דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דמי האבטלה יסתיימו עוד 8 ימים, ובהיעדר חוק אחר, מאות אלפי ישראלים יישארו ללא מענה כלכלי

לוח הזמנים צפוף: חוק חדש שיחליף את רשתות הביטחון שנפרשו בקורונה צריך לעבור את אישור הממשלה, 3 קריאות במליאה ו-2 דיונים בוועדת כספים | עם אופוזיציה לוחמנית לא בטוח ששר האוצר יספיק לאשר את החוק החדש לפני ה-30 ביוני

שר האוצר אביגדור ליברמן. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רשתות הביטחון שנפרשו במהלך משבר הקורונה יסתיימו עוד 8 ימים, ועדיין לא פורסם תזכיר חוק להמשך תשלום דמי אבטלה. על פי נתונים שפרסמה אתמול (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האבטלה יורדת בקצב איטי, ומאות אלפי ישראלים צפויים להישאר בלי עבודה.

חלק מהישראלים שנמצאים בחל״ת עלולים למצוא את עצמם מבקשים קצבת הבטחת הכנסה שתחליף את דמי האבטלה. לוח הזמנים הצפוף עלול ליצור מצב בו תכנית הסיוע תסתיים ללא ודאות לגבי ההמשך, מה שיוביל לפגיעה במובטלים.

שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן אמר שדמי האבטלה יקוצצו עד גיל 45, אבל החקיקה בנושא עוד לא החלה ומעלה סמני שאלה רבים: כמה ימי אבטלה יינתנו; האם יוארך המענק הסוציאלי לאנשים שהמשיכו לעבוד אחרי גיל הפרישה; מה יהיה על נשים 'מובטלות קורונה' שילדו ולא זכאיות לדמי לידה; האם יוארכו תכניות הסיוע לחוזרים לעבודה; איך יראה החל"ת הגמיש בתיירות; ועוד.

לוח הזמנים צפוף: החוק צריך לעבור את אישור הממשלה, שלוש קריאות במליאה ושני דיונים בוועדת הכספים. סביר להניח שהאופוזיציה הלוחמנית לא תקל על אישור החוק, ולממשלה יהיה קשה לאשרו לפני היום האחרון בגינו ישולמו דמי אבטלה, ה-30 ביוני.

הנתונים שמפרסמים הגופים השונים מקשים לקבל תמונת מצב עדכנית של שוק העבודה. בעיה זו ידועה כבר מתחילת המשבר, ועדת המנכ"לים שעבדה על תכנית לשוק העבודה הציעה להקים מערכת נתונים משותפת, שתאפשר לקבל החלטות מושכלות יותר. אך כמו שאר המלצות הוועדה, המערכת לא הוקמה, וקובעי המדיניות נאלצים להסתמך על נתונים חלקיים.

המשק הישראלי רחוק מלחזור לשגרה. על פי נתוני הביטוח הלאומי, 431 אלף ישראלים קיבלו דמי אבטלה בחודש מאי, מתוכם 366 אלף לא עבדו במהלך החודש. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 280 אלף ישראלים נמצאים בחל״ת, ועוד 132 אלף הפסיקו לעבוד כבר בתחילת משבר הקורונה. כך או כך, השורה התחתונה היא שמספר המועסקים בישראל ירד ב-4-3%, כ-200 אלף איש, בהשוואה למצב התעסוקה ערב המגיפה.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, כ-67% מהזכאים לדמי אבטלה יפסיקו לקבל תשלום בעוד ימים ספורים. רבים מהם: מבוגרים, תושבי ערי הפריפריה, עובדים חסרי הכשרה ובשכר נמוך ועובדים מקצועיים ללא אופציות תעסוקה – יימצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה. הצעירים והרווקים ביניהם ימצאו, סביר להניח, עבודה. לממשלה החדשה יש עוד דרך לעשות בשביל לשקם את התעסוקה בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!