דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החשב הכללי: "נתוני הגרעון והחוב של 2021 צפויים להתעדכן לטובה"

רוטנברג בתשובה לשאלת חברי ועדת הכספים על השינויים בשיח הכלכלי בארה"ב ובעולם: "יש מה ללמוד, אבל אנחנו לא ארה"ב" | יו"ר רשות המסים הציג זינוק בהכנסות המדינה

החשב הכללי יהלי רוטנברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
החשב הכללי יהלי רוטנברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

נתוני החוב תוצר והגרעון לשנת 2021 צפויים להתעדכן לטובה, כך עולה מדיווח של החשב הכללי יהלי רוטנברג לוועדת הכספים היום (שלישי). בדיון שנערך לקראת תחילת הדיונים על התקציב התייחס רוטנברג לשינויים בשיח הכלכלי בממשל ביידן ואמר: "אנחנו יכולים ללמוד משם דברים, לאמץ דברים טובים, אבל אנחנו לא ארה"ב וחשוב לזכור את זה".

רוטנברג הציג לוועדה את נתוני התקציב של ישראל בשנת הקורונה, ואמר כי עד כה מומש 75% מתקציב הקורונה, והוא אינו צופה כי כל התקציב ימומש. "חלק גדול מההוצאה יסתיים עם סיום הסיוע ב-1 ביולי, יש גם דברים שממשיכים, השקעות והתחייבויות" הוסיף.

על יחס החוב תוצר אמר: "אנחנו אחרי תהליך של ירידה מתמשכת והשנה עלינו, אבל כרגע אנחנו במצב יותר טוב מהתרחיש המרכזי של 73% בסוף השנה. אנחנו מסתכלים לא רק על ממוצע ה-OECD אלא המדד המרכזי של מדינות הייחוס שדומות לנו מבחינת חברות דירוג האשראי ואנחנו במצב סביר פלוס. יש רבות שהן סביב ה-80%."

ח"כ גלעד קריב (העבודה) וולדימיר בליאק (יש עתידה) (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ גלעד קריב (העבודה) וולדימיר בליאק (יש עתידה) (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

רוטנברג הציג גרף לפיו אפילו בשנת הקורונה הוצאות הריבית היחסיות של ישראל קטנו, והעריך שבשנה תהיה עלייה מתונה: "בשנת 2020 עמדו ההוצאות על 38 מיליארד ש"ח ויחס לתוצר של 2.74 אחוז, המספר הזה יהיה יותר גבוה בשנת 21 – כנראה עליה של 3-4 מיליארד ש"ח, ואחרי זה תהיה עליה מתונה יותר".

בתשובה לשאלת ח"כ רם שפע (העבודה) האם השינויים בשיח הכלכלי בעולם סביב משבר הקורונה משפיעות על חברות דירוג האשראי אמר רוטנברג: אוי"חברות הדירוג מסתכלות על הרכב התקציב, הן רוצות תקציב תומך צמיחה ותומך רפורמות. הן רוצות לראות שהמרחב הפיסקלי נשמר, היכולת להגיב למשבר הבא, שלא נגיע למצב שאי אפשר לשרת את החוב. אנחנו לא ארה"ב, אנחנו צריכים לזכור את זה. אנחנו יכולים ללמוד משם דברים, לאמץ דברים טובים, אבל מסתכלים עלינו אחרת".

רשות המסים: עליה של 15.4% בהכנסות ממסים

ראש רשות המסים ערן יעקב הגיע גם לוועדה והציג את נתוני גביית המסים, לפיהם מתחילת השנה נרשמה עלייה ריאלית בגבייה של 15.4%. "אנחנו התאמנו את עצמנו" הסביר יעקב את הנתונים הגבוהים, "מיליון איש לא יצאו מגבולות הארץ, הכלכלה הישראלית חזרה מהר מהמשבר, וההכנסות ממס שבח ורכישה בעלייה, שמעידה על התעוררות שוק הנדל"ן. בנוסף אמר כי "הרבה ממי שהיה בחל"ת אל מגיע למדרגת המס, כך שמערכת המס פגיעה פחות".

במהלך סקירה הציג ערן יעקב את המאבק בהון השחור כאחת המטרות המרכזיות של הרשות, וציין כי השיטה משמשת רבות את אירגוני הפשיעה, כאשר ישראל מפגרת בתחום לעומת העולם המערבי, וכי הפתרון הינו מניעתי באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, לצד תיקוני חקיקה והחמרת הענישה: "נבחן בעסקה מספר נתונים ונדע בהסתברות מאוד גבוה אם הפעולה פיקטיבית, ונעצור אותה". להערכתו מיליארדים רבים של שקלים אינם מדווחים כשעל פי הערכות דוחות בינלאומיים מדובר ב-20% מהתוצר ישראל, שיעור גבוהה בהשוואה לעולם.

ח"כ גלעד קריב ביקר את רשות המסים על כך שתמיד גובה מסים מעל הצפי: "כשיושב משדר האוצר ובונה תקציב שנתי, ואומר לדרג מקבלי ההחלטות, המצב קשה, לנו יש רק איקס כסף, צריך לקבל החלטות, ואתם מכים את התחזית כל חודש. אם שנה אחרי שנה, אתם רואים שאתם עוברים את היעד, אולי הגיע הזמן לבחון את זה."

ראש לשכת העצמאיים רועי כהן: "אני רוצה להגיד את האמת, והאמת היא שברגעים אלה יש אלפי השגות של עסקים שלא קיבלו עדיין מענק הוצאות, כי לא היו להם כסף לשלם חשבונות ואין להם הוצאות להראות. עסקים אלה מוגדרים כזומבים על ידי נגיד בנק ישראל.העסקים החדשים לא קיבלו שקל מהמדינה, לא בארנונה. 1,500 עסקים שהגישו בקשה נדחו אוטומטית כי איחרו את המועד. איפה הסולידריות?

"צריך חקיקה מסודרת, אסון, שריפה, יהיה מנגנון של פיצוי לפי ירידה במחזורים, ולא נצטרך לבוא לפה כמו עניים בפתח" הוסיף כהן. "צריך מגנון פיצוי. נבקש מיו"ר הוועדה להוביל חקיקה בנושא. רשות המסים עשתה זאת בעל כורחה, זה היה צריך להיות בביטוח הלאומי. רשות המסים עשתה הכל בין רגע, אבל עשרות אלפי אנשים נפלו בין הכסאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!