דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

6,316 ש״ח בחודש, ותוספת זעומה על פעילות הקיץ: תנאי השכר של הסייעות הנאבקות

הסייעות דורשות תוספות שכר על עבודתן בבית הספר של החופש הגדול, בדומה למורות ולגננות | יו״ר הסתדרות המעו״ף מאיים בשביתה אם לא יגיעו להסכמות

הסייעות ענת זאדה, כוכבה כליפה, כרמלה פורת. (צילום: דוד טברסקי)
הסייעות ענת זאדה, כוכבה כליפה, כרמלה פורת. (צילום: דוד טברסקי)
אסף צבי

הסייעות בגני הילדים ובבתי הספר נאבקות בימים אלו על תנאי עבודתן בפרויקט הגנים ובתי הספר של החופש הגדול, שמתחיל בעוד 8 ימים. בעוד הגננות והמורות יכולות לבחור האם לעבוד בתכנית שתארך שלושה שבועות ולקבל על כך תשלום נוסף בסך 75 שקלים לשעת עבודה, הסייעות מחויבות לעבוד בתכנית ויקבלו על כך תוספת של 75 שקלים ליום עבודה.

הסייעות נאבקות בשנים האחרונות על העלאת מעמדן ושיפור תנאי עבודתן. למרות שהן מבצעות עבודה חינוכית עם מרכיבים פיזיים רבים כמו טיפול פיזי בילדים וניקיון ותחזוקת הגן, הן נמצאות בתחתית טבלאות השכר. עם זאת, מצבן של הסייעות המועסקות בגנים העירוניים ובבתי הספר, תחת הסכמים קיבוציים של הסתדרות המעו"ף, טוב יותר מאלו המועסקות בגנים או מוסדות פרטיים ואינן מוגנות בהסכם קיבוצי, בהיבט השכר, מרכיבי עבודה נלווים וקביעות.

המקצוע הנפוץ ביותר של סייעות הוא סייעות בגני ילדים. בכל גן ילדים, בנוסף לגננת, עובדות שתי סייעות שאחראיות על הפעלת הגן יחד עם הגננת. הסייעות עובדות בגן 5 ימים בשבוע, מהבוקר המוקדם ועד סגירת הגן בצהריים ׁׁ(הגן מסתיים ב-14:00 והסייעות נשארות לסידורים ולנקיונות בסיום היום). בחלק מהגנים יש יום לימודים ארוך עליו משולמות לסייעות שעות נוספות. תנאי הקבלה לעבודה הם 12 שנות לימוד והשתתפות בקורס של מרכז השלטון המקומי. דירוג השכר של הסייעות הוא כעובדי המינהל של השלטון המקומי, ונע בין 4 ל-7, בהתאם לוותק. מרכיב נוסף שמעלה על השכר הוא השתתפות בהשתלמויות מקצועיות.

שכר התחלתי לסייעת: 6,316 שקלים

לפי נתוני הממונה על השכר במשרד האוצר לשנת 2019, סייעת מתחילה, עם ותק של שנתיים ודירוג 4, משתכרת 6,316 שקלים בחודש למשרה מלאה (זהו השכר המופרש לפנסיה). לכך מתווספים 995 שקלים תוספת שכר על עבודה נוספת (לא כולל השכר הרגיל על השעות הנוספות במידה וישנן), ו-907 שקלים מתשלומים שנתיים, כמו דמי הבראה ודמי ביגוד (בחלוקה סכמטית חודשית) בסך – כלומר, הכנסה חודשית של 7,202 שקלים ברוטו.

סייעת ותיקה יותר, עם ותק בעבודה של 15 שנה ודירוג 6, עם גמול השתלמות אחד, משתכרת 6,858 שקלים בחודש למשרה מלאה. לכך מתווספים 995 שקלים תוספת על עבודה נוספת ו-1,042 שקלים מתשלומים שנתיים (בחלוקה חודשית). כלומר, הכנסה חודשית של 8,895 שקלים ברוטו.

