוב העבודה היא בסוף השבוע ואז חסרים להם עובדים כי הם מתקשים לגייס עובדים בחצי משרה. הפרדוקס הזה יוצר מצב שאם אני אעשה סקר, ייצא שחצי מהמנהלים יגידו לי ׳מהר להחזיר את העובדים ולהפסיק את החל״ת׳, וחצי יגידו לי ׳תעזרו לי להשאיר את העובדים הוותיקים׳".

בכר מסביר שאת החל"ת הגמיש צריך בעיקר בשביל הסוג השני של מקומות העבודה, "עובד שהרוויח עשרת אלפים שקלים לפני הקורונה, קיבל בערך 6.5 אלף שקלים דמי אבטלה. המלון צריך אותו עכשיו בחצי משרה, לסופי שבוע בעיקר. הוא יקבל מהמלון 5,000 שקלים על העבודה החלקית, והביטוח הלאומי ישלם לו חצי מדמי האבטלה, סה"כ 8.5 אלף שקלים על חצי משרה. זה כבר יותר מדמי אבטלה". בכר מספר שהיסטורית זה כבר קרה בישראל, באינתיפדה הגדולה ובמלחמת המפרץ.

איך לדעתך זה צריך לעבוד?
"אפשר לתת מענק חזרה לעבודה, או תשלום קבוע, או נוסחה אחרת".

היה ניסיון עם מענק חזרה לעבודה לעובדים בשכר נמוך שלא עלה יפה.
"זה לא היה מוצלח מסיבות אחרות, כי לעובדים לא היה ביטחון שהם יקבלו את השכר, זה היה הכל בדיעבד, והיתה הרבה ביורוקרטיה. זה גם עבד לזמן קצר. ואפילו במענק הזה, תדע שיש אצלי מלונות בתל אביב ובירושלים שכן השתמשו בו כדי למשוך עובדים״.

מלון יו מג'יק פאלאס. באילת ובגליל המלונות כמעט מלאים, בתל אביב וירושלים ריקים (צילום: רשת מלונות פתאל)
מלון יו מג'יק פאלאס. באילת ובגליל המלונות כמעט מלאים, בתל אביב וירושלים ריקים (צילום: רשת מלונות פתאל)

מה יהיה שונה הפעם?
"זה נכנס לקווי היסוד של הממשלה החדשה, והשר הכריז שכל האנשים במשק יחזרו מחל"ת. אם היינו מפעילים את זה לפני כמה חודשים, אנשים היו חוזרים לעבודה והיינו חוסכים הרבה כסף למשק. נערי אוצר התנגדו כל הזמן לעניין הזה עד עכשיו ואני לא מבין למה״.

חל״ת גמיש יפתור למלונות את הצורך בעובדים?
"יש תחומים, בעיקר חדרנות וניקיון, שאי אפשר להשיג בהם עובדים בישראל, וזה לא קשור לאחוז האבטלה.

״באילת אנחנו צריכים דחוף מכסה נוספת של 800 עובדים ירדנים נוספים, כרגע יש 700, כך שיחזור להיות כמו לפני הקורונה. בשאר הארץ היתה החלטת ממשלה והסכם מיוחד לאשר קליטה של 1,000 עובדים מהפיליפינים ערב הקורונה, וזה בוטל במגיפה. את זה נחזיר דחוף לשולחן.

"לפני 3 שנים קיבלנו מכסה לקלוט אלף עובדים פלסטינאים במלונאות בהחלטת הממשלה. במשך שנתיים הביקוש הגיע רק ל-250 עובדים, אנשים קצת חששו. לפני חודשיים, בגלל המחסור, המכסה הגיעה ל-650 עובדים, ולפני שבועיים הגענו לאלף. עכשיו אני חייב מכסה לאלף עובדים נוספים. באינתיפדה ב-1987 הפסיקו הפלסטינאים לעבוד במלונות. עכשיו זה יחזור״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!