דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

58% מבני הנוער עבדו במהלך משבר הקורונה, 62% התפשרו על זכויותיהם

לפי סקר של הסתדרות הנוער העובד והלומד, רק 13% הועסקו בבתי קפה ומסעדות, ענף שהעסיק בעבר שליש מהנערים העובדים | מנכ"ל ארגון 'מסעדנים חזקים': "מרבית המסעדנים לא בטוחים שיעסיקו בני נוער השנה"

עובדת בחנות נערכת לפתיחת קניון הדר בירושלים. 6 במאי (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
עובדת בחנות נערכת לפתיחת קניון הדר בירושלים. 6 במאי (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)

58% מבני הנוער בישראל דיווחו שעבדו במהלך משבר הקורונה, כך עולה מסקר של הסתדרות הנוער העובד והלומד. על פי הסקר, למעלה ממחצית מבני הנוער שלא עבדו במהלך השנה יחפשו עבודה בחופשת הקיץ. עוד עלה כי נערות מחפשות עבודה יותר מנערים, 65% לעומת 35%.

שינויים מעניינים נרשמו בענפים בהם עובדים בני הנוער. רק 13% עבדו במסעדות ובתי קפה, ענף שבעבר העסיק כשליש מבני הנוער העובדים. ענף ששיעור התעסוקה בו זינק במשבר הקורונה הוא עבודה עם ילדים: 19% מבני הנוער עבדו בקייטנות, גני ילדים והדרכה, 16% נוספים עבדו כבייביסיטרים.

אורי מתוקי יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד: "אנחנו רואים איך סגירת ענפים שלמים במשק, כמו הסעדה ותרבות, הפנתה את בני הנוער לעבוד בתחומי הדרכה ובייביסיטינג, שצמחו בתקופת הקורונה והפכו לצורך משמעותי בתקופה שבה המסגרות החינוכיות היו סגורות".

62% מבני הנוער שעבדו העידו כי התפשרו על זכויותיהם עבודה, 26% מתוכם התפשרו על משכורות. "בשל מיעוט במקומות עבודה בני נוער רבים נאלצו להתפשר הן על השכר והן על תנאי ותחומי העבודה", הסביר מתוקי.

עוד עולה מהסקר כי 65% מבני הנוער שיצאו לעבודה עשו זאת כדי לחסוך כסף לעתיד. 46% מהם אמרו שישתמשו בשכר לתשלום על לימודי נהיגה, ו–45% יוציאו את השכר על קניות ובילויים. 14% מבני הנוער אמרו שיצאו לעבוד כדי לעזור בפרנסת הבית .

"משבר הקורונה, שטלטל את כל תחושת הוודאות שעטפה אותנו, הביא איתו מחשבה עמוקה יותר הבאה לידי ביטוי בצורך של הנוער להשקיע את כספם בחיסכון לעתיד ולמימון לימודים ורישיון נהיגה על מנת להקל על הוצאות ההורים", אמר מתוקי.

הסתדרות הנוער העובד והלומד מפעילה מוקד מידע ופניות לבני נוער ולצעירים שנתקלים בקשיים בעבודה או בהפרה של זכויותיהם. לסיוע ניתן לפנות לטלפון *1121 או באמצעות אתר האינטרנט.

"אני יודעת שלא משלמים מינימום, אבל זה עדיף מכלום"

סוניה, בת 15 מבאר שבע, חיפשה עבודה במהלך השנה החולפת, אבל התקשתה למצוא בגלל שהמעסיקים חיפשו עובדים בוגרים יותר. בקיץ היא מקווה בכל זאת להצליח.

"מצדי לעבוד בהכל, חיפשתי בבתי קפה פה בעיר העתיקה, חיפשתי בשטיפת מכוניות ליד הקניון, אני יודעת שמשלמים שם מתחת למינימום אבל זה עדיף מכלום. בתקווה שאמצא עבודה, אני רוצה להשתמש בחצי מהשכר לקניות ולבילויים, וחצי אני רוצה לחסוך", היא מספרת ל'דבר'.

תומר מור, הבעלים של בית הקפה 'ג'רמיה' בתל אביב ומנכ"ל ארגון 'מסעדנים חזקים', אומר שמסעדנים רבים שוקלים השנה אם יהיה להם שווה להעסיק השנה, "בגלל היקפי הפעילות שלהם היום הם 50%-60% משנה רגילה".

"בסופו של דבר, הרחבת הפעילות כעת יש לה כשלעצמה עלויות כלכליות, ולא בטוח שזה משתלם אם מדובר בכוח אדם זמני ובסופו של דבר לא מאוד מיומן, שיהיה זמין רק למשך תקופת הקיץ", הוא מסביר.

לדבריו, רוב העסקים הגדולים מעסיקים בני נוער רק בשולי העסק, כמלצרים ושוטפי כלים. "בני נוער שיוצאים לעבוד בקיץ הם בדרך כלל עובדים טובים וחרוצים שנותנים ערך נוסף לעסק" הוא אומר, "אבל הם עדיין לא העובדים הליבתיים כמו טבחים, ברמנים, מארחים ומנהלי משמרות שחסרים לנו היום בין היתר בגלל מדיניות החל"ת".

לכן, הוא מעריך שככל שיותר מבוגרים יחזרו לעבוד הדבר ישפיע לטובה גם על היקף בני הנוער שיועסקו בענף בקיץ. עם זאת, טוען מור שעצם היציאה של בני הנוער לחופש הגדול, לא צפויה כשלעצמה לתת מענה למצוקת כוח האדם בענף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!