שכר סייעת עם ותק של 30 שנה: 8,037 שקלים

סייעת עם ותק של 30 שנים, בדירוג 7, עם שני גמולי השתלמות, משתכרת 8,037 שקלים בחודש למשרה מלאה. לשכר מתווספים 995 שקלים תוספת שכר על עבודה נוספת, ו-1,209 מתשלומים שנתיים (בחלוקה חודשית). כלומר, הכנסה חודשית של 10,239 שקלים ברוטו.

לב המאבק על העבודה בקיץ: בין תוספת של 75 שקלים ליום ל-75 שקלים לשעה

המאבק הנוכחי הוא על העסקת הסייעות בתכנית הגנים ובתי הספר של החופש הגדול – שלושה שבועות של קייטנה שעורך משרד החינוך בשיתוף הרשויות המקומיות בחודש יולי. בעוד המורות והגננות יכולות לבחור האם לעבוד בהן תמורת תוספת תשלום של 75 שקלים לשעה על שכרן הקבוע, הסייעות מחויבות לעבוד בתכנית תמורת תוספת של 75 שקלים ליום.

בעוד למורות ולגננות יש בהגדרה שני חודשי חופשה בשכר, הסייעות מועסקות בקיץ, אך עד להפעלת תכנית בית הספר של החופש הגדול הן הועסקו בהכנת הגן לשנה הבאה או בתפקידים אחרים ברשות המקומית, כלומר, לא בעבודה עם ילדים. הסתדרות המעו"ף המייצגת את הסייעות דורשת התייחסות לכך שחודש נוסף של עבודה עם ילדים עלול לגרום לשחיקה, ודורשת על כך תוספת שכר וגם זכות בחירה האם לעבוד בקייטנות בתי הספר של החופש.

בחנוכה האחרון, בה התקיימה תכנית דומה למשך 5 ימים, סוכם כי הסייעות ברשויות המקומיות שיעבדו בתכנית יקבלו תוספת שכר של 1,100 שקלים על עבודתן (כ-37 שקלים לשעה). בנוסף סוכם שסייעות בגן קבוע יוכלו לבחור האם לעבוד בתכנית.

הטבות נוספות לסייעות בשלטון המקומי: קביעות, קרן השתלמות, יותר ימי חופשה

הזכות המשמעותית ביותר של הסייעות המועסקות ברשויות המקומיות היא הקביעות, לה הן זוכות לאחר ותק של שנתיים. בנוסף זכאיות הסייעות לימי חופשה ומחלה מוגדלים: 22 ימי חופשה בשנה לאחר ותק של 5 שנים, במקום 12 המחויבים בחוק, ו-30 ימי מחלה בשנה עם תשלום מהיום הראשון, במקום 18 ימי מחלה המשולמים מהיום הרביעי.

סייעות המועסקות ברשויות המקומיות זכאיות גם לחברות במועדון ההטבות 'שלך' המיועד לעובדי הרשויות המקומיות, לחברות באגודות מקצועיות של הסתדרות המעו"ף שאחראיות לפעילות תרבות והעשרה, לתגמולים מוגברים לפנסיה (7.5% בהסכם הקיבוצי במקום 6.5% המחויבים בצו ההרחבה לכלל העובדים במשק), הפרשה בסך 7.5% מהשכר לקרן השתלמות, ודמי הבראה מוגדלים (432 שקלים ליום הבראה במקום 378 שקלים המחויבים בחוק).

זכויות נוספות של הסייעות המועסקות ברשויות המקומיות הן מענק יובל, שהוא מענק שנתי המשולם לכל עובדי ההוראה, ותשלום עבור 5 ימי השתלמות בשנה.

בטחון תעסוקתי בקורונה

גם בתקופת הקורונה סייעות הגנים ברשויות המקומיות נהנו מביטחון תעסוקתי. במקום לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה, הן המשיכו להיות מועסקות וזכו ל-70% משכרן, במסגרת ההסכם המיוחד של ההסתדרות והאוצר לעובדי המגזר הציבורי. חלקן גם לימדו בזום את ילדי הגן ועבדו כרגיל, בשכר מלא, או עבדו בעבודה חלופית ברשות המקומית.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!