דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרטי תכנית ליברמן למובטלים: זכאות רק מגיל 45, עידוד הכשרה מקצועית, בלי חל״ת גמיש

שר האוצר פרסם את המתווה שיחליף את רשתות הביטחון בחודש יולי, בעלות של כ-1.4 מיליארד שקלים | התכנית נותנת מענה רק לכ-32% מהמובטלים כיום

אנשים ברחוב, יוני 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
אנשים ברחוב, יוני 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם אתמול (שלישי) את תזכיר החוק שימשיך את רשתות הביטחון שמסתיימת בשבוע הבא. בשונה מתכניות קודמות, התכנית הזו מפסיקה את רובן המוחלט של רשתות הביטחון מלבד לגילאי 45 ומעלה, עם עוד כמה הטבות ופתרון בעיות ספציפיות.

מה השתנה מהתכנית המקורית, איזו הבטחה נעלמה בדרך, ומה אפשר למצוא בתכנית חוץ מהארכת החל״ת לבני 45 ומעלה.

לב התכנית: דמי אבטלה לגילאי 45 ומעלה

החוק קובע שמי שמלאו לו 45 שנים, עד ה-1 ביולי, וקיבל דמי אבטלה בתקופת הקורונה, יקבל ימי אבטלה נוספים – מחצית ממספר ימי אבטלה שקיבל בזמן המגיפה. את ימי האבטלה אפשר יהיה לנצל רק עד סוף שנת 2021. מי שיהיה זכאי לכך יקבל 90% מדמי האבטלה להם הוא היה זכאי, בדומה למצב עכשיו.

על פי הנתונים האחרונים שפרסם הביטוח הלאומי, כ-32% מהמובטלים יהיו זכאים להמשך התשלום. בתכנית הקודמת שהציג האוצר, דמי האבטלה קוצצו רק לבני 28 ומטה בלי ילדים, כך ש-80% מהמובטלים עדיין היו אמורים לקבל דמי אבטלה.

מענק לעובדים בשכר נמוך, במקום חל"ת גמיש

בקווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד נכתב שהממשלה תנהיג חל"ת גמיש בתיירות, הבטחה עליה חזר ליברמן עצמו במספר הזדמנויות. ההבטחה הזו לא מתממשת בתכנית שהוצגה. במקום זאת יש הארכה של תכנית שלא הצליחה במיוחד עד עכשיו: מענק לחוזרים לעבודה בשכר נמוך. המענק הזה נפרס על פני 4 חודשים למי שחוזר לעבוד בשכר נמוך יותר ממה שהיה לו בעבודתו הקודמת.

מענק החוזרים לעבודה נוסה כבר פעמיים, וזכה לביקורת על תנאיו המורכבים שמקשים לדעת מי זכאי לו. השימוש שנעשה בו היה מועט. אולי עם ביטול תשלום החל"ת הוא יהפוך לאטרקטיבי יותר.

התיקונים המשמעותיים

תכנית ליברמן נותנת מענה לכמה סוגיות שנותרו בחוסר בהירות עד אתמול.

  1. תקופת לידה: נשים בהריון שהיו מובטלות בתקופת הקורונה, וילדו, היו עלולות להישאר ללא הכנסה בכלל החל מה-1 ביולי, בגלל שהן לא עבדו כדי לקבל דמי לידה. החוק מתקן מצב זה ומבטיח דמי לידה בגובה דמי האבטלה שהתקבלה, גם לנשים עצמאיות.
  2. קיזוז קצבאות יבוטל: מי שזכאי לדמי אבטלה ומקבל גם קצבת נכות, קצבת אזרח ותיק, שארים, הבטחת הכנסה או מזונות, לא יסבול מקיזוז בין הקצבאות. מדובר בהמשך של הטבה שהיתה קיימת בקורונה, ותמשיך עד סוף 2021.
  3. תקופת האכשרה תקוצר חלקית: תקופת האכשרה היא משך זמן העבודה הנדרש לקבלת דמי אבטלה. בתקופת הקורונה קוצרה תקופה זו מ-12 ל-6 חודשים. כעת מוצע להמשיך קיצור זה, אבל מספר ימי האבטלה יהיה דיפרנציאלי לפי גיל ומצב משפחתי. באוקטובר תוארך תקופת האכשרה ל-10 חודשים, ובסוף 2021 תחזור להיות 12 חודשים.
  4. הכשרה מקצועית: יבוטל ניכוי 30% מדמי האבטלה למי שמשתתף בקורס של הכשרה מקצועית. תיקון זה משמעותי ומבטל תמריץ שלילי בעייתי להשתתפות בהכשרות, אלא שנראה שהבעיה המרכזית שנותרה בתחום זה הוא ההיצע הנמוך של הכשרות רלוונטיות.

הזקנים נעלמו מהתכנית

סעיף חשוב שהיה בתכנית המקורית של משרד האוצר ונעלם לגמרי מהתכנית הנוכחית הוא מענק סוציאלי לקשישים שעבדו והפכו למובטלים בחודשים יולי ואוגוסט. מדובר באנשים שעובדים למרות שעברו את גיל הפרישה, לרוב מחוסר ברירה, ומצאו את עצמם מובטלים בזמן הקורונה בלי דמי אבטלה. בזמן המגיפה קיבלו הזקנים המובטלים מענק סוציאלי מיוחד. בתכנית החדשה הם לא מופיעים בכלל.

כמה זה יעלה?

הארכת דמי האבטלה וכל ההטבות (מלבד המענק לעובדים בשכר נמוך) יעלו כ-1.4 מיליארד שקלים, שיועברו ככל שיידרש ממשרד האוצר לביטוח הלאומי. אין מה לחשוש לגבי מימון התכנית: רק 75% מתקציב הקורונה נוצל עד כה, ועם סיום רשתות הביטחון צפויה ירידה משמעותית בהוצאות.

החשב הכללי יהלי רוטנברג אמר אתמול בוועדת הכספים שהוא צופה עודפים שיישארו מתכנית הסיוע. נכון לעכשיו עשרות מיליארדי שקלים מהתכנית טרם נוצלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!