דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ירידות שערים דרמטיות: כלכלת הקריפטו התכווצה במאות מיליוני דולרים

שער הביטקוין נחתך ב11%, איתריום איבד 14%, קרדנו נחתך ב-24% ודוג'קוין ירד ב27% | המטבעות הצמודים לדולר שמרו על ערכם, למרות שרובם לא מגובים בכסף "אמיתי" | סין אסרה כריית ביטקוין בשטחה

שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כלכלת הקריפטו ספגה אתמול (שלישי) מכה משמעותית עם ירידות חדות בשערי מטבעות רבים. שער הביטקוין נחתך ב-11% ונסחר בשווי של כ-29 אלף דולר, לעומת מעל 60 אלף דולר בשיא. איתריום איבד 14%, קרדנו נחתך ב-24%, דוג'קוין ירד ב-27%. גם ביננס-קוין וריפל איבדו רבע מערכם.

על פי האתר coinmarketcap, שווי כל כלכלת הקריפטו הצמצם במאות מיליוני דולרים ועומד כעת על 1.17 טריליון דולר. אם כי קשה לאמוד כמה כסף אמיתי אכן הושקע בה, והמספר הממשי נמוך בהרבה.

מטבעות הקריפטו שצמודים לדולר, ובראשם תת'ר ו-USDC, שמרו על ערכם ונסחרים קרוב לדולר אחד. נתון מפתיע לאור החשיפות על היעדר הגיבוי בדולרים אמיתיים ל-62 מיליארד מטבעות ת'תר שבמחזור ו-25 מיליארד מטבעות USDC.

הבעיה בתת'ר חמורה יותר, לאור חקירות משפטיות שכבר מצאו שמנפיקי המטבע שיקרו לגבי נושא הגיבוי. לפי הההצהרה האחרונה מטעם תת'ר, רק 2.9% מהמטבעות מגובים בדולרים בחשבונות בנק ושאר הכסף הושקע בשוק ההון, חלק גדול ממנו בכלכלת הקריפטו עצמה. למטבע זה יש חשיבות מפני שהוא מרכז חלק גדול מהמסחר בכלכלת הקריפטו, כ-84 מיליארד דולר ביממה האחרונה.

סין נלחמת בכורי ביטקוין

ממשלת סין החלה לאסור על כריית ביטקוין בתחומה, ולפי הערכות שונות כ-90% ממכונות הכריה של המטבע הושבתו.

על פניו, השבתת פעילות הכרייה בסין אמורה לגרום לשני תהליכים מהירים: מכירת יתרות הביטקוין של הכורים, מה שתומך בצניחת המחיר, והגדלת כמות הביטקוין שיזכו בו כורים במדינות אחרות, משום שהכמות מתחלקת בין כלל הכורים בעולם.

האיסור של ממשלת סין תורם, באופן מיידי, להפחתת ההשפעה הסביבתית הקשה של ביטקוין, בעיקר כתוצאה מצריכת חשמל בזבזנית ועצומה של חוות הכרייה. התוכנה של המטבע בנויה בשיטת חיסרון לגודל: תוספת של מכונות וצריכת חשמל לא משפרת בכלל את יעילות הרשת או הקיבולת שלה, אלא רק מגבירה את צריכת החשמל ומקטינה את התמורה בביטקוין למשתתפים ברשת.

עד עתה, צריכת החשמל גדלה למרות זאת, בזכות המסחר הספקולטיבי שניפח את מחיר הביטקוין שוב ושוב.

פרסומים ברשת מעידים על מכירת ציוד מסין למדינות אחרות כמו קזחסטאן, טקסס ומרילנד. רשתות החשמל במדינות הללו יתקשו להתמודד עם היקף צריכת החשמל של ציוד שהושבת בסין.

הציוד שכן ישוב לשימוש יגרום לפגיעה יחסית מוגברת בסביבה, כי הוא יותקן במדינות עם פחות אפשרות לשימוש בחשמל ממקורות נקיים, ויותר הסתמכות על דלקים פוסיליים מזהמים התורמים להתחממות הגלובלית.

מכיוון שכמעט כל מטבעות הקריפטו מבוססים על תוכנות שדורשות השמדת משאבים, בעיקר צריכת חשמל, לשם הפעלתן, להתרסקות שלהם יש בעצם אפקט סביבתי חיובי.

עם זאת, התרסקויות מסוג זה, בהיקף של עשרות אחוזים בשווי הנכסים כבר אירעו כמה פעמים בעבר, וזרם חדש של משקיעים ספקולטיביים הזרים כסף חדש והחייה את התעשייה הזו שוב ושוב.

רק אם מדינות נוספות יצטרפו למדיניות הסינית ויאסרו על פעולתן של חוות כרייה למטבעות קריפטו, יש סיכוי לגרום להישג סביבתי דרמטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!