דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שביתת הסייעות בקיץ: הדיון הסתיים ללא החלטה, המו"מ נמשך בליווי השופטים

מרכז השלטון המקומי ביקש צווי מניעה לשביתת הסייעות, שנאבקות על שיפור תנאי עבודתן בקייטנות הקיץ | עשרות סייעות הפגינו מול בית הדין: "אין שכר לעמלנו"

הפגנתתומכות חינוך מול בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום ארכיון: הסתדרות המעו"ף)
הפגנתתומכות חינוך מול בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום ארכיון: הסתדרות המעו"ף)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דן היום (שלישי) בבקשת מרכז השלטון המקומי למנוע מהסייעות ברשויות המקומיות לשבות מעבודתן בתכנית 'הגנים ובתי הספר של החופש הגדול', כחלק ממאבק לשיפור תנאי עבודתן בתכנית שמתחילה ב-1 ביולי. הדיון הסוער הסתיים ללא החלטה, ובהסכמת הצדדים המשא ומתן ביניהם נמשך בחדר ישיבות סמוך לאולם, בליווי שלושת השופטים – נשיאת בית הדין ורדה וירט-ליבנה, סן הנשיאה אילן איטח והשופט אילן סופר. בדיון סוכמה טיוטת הצעת פשרה, עליה התבקשו הצדדים להשיב עד מחר (רביעי) בשעה 9:00 בבוקר.

בדיון עלו שתי מחלוקות מרכזיות בין הסתדרות המעו"ף, המייצגת את הסייעות ותומכי החינוך (מזכירות ואבות בית בבתי הספר), לבין מרכז השלטון המקומי המעסיק אותן. האחת: התנגדות גורפת של ההסתדרות לחיוב הסייעות ותומכי החינוך לעבוד בתכנית, ודרישה שזו תהיה בחירתן, בדומה למורות ולגננות. השנייה: דרישה להגדלת הגמול לעובדים שיועסקו בתכנית, מתוספת של 75 שקלים ליום לסייעת ו-100 שקלים ליום לסייעת שתתפקד כגננת, סכומים שנקבעו על ידי משרד החינוך בקול הקורא לתכנית, ל-100 שקלים ליום לסייעת, 150 שקלים ליום לתומכי החינוך, ו-75 שקלים לשעה לסייעת שתתפקד כגננת.

בא כוח מרכז השלטון המקומי, עו"ד מנחם לפידור, אמר בדיון ש"הבקשה שלנו שהסייעות יעבדו אינה חורגת מחוקת העבודה שלהן. יתרה מכך, חלק מהשנה הנוכחית הן לא יכלו לעשות את עבודתן – ניקוי וסידור הגן ואף על פי כן לא הוצאנו אותן לחל"ת". לדבריו, התוספות הכספיות שקיבלו הסייעות על השתתפותן בקייטנות בקיץ שעבר היו ייחודיות למצב הקורונה. "החשש שלנו הוא הוא מתקדים לשנים הבאות", הוסיף לפידור. לדבריו,
משרד החינוך עמד על התקצוב המקורי של התוכנית ואמר שלא תהיה הוצאה נוספת. עם זאת, במרכז השלטון המקומי לא צירפו את משרד החינוך כצד לדיון.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל אמר בדיון שלפי גישת ההסתדרות, על עבודה נוספת מגיע תשלום נוסף. הוא ציין כי למרות התנגדות מרכז השלטון המקומי להגדלת תוספת השכר, הרשויות עצמן מציעות להסתדרות המעו"ף להעסיק את היסיעות באמצעות חברות עירוניות ולשלם להן את התוספת.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, בהפגנת סייעות מול בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום: הסתדרות המעו"ף)
יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, בהפגנת סייעות מול בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום: הסתדרות המעו"ף)

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט ליבנה, הציע הסדר פשרה לפיו אף עובד לא יחויב לעבוד בקייטנות, והרשויות יציעו לסייעות ולתומכי החינוך לעבוד בקייטנות תמורת תוספת של 100 שקלים ליום, לפי סדר עדיפויות: בתחילה לסייעות פרטניות, לאחר מכן לסייעות בעלות ותק של פחות מ-5 שנים, ולאחר מכן לסייעות הגנים. ההסתדרות הסכימה להצעה, ומרכז השלטון המקומי התנגד לה.

