דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בלי מודל העסקה גמיש: שר האוצר פרסם את פרטי התכנית לסיום החל"ת

יקוצצו דמי אבטלה עד לגיל 45, אבל תשלום כפל הקצבאות יימשך | ליברמן: "המשק פתוח באופן מלא קרוב ל-4 חודשים, שיעור האבטלה נמוך מ-7.5% ויש מעל 130 אלף משרות פנויות | מורי הדרך להם לא ניתן מענה בתכנית: ״בדיחה רעה״

שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע היום (שלישי) כי החליט לסיים את החל"ת במועד הקבוע בחוק – סוף יוני, זאת בהמשך לחזרתו של המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסרת מגבלות הקורונה. לצד זאת יינתן מענה נקודתי נוסף למובטלים בני 45 ומעלה, וכן מענה להעסקה גמישה עבור עובדים שטרם יכולים לשוב לתעסוקה מלאה, כגון עובדים בענף התיירות.

עוד החליט שר האוצר על קידום צעדים נוספים כחלק מהסדרת שוק התעסוקה, כמפורט להלן:

תוספת ימים למובטלים מעל גיל 45: מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), וזאת עד לסוף שנת 2021.

קיצור תקופת האכשרה: טרם משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18. בשלב היציאה המדורגת, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, ב- 3 החודשים הקרובים (יולי, אוגוסט, ספטמבר) תקופת האכשרה תיוותר 6 חודשים. מחודש אוקטובר ואילך, תקופת האכשרה תעלה ל-10 חודשים במקום 18, וזאת על לסוף שנת 2021.

המשך תשלום כפל קצבאות: אוכלוסיות מוחלשות הזכאיות לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות, ימשיך לחול הקפאת קיזוז הקצבאות עד לסוף שנת 2021.

ביטול ההפחתה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות: במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית או הסבה מקצועית, ועל מנת לסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, הוחלט לבטל באופן קבוע ההפחתה בגובה 30% בדמי אבטלה למובטלים המשתתפים בהכשרה מקצועית.

הזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת תשוב להיות על פי התנאים טרום הקורונה: כחלק משלב היציאה מהמשבר יש להשיב את התנאים המזכים בדמי אבטלה בזמן החל"ת לקדמותם. מעתה, על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן הוצאתו לחל"ת הוא יידרש לעמוד בתנאים הבאים: החל"ת הוא ביוזמת המעסיק; לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות; בתנאים שהיו נהוגים לפני משבר הקורונה.

דמי לידה ליולדות: המשך מתן דמי לידה ליולדות שכירות השוהות באבטלה ממושכת לפני הלידה עד לתום 2021.

ארכת אפשרות המימוש של מענק לעובדים בשכר נמוך: מובטלים העומדים בקריטריונים שנקבעו בהסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי זכאים למענק למשך 4 חודשים ובלבד שחזרו לעבוד עד ה-30.4.21. על מנת לעודד חזרת עובדים נוספת, תינתן אפשרות לקבל את המענק לעובדים שישובו לתעסוקה עד ל 30 ביוני 2021, כך שאלו יוכלו להשתמש במנגנון עד לחודש אוקטובר 2021. מענק זה יאפשר לענפים שטרם שבו לפעילות מלאה, בעיקר עקב מגבלות הקורונה, כגון ענפי התיירות, להתאים את עלויות השכר בהתאם להתאוששות הפעילות העסקית.

לציבור מורי הדרך שהפגין מול משרד האוצר לא נוצרה תכנית מיוחדת. מורי הדרך שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לעבוד לצד עובדי ההוראה במסגרת בתי הספר של החופש הגדול.

מורי הדרך כינו את ההצעה "בדיחה רעה", והוסיפו: "למורי דרך הורים צעירים אין כסף לשלוח את ילדיהם למעון או גן והם בבית ללא הכנסה כבר שנה, אז עכשיו שיהפכו אותם לעוזרי גגנות? באיזה סכום? האם יוכלו להתקיים עם זה ולשלם הוצאות?"

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "המשק פתוח באופן מלא קרוב ל-4 חודשים, שיעור האבטלה נמוך מ-7.5%, שהוא השיעור שקבעה הממשלה הקודמת בו יפסקו דמי החל"ת. יש כיום מעל 130 אלף משרות פנויות במשק, ולכן ברור כי מדיניות החל"ת הרוחבית כבר איננה נכונה עבור המשק. יחד עם זאת יש עדיין מספר מצומצם של ענפים מוגבלים, מובטלים בגילאים מבוגרים, אוכלוסיות מוחלשות נשים בהריון ומורי דרך- חשוב לא להפקיר אותם, לכן איתרנו פתרונות נקודתיים עבורם. מגוון הפתרונות רחב, דוגל בעידוד היציאה לעבודה וכולל בין היתר חל"ת גמיש והכשרות מקצועיות. נמשיך להתנהל באחריות מלאה למען האזרחים ולמען כלכלת ישראל".

יו״ר התעשיינים רון תומר, בירך על התכנית: ״הפסקת מחלת החל״ת היא הצעד הראשון וההכרחי ליציאה מהמשבר. אנחנו מברכים את השר ליברמן על הצעד החשוב הזה שבמשך חודשים ארוכים קראנו לבצע אותו. בהחלטתו מאותת השר ליברמן לעשרות אלפי ישראלים שהגיע הזמן לחזור לעבוד. יש יותר ממאה אלף משרות פנויות בשכר הוגן שרק משוועות לאנשים שיבואו למלא אותן. מהחודש הבא המשק הישראלי יהיה משק יעיל יותר בו תשלומי המסים של הישראלים לא יעודדו אנשים לא לעבוד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!