דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לא כמו אצל קבלן: חברת הניקיון שהעובדות שותפות בה

52 עובדות הן כבר בעלות מניה ב"קואופרטיב הניקיון", שמבקש עכשיו להתרחב. הקואופרטיב, שהוקם ב-2017, מציע לעובדות תנאי עבודה הוגנים ופיתוח מקצועי. יוסור עמאש, מנהלת אדמיניסטרטיבית: "תמיד עבדתי אצל קבלנים שהיו מנצלים את העובדות, עכשיו יש לי קול"

יוסור עמאש (משמאל), אוריה כספי וחממה עמאש, מנהלות "קואופרטיב הניקיון" (צילום מסך: מתוך סרטון קמפיין הגיוס)
יוסור עמאש (משמאל), אוריה כספי וחממה עמאש, מנהלות "קואופרטיב הניקיון" (צילום מסך: מתוך סרטון קמפיין הגיוס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"קואופרטיב הניקיון", חברת ניקיון בבעלות העובדות החברות בו, מבקש לגייס מהציבור כ-100 אלף שקלים כדי להרחיב את פעילותו. עד כה נאספו במסגרת הקמפיין כ-30 אלף שקלים, ונותרו לו עוד 27 יום.

הקואופרטיב פועל כיום בעיקר בצפון השרון, ומבצע עבודות ניקיון בכ-21 חברות ומפעלים. בין לקוחותיו בולטים המפעלים הקיבוציים: פריגת בגבעת חיים, נטפים במגל, גלעם במענית, מצרפלס במצר וכן בקיבוצי הזורע ומשמר העמק.

"החלטנו להתרחב כדי שעוד נשים יוכלו להצטרף אלינו, וכדי שנוכל לשפר את מצבן הכלכלי והחברתי של יותר נשים", אומרת ל"דבר" יוסור עמאש, המנהלת האדמינסיטרטיבית של הקואופרטיב, שהוקם ב-2017. בתחילה לווה הארגון על ידי בוגרי תנועת השומר הצעיר, ועם הזמן צמח באופן עצמאי עד שכיום חברות בו כ-52 עובדות בעלות מניה, רובן מהכפר ג'סר א-זרקא.

אסיפת חברות העמותה (צילום: מתוך הפייסבוק קואופרטיב הניקיון)
אסיפת חברות העמותה (צילום: מתוך הפייסבוק קואופרטיב הניקיון)

"הצטרפתי לקואופרטיב ב-2019, כשחיפשתי עבודה", מספרת עמאש. "אני עובדת כבר מגיל צעיר, כי במשפחה היו בעיות והייתי חייבת עבודה. תמיד עבדתי אצל קבלנים שהיו מנצלים את העובדות – גונבים שעות, או לא משלמים עבור שעות נוספות. לפעמים הייתי עובדת חודש שלם ומסיימת עם 2,000 שקלים".

בקואופרטיב מקפידים על זכויות העובדות, "אבל חשוב יותר", היא מוסיפה, "יש לי קול, יש לי מקום להתבטא ויש יחס אנושי יותר. תחושה אחרת לגמרי מעבודה אצל קבלן".

לדבריה, לא רק השכר הוגן יותר. הקואופרטיב מציע לחברות קורסים והכשרות. היא, לדוגמה, עשתה קורס בעברית וקורס מחשבים. עם הזמן הצטיינה בעבודתה ונבחרה להיות מפקחת, ואחרי כן קודמה לתפקיד מנהלת האדמיניסטרציה.

לא רק שמירת זכויות, גם פיתוח תעסוקתי

"50% מהמטה הניהולי בחברה הן נשים שהחלו את עבודתן בה כמנקות", אומרת ל"דבר", אוריה כספי, מנכ"לית הקואופרטיב, המקווה להיות מוחלפת בעתיד בעובדת שצמחה בו.

"כל עובדת המועסקת בקואופרטיב למעלה משלושה חודשים, יכולה להגיש בקשה להצטרף אליו כחברה", מסבירה כספי, "החברוּת מאושרת על ידי אסיפת החברות המתכנסת אחת לכמה חודשים. האסיפה מאשרת גם את תקציב החברה, את תוכניות העבודה ואת מינוי הוועד המנהל, המורכב גם הוא מעובדות".

מודל ההעסקה של הקואופרטיב ייחודי, לדברי כספי, בענף שמתאפיין בהפרות חמורות של זכויות עובדים, ובמכרזים המתבססים על מחירי הפסד, שדוחפים את הקבלנים להרחיב את שורת הרווח על חשבון זכויות העובדות (באי תשלום זכויות סוציאליות שונות ושעות נוספות, ובהעסקה בשחור וללא תלושי שכר). "אנחנו", היא אומרת, "מתאפיינות בשירות בוטיק, אישי מאוד, אמין מקצועי ושקוף. העסק שלנו שייך לעובדות ומקפיד על זכויותיהן קלה כחמורה".

הקואופרטיב רואה, לדבריה, חשיבות עליונה גם בהכשרות מקצועיות, קידום תעסוקתי ופיתוח מיומנויות תעסוקתיות, שהרבה פעמים חסרות לעובדות שמגיעות מרקע מוחלש.

"מקוות שיצטרפו גם עובדות יהודיות"

את ההחלטה להרחיב את פעילות הקואופרטיב קיבלו העובדות בימי מבצע "שומר החומות", כשעובדות רבות חששו לצאת לעבודה, אבל למרות זאת יצאו מתוך הכרה בחשיבות השמירה על הקואופרטיב. "המשבר שעבר עלינו, בין יהודים וערבים, השפיע גם עלינו בקואופרטיב יותר ממה שיכולנו לתאר", אומרת עמאש בסרטון הקמפיין, "לרגע היה חשש שכל מה שבנינו במשך שנים מתערער. למול הפחד והשנאה שהיו ברחובות הבנו כמה כוח יש לקואופרטיב שלנו".

"דווקא בזמן הזה חשבנו שצריך להתפתח ולגדול, שעוד נשים יצטרפו אלינו, ולהבהיר שאין הבדל בין יהודים לערבים", היא אומרת ל"דבר". "אנחנו עובדות במקומות שבהם כולם יהודים, ולא מבדילות בין יהודים לערבים. בעתיד אנחנו מקוות שיצטרפו לקואופרטיב גם עובדות יהודיות, כי הרעיון הזה לא קשור ליהודים ולערבים".

"למאמץ שלנו להתרחב יש עלויות כלכליות", אומרת כספי, "הכסף יסייע לנו להעמיד את הבסיס הכלכלי שנחוץ לנו כדי לצאת לדרך. לשמחתי, אנחנו כבר מתחילות לקבל פניות של חברות באזור המרכז שרוצות לשכור את שירותינו ולהבטיח שעובדות הניקיון אצלם מקבלות תנאים טובים וראויים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!