דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דמי אבטלה, מענק לכל אזרח: זינוק בתלונות על הביטוח הלאומי בשנת הקורונה

מספר התלונות על הביטוח הלאומי עלה פי 3.6, וכ-82% מהן נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן | הביטוח הלאומי בתגובה: "נתייחס בכובד ראש לכל תלונה ונפיק ממנה לקחים"

המוסד לביטוח לאומי בתל אביב (צילום: דבר)
המוסד לביטוח לאומי בתל אביב (צילום: דבר)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

17,719 תלונות הוגשו לנציבות תלונות הציבור בשנת 2020, עלייה של 24% משנת 2019 – כך עולה מדוח הנציבות שפרסם היום מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן. בשנת 2020 סיימה הנציבות לטפל בלמעלה מ-18 אלף תלונות.

הגוף שעליו התקבל המספר הגבוה ביותר של תלונות היה המוסד לביטוח לאומי, עליו התקבלו 3285 תלונות. במשרד המבקר ציינו כי הגידול נובע בעיקר כתוצאה מתלונות בעניין סיוע כלכלי בעקבות משבר הקורונה. בשנת 2020, בצל מגיפת הקורונה, חלה עלייה ניכרת של 467% במספר התלונות בנושא גמלאות, ובפרט בנושא דמי אבטלה. נתון נוסף העולה מהדו"ח הוא ש-79.5% מהתלונות על הביטוח הלאומי הנוגעות לקורונה נמצאו מוצדקות או שבאו על תיקונן (לעומת 37.5% מכלל התלונות על המוסד לביטוח לאומי בשנת 2019).

גופים נוספים עליהם התקבלו תלונות הם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  (984 תלונות), חברת דואר ישראל (836 תלונות), משטרת ישראל (671 תלונות), משרד הבריאות (632 תלונות), רשות המיסים (622 תלונות) ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – 513 תלונות.

שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות היה 46%. המוצדקות על חברת הדואר עמד על 73.4%, משרד הבריאות-  51.1% תלונות מוצדקות,  עיריית ירושלים 50.9% ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים עם 47.1%. 70.7% מהתלונות הנוגעות למשבר הקורונה נמצאו מוצדקות או שעניינן בא על תיקונו במהלך הבירור.

במוסד לביטוח לאומי אמרו בתגובה לגידול החד בתלונות על המוסד: "ברגע שהוכרז סגר על מדינת ישראל במרץ 20 ואיתו חוסר הוודאות של האזרחים, הגיע לפתחו של הביטוח הלאומי כמיליון בקשות לדמי אבטלה בחודש – מספר חסר תקדים בהיקפו. לשם השוואה, לפני הקורונה טיפלנו בכ-17 אלף פניות באותו פרק זמן. ראוי לציין, מתוך הפניות שנבדקו, 24% נמצאו מוצדקות בעוד הממוצע הוא 33%, כלומר, בתחתית הרשימה בבדיקה זו. כל אדם הוא עולם ומלואו ומלואו ואנו כמובן נתייחס בכובד ראש לכל תלונה ונפיק ממנה לקחים לטובת שיפור השירות לתושבי ישראל."

ביום פרסום הדו"ח ערכו אנשי משרד מבקר המדינה אירועי הסברה להיכרות עם פעולת הנציבות, שהתמקדו באוכלוסיית הקשישים. מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר עם פרסום הדו"ח: "עם חגיגת יובל שנים לפעילות נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, שמנו לנו כמטרה להגביר הנגישות לכלל הציבור. ככל שיותר אנשים יידעו על הכלי החשוב הזה וישתמשו בשירותי הנציבות, כך נוכל לסייע לרבים נוספים. ואכן, השנה גדלנו במספר תלונות בהיקף של 24% לעומת שנת 2019. מומלץ כי הגופים שבעניינם ישנו מספר רב של תלונות ו/או עלייה לאורך השנים, יבצעו בדק בית ויקדישו תשומת לב להפקת לקחים בעניין, ואנו נוסיף לעקוב."

מבקר המדינה משמש גם כנציב תלונות הציבור, ובמסגרת זו מפרסם מדי שנה את הדוח השנתי הסוקר את פעילות הנציבות. נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה הוקמה בשנת 1971 ותפקידה "לברר תלונות של כל אדם לשם הבטחת זכויותיו ולמען קידום שירות ציבורי יעיל והוגן לחברה על כלל רבדיה".

בנציבות מתקבלות אלפי תלונות מדי שנה במגוון רחב של נושאים, ממימוש הזכות לדיור ועד והגנה על חושפי שחיתות והיא פרוסה ב-6 מקומות ברחבי הארץ: ירושלים, תל-אביב, חיפה, לוד, באר-שבע ונצרת. הנציבות מעניקה שירות לאזרח במגוון שפות וביניהן: ערבית, אמהרית, רוסית, צרפתית ספרדית ואנגלית.

השנה השיקה הנציבות לראשונה באתר האינטרנט שלה מערכת מידע גיאוגרפית שמאפשרת לקבל נתונים שוטפים על התלונות שטופלו בנציבות. במערכת מוצגת פריסת התלונות לפי מקום מגורים המתלוננים ולפי רשויות מקומיות. המערכת מותאמת לשימוש גם בטלפונים חכמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!