דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

בחירות בארה"ב / דונלד טראמפ נשבע לגרש מיליוני אנשים שהיגרו שלא כחוק

המועמד הרפובליקני לנשיאות נשא אמש נאום בנושא ההגירה, שעות ספורות אחרי שחזר מפגישה עם נשיא מקסיקו. העמדות שהציג היו תוקפניות אך רחוקות מההבטחות אותן פיזר במהלך הבחירות המקדימות.

דונאלד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות. צילום: AP
דונאלד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות. צילום: AP

בניסיון לשים סוף תהיות סביב הטון התוקפני, אך המעט מבולבל לאחרונה, שלו בסוגיית ההגירה לארה"ב, דונלד טראמפ נשבע אמש (רביעי) לסלק מליוני בני אדם השוהים במדינה באופן לא חוקי במידה וייבחר לנשיא, במידה ויבצעו "כל פשע שהוא". הוא אף הזהיר כי אם הדבר לא ייעשה, תעמד בסכנה "רווחת העם האמריקני". הדברים נאמרו במסגרת נאום שנשא המועמד הרפובליקני בפניקס, אריזונה, שהוקדש לנושא, אחד המרכזיים במסע הבחירות שלו.

עם זאת, טראמפ בחר שלא להתייחס לשאלת גורלם של מהגרים שלא ביצעו כל פשע, מעבר לדרך בה נכנסו למדינה – נסיגה חדה מההבטחות שפיזר במהלך הבחירות המקדימות, אז קרא להקמת "יחידת גירוש" שתביא לסילוקם של 11 מיליון המהגרים הבלתי חוקיים שלפי הערכות מתגוררים כיום בארה"ב.

במקום זאת, חזר המועמד על הטיעון הרפובליקני המוכר לפיו רק אחרי שהגבול יאובטח, ותימנע כניסת מהגרים נוספים, יוכל להתחיל הדיון על עתידם של אלה הנמצאים כבר במדינה. טיעון המתחמק מהתמודדות עם השאלה שמנעה את הניסיונות הרפובליקניים האחרונים בקונגרס לשנות את חוקי ההגירה האמריקנים.

לצד העמדות המרוככות, היה הנאום מלא באמירות שנועדו לסחוט תשואות מתומכיו הנאמנים, בכללן ההתעקשות שמהגרים השוהים במדינה ללא היתר ומעוניינים להגיש בקשה לקבלת אזרחות יהיו חייבים לחזור לארצות המוצא שלהם כדי לעשות זאת.

הוא זכה לקריאות תמיכה גם שדיבר על תכניתו ליצור כוח מיוחד שבראש סדר העדיפויות שלו יעמוד גירושם של פושעים, אנשים שתוקף אשרת השהייה שלהם פג ואיומים מידיים אחרים על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

"כל מי שנכנס לארה"ב באופן בלתי חוקי חשוף לגירוש", אמר טראמפ בנאום לו חיכו רבים מתומכיו, אותו נשא שעות ספורות בלבד אחרי ששב מפגישה עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. "כל אדם שגר במדינה שלא כחוק ונעצר "על כל פשע שהוא", אמר, יתחיל נגדו הליך גירוש באופן מיידי. "לא תהיה חנינה" הוסיף טראמפ, שכיוון בדבריו להצעות שהועלו בעבר להעניק חנינה למהגרים על האופן הלא חוקי בו נכנסו למדינה שתאפשר להם קבלת רישיון עבודה ואף אזרחות.

המועמד הרפובליקני הבטיח גם להגביל את ההגירה החוקית, וקרא להקמת נציבות שתדאג שאחוז ילידי מדינות זרות המתגוררים בארה"ב יישאר תמיד בטווח הנורמה ההיסטורית. שיעור התושבים שנולדו מחוץ לארה"ב עומד כיום על 12.9% והוא הגבוה ביותר מאז 1920. לטענת טראמפ, העלייה בשיעור ההגירה  – החוקית והלא חוקית גם יחד – פגעה בעובד האמריקני על ידי הורדת רמת השכר.

"אנחנו חייבים להקשיב לדאגות של האנשים העובדים, האנשים העובדים והנשכחים שלנו, בנוגע לקצב השיא של ההגירה ולהשפעה שיש לה על המשרות, השכר, הדיור, בתי הספר, המסים ותנאי המחיה האחרים שלהם", אמר טראמפ.

הטון התוקפני של הדברים עמד בניגוד למה שהתרחש מספר שעות קודם לכן, כשטראמפ עמד בבירת מקסיקו לצד הנשיא נייטו ואמר כי המקסיקנים הם "עם מדהים".

מעט אחרי המפגש המשותף של השניים עם כלי התקשורת, התעורר ויכוח סביב החלק השנוי ביותר במחלוקת בתכניתו של המועמד הרפובליקני למלחמה בהגירה הלא חוקית – התעקשותו שמקסיקו תהיה זו שתשלם על הקמת חומה של ממש בגבול בין המדינות, המשתרע לאורך של כ-3,200 ק"מ.

בפגישה שערך עם כלי התקשורת אחר הצהריים אמר טראמפ כי השניים לא דנו בשאלה מי יישא בעלות ההקמה של החומה, המוערכת במיליארדי דולרים. על אף ששמר על שתיקה באותו הרגע, מאוחר יותר כתב נייטו בדף הטוויטר שלו כי "הבהרתי שמקסיקו שלא תשלם על החומה".

טראמפ אמר לקבל המשולהב באריזונה שהוא מכבד את הנשיא המקסיקני. "הסכמנו על החשיבות של הפסקת הזרימה הלא חוקית של סמים, כסף, כלי נשק ואנשים דרך הגבול שלנו ועל החשיבות של חיסול הקרטלים של סוחרי הסמים", אמר.

כשהוא עומד על אדמה אמריקנית, התייחס טראמפ באופן ישיר לשאלה ממנה התחמק מוקדם יותר במקסיקו. "מקסיקו תשלם על החומה, מאה אחוז" אמר איש העסקים הניו יורקי, "הם עדיין לא יודעים את זה, אבל הם הולכים לשלם על החומה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!