הבקשה לצו מניעה הוגשה על ידי מרכז השלטון המקומי כנגד הסתדרות המעו"ף, שהכריזה סכסוך עבודה בנושא בשבוע שעבר. יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, הודיע שישבית את עבודת הסייעות בתכנית שתחל ב-1 ביולי אם לא יימצא פתרון מוסכם להעסקת הסייעות בתכנית. בהודעת הסתדרות המעו"ף הבוקר נכתב: "הסתדרות המעו"ף דורשת כי הסייעות ועובדי מערך החינוך שיבחרו לעבוד במהלך חופשת הקיץ יהיו זכאים לתגמול נוסף בעוד המעסיקים מבקשים לחסוך על גבם ולהכריח אותם לקצר את חופשת הקיץ."

הסייעות מוחות על חיובן לעבוד בתכנית, בניגוד למורות ולגננות שיכולות לבחור אם לעבוד בה בתמורה לתשלום נוסף. בנוסף, הן דורשות כי סייעות שיעבדו בתכנית יקבלו תוספת תשלום גבוהה יותר מזו שהקצה משרד החינוך – 75 שקלים ליום, ו-100 שקלים ביום לסייעת שתחליף את הגננת. סכום זה נמוך בהרבה מהסכום המוצע לגננות שיסכימו לעבוד בחודשי החופשה, הצפויות לקבל מעבר לשכרן הרגיל, עוד 75 שקלים לשעה.

בנוסף מוחות הסייעות על הגברת עומס העבודה עליהן בימי הקיץ. רבות מהן יידרשו להחליף את הגננות שייעדרו מהגנים לרגל חופשת הקיץ, ולעבוד עם סגל לא מיומן, שבחלקו יורכב מעובדים צעירים ומתנדבים חסרי ניסיון שיגויסו לתפקיד על ידי הרשויות המקומיות.

עשרות סייעות הפגינו מול בית הדין הארצי בטרם הדיון, ונשאו שלטים עליהם נכתב "אין שכר לעמלנו", "סייעת הלב של הגן, ועל הלב שומרים".

בבקשת מרכז השלטון המקומי לצו מניעה לשביתה, נטע כי בניגוד לגננות שחופשות הקיץ שלהן מעוגנות בהסכמים קיבוציים, הסייעות אינן זכאיות על פי ההסכמים לחופשת קיץ מעבר לחופשה הנהוגה לכלל עובדי הרשות המקומית, ואמורות להיות זמינות לעבוד בתקופת בית הספר של החופש הגדול. עוד הוסיפו במרכז השלטון המקומי כי הרשויות הסכימו לתגמל את הסייעות ב-100 שקלים ליום לסייעת שתיקח על עצמה את תפקיד הגננת, וב-75 שקלים ליום לסייעת שתעבוד בבית הספר של החופש הגדול מבלי לקחת על עצמה את תפקיד הגננת, אך כאמור, הסייעות דורשות סכום גבוה יותר.

בתגובתה הבהירה הסתדרות המעו"ף כי בניגוד לשנה שעברה בה הושגו הסכמות בין מרכז השלטון המקומי ונציגות העובדים באשר להפעלת מערכת החינוך בקיץ והעסקת הסייעות, השנה ביקשו הרשויות להוביל לשינוי חד צדדי בתנאי העסקתן של העובדות, תוך שהן מבקשות גם להטיל עליהן גם אחריות נוספת: להחליף גננות ברבים מהגנים, ולרכז צוות חינוכי שבחלקו צפוי להיות ארעי ולא מיומן. לסייעות, הבהירו, עומדת הזכות להסדרת תנאיהן באופן קיבוצי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!