דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"חשוב לי להשמיע את הקול של החברה מתוכה אני באה ולשפר את מצבה"

המחזור הראשון של תוכנית ג'וסור (גשרים) לשילוב צעירים מהחברה הבדואית בשירות הציבורי הסתיים. התוכנית נמשכה חצי שנה, וכללה סיורים ופגישות עם בעלי תפקידים מרכזיים בשירות הציבורי | אח׳לאס סקיק, בוגרת התכנית, ל'דבר: "הגיוון התעסוקתי של המגזר הציבורי הוא חשוב"

אח׳לאס סקיק: "התוכנית הכווינה אותנו למגזר הציבורי" (צילום: אלבום פרטי)
אח׳לאס סקיק: "התוכנית הכווינה אותנו למגזר הציבורי" (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

17 צעירות וצעירים מהחברה הבדואית סיימו את המחזור הראשון של תוכנית ג'וסור (גשרים) לשילוב צעירים מהחברה הבדואית בשירות הציבורי. התכנית נמשכה חצי שנה, חמישה ימים בשבוע, וכללה היכרות מעמיקה עם עבודת הממשלה, סיורים ופגישות עם בעלי תפקידים מרכזיים בשירות הציבורי.

למשתתפים ניתנה מלגת קיום מלאה וכללה קורסים בנושאי מדיניות ציבורית, פוליטיקה ישראלית, כתיבת נייר מדיניות, כלכלה ועברית. מטרת התוכנית היא האצת שילובם של צעירים וצעירות בוגרי תואר ראשון מהחברה הבדואית בנגב בשירות המדינה, השלטון המקומי ובגופי החברה האזרחית.

"נרשמתי לתוכנית משום שמאוד רציתי להשתלב בשירות הציבורי", אומרת ל'דבר' אח׳לאס סקיק, בעלת תואר ראשון מאוניברסיטת בן גוריון, שגדלה בכפר הבלתי מוכר ביר אלמשאש וגרה כיום ביישוב אבו קרינאת. "כמי שגדלה במקום מוחלש שאיננו מוכר, חשוב לי להשמיע את הקול של החברה מתוכה אני באה ולשפר את מצבה".

ישוב בלתי מוכר בפזורה הבדואית בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ישוב בלתי מוכר בפזורה הבדואית בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

סקיק מעוניינת לעבוד במשרד הרווחה או משרד הפנים, או בכל מקום אחר שבו תוכל לתרום לחברה הישראלית ולחברה הבדואית בנגב. "אלה מקומות שיש בהם תפקידים מעניינים ומאתגרים, ואני שמחה שהתוכנית הכווינה אותנו ומסייעת להנגיש לנו את המגזר הציבורי".

"הגיוון התעסוקתי של המגזר הציבורי הוא חשוב", מדגישה סקיק, "אם אתה מגיע למקום מסויים ופוגש בו אנשים שדוברים את שפתך, מגיעים מהתרבות שלך, זה דבר שבונה אמון ופותח שערים".

"לייצר שיפור בייצוג הנמוך של בדואים במשרדי הממשלה"

המשתתפים נבחרו מישובים מוכרים ובלתי מוכרים בדרום. חלקם בוגרי תואר ראשון וחלקם גם בעלי תואר שני, בתחומי השכלה מגוונים: כלכלה, עריכת דין, כימיה, ניהול מערכות בריאות חינוך ומדיניות ציבורית.

התכנית נמשכה חצי שנה, חמישה ימים בשבוע, ומשתתפיה זכו למלגת קיום. ליבת התכנית כללה היכרות מעמיקה עם עבודת הממשלה ופגישות משמעותיות עם מקבלי ההחלטות. הצעירים נפגשו עם כ-200 מנהלים מהשירות הציבורי וביניהם נציב, שירות המדינה אבישי ברוורמן, קרן טרנר מנכ"לית האוצר לשעבר ואנשי אקדמיה מומחים בתחומם.

מסיימי המחזור הראשון של תוכנית ג'וסור לשילוב צעירים מהחברה הבדואית בשירות הציבורי (צילום: אג'יק מכון הנגב)
מסיימי המחזור הראשון של תוכנית ג'וסור לשילוב צעירים מהחברה הבדואית בשירות הציבורי (צילום: אג'יק מכון הנגב)

"אנו רואים ערך גדול בתוכנית המבקשת לייצר מיקוד מאמץ ממשלתי המצביע על מחויבות הממשלה לטפל בייצוגם הנמוך של בדואים ובדואיות מהנגב במשרדי הממשלה, במטות המשרדים, ובתכניות עתודות ישראל השונות בפרט", אמרה סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה, מיכל פינק. "אני רואה את נושא הכשרת מנהיגים ומובילים בתוך הקהילה הבדואית כמרכיב חשוב במסגרת התכנית לפיתוח חברתי כלכלי אותה אנו חונכים בימים אלה".

במסגרת הפרויקט יצאו המשתתפים לשטח להיכרות מעמיקה עם הצרכים בדרום: סיורים בביר הדאג', אבו קרינאת, רהט באר שבע ואופקים. במהלך ההכשרה כל עמית הכין 'נייר מדיניות' שמטפל בתופעה בלתי רצויה אותה שאתה הוא בחר לחקור.

עם סיום פרק ההכשרה ממשיך צוות התכנית ללוות את הבוגרות והבוגרים, הן בסדנאות קבוצתיות והן בליווי פרטני, במטרה לסייע בשילובם בפועל בשירות הציבורי, כששניים מבוגרי התוכנית צפויים להשתלב בתוכנית הצוערים לשירות המדינה.

"הצלחת התכנית והעובדה שמשתתפיה התחילו וסיימו אותה בשנה כה מאתגרת, ברובה בזום, מלמדת על נחיצותה לחברה הערבית-בדואית", אמרו  סלימאן אלעמור, ואריאל דלומי, מנכ"לים שותפים באג'יק, והוסיפו, "אנו משוכנעים כי השתלבותם המוצלחת תמשוך אחריה צעירים מוכשרים נוספים, ותייצר שינוי חשוב ומשמעותי שיקדם בעוד צעד את השתלבותה של החברה הבדואית בחברה ובכלכלה".

בני נוער בדואים בנגב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
בני נוער בדואים בנגב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).

ראש אגף בכיר עתודות לישראל במשרד ראש הממשלה, תמר פלד-אמיר,  ברכה את בוגרי התוכנית ואמרה כי היא מקווה שישתלבו בתפקידים משמעותיים בשירות הציבורי ובתוכניות הצוערים הפועלות במסגרת עתודות לישראל, ויתרמו ליצירתן של עתודות מנהיגות מקצועית וניהולית מגוונות למערכות המשרתות את האזרח".

יוזמי התוכנית, האגף לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב במשרד הכלכלה והתעשייה (הצפוי לעבור בתקופה הקרובה למשרד הרווחה), אגף עתודות לישראל במשרד ראש הממשלה, ג'וינט תבת וארגון אג'יק – מכון הנגב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!