דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הממשלה לא פעלה עם הרשויות המקומיות, והתקציבים לחברה הערבית לא מומשו

הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית התכנסה הבוקר (ב') לראשונה, ודנה בתכנית החומש שרק 62% מתקציביה מומשו | ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן): "זו תעודת עניות, לתכנית ההמשך צריך להיות כסף צבוע בתקציב המדינה"

הוועדה לענייני החברה הערבית. "האתגר הוא לגבש את תכנית 923 ולהיכנס לתחומים שלא טופלו" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
הוועדה לענייני החברה הערבית. "האתגר הוא לגבש את תכנית 923 ולהיכנס לתחומים שלא טופלו" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יהל פרג'

רק 62% מתקציב תכנית החומש להשקעה כלכלית בחברה הערבית בוצע, כך עולה מנתונים שפורסמו הבוקר (שני) בוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית בראשות ח"כ מנסור עבאס. עלות תכנית 922 שגובשה בשנת 2015, והיתה אמורה לשפר את מצבה של החברה הערבית בשלל נושאים, נאמדת ב-10.7 מיליארד שקלים, מהם שולמו קצת יותר מ-6 מיליארד שקלים.

השתתפות הגברים הערבים בכוח העבודה בין השנים 2019-2016 ירד בכמעט 3%, לעומת שיעור ההשתתפות של הנשים הערביות, שעלה ביותר מ-4%. פערי השכר החודשיים בין יהודים וערבים לא השתנו. ב-2016 הרוויחו נשים ערביות 5,564 שקלים בחודש ונשים יהודיות 8,668 שקלים, וב-2018 נשים ערביות הרוויחו 6,296 שקלים ונשים יהודיות 9,679 שקלים בחודש.

עוד עולה מהנתונים ששיעור השתתפות הערבים בהייטק עלה בשנים אלה, וכך גם ציוני בחינות המיצ"ב באנגלית ובמתמטיקה בכיתות ח'. במחלקת המחקר של הכנסת, שאספה את הנתונים והציגה אותם, הדגישו שלא ניתן לייחס באופן בלעדי את הנתונים לתכנית 922.

"האתגר הוא לגבש את תכנית 923 ולהיכנס לתחומים שלא טופלו, כמו בריאות, רווחה, אלימות נגד נשים ועוד. אני מקווה שזה יפתח דף חדש עם הציבור הערבי בישראל ושנצליח לצמצם את הפערים", אמרה השרה לשוויון חברתי מירב כהן.

נציג מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, לירן קוסמן, אמר שהחסמים העיקריים ביישום התכנית נוגעים לקשיים בממשקים בין הרשויות המקומיות לממשלה. לדבריו, קיים מחסור בקרקעות ציבוריות ברשויות המקומיות, ויש חסמי ביצוע בכל הנוגע לתכנון ובנייה וחוסר יכולת להעמיד מצ'ינג לתקציבים ממשלתיים.

גם נציגת משרד האוצר, מעיין ספיבק, ייחסה את הקושי בביצוע לקשר בין המדינה לרשויות המקומיות. לדבריה, יש רשויות שלא מנצלות עשרות מיליוני שקלים לפרויקטים. כדי להתמודד עם החסם הזה, הוקצו אנשי קשר לרשויות, לסייע למצות את המשאבים.

עבאס ביקש לדעת כיצד ישתקף הסיוע ההמשכי בתקציב המדינה. ספיבק השיבה שהחלטת הממשלה בעניין צריכה להיות מאושרת עד ההצבעה על התקציב בכנסת, בין 5 באוגוסט ל-6 בנובמבר. היא הוסיפה שמומלץ שההחלטה המפורטת תגיע לממשלה עם הנחת התקציב על שולחן הכנסת. טואפרה הוסיף שצריך לוודא שהמסגרת התקציבית מוקצית, ובאשר לפירוט, אפשר להמתין עד אישור התקציב בכנסת.

ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) אמר שצריך להתחיל לחפש את הגרוש לא מתחת לפנס, אלא איפה שבאמת הלך לאיבוד. לדבריו, ללא תכנון רוחבי, בכל התחומים, לא ניתן יהיה להתקדם. "כל עוד אין לך תכנית, לא תוכל לנצל את הכסף. ניצול של 60% זה תעודת עניות, לא תעודת הוקרה". הוא הוסיף שתכנית 923 צריכה לכלול כסף צבוע בתקציב המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!