דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סקר של עמותת מורי הדרך: עם ביטול המענקים, 34% ממורי הדרך ישתכרו מתחת ל-2,500 ש״ח בחודש

60 אחוזים נוספים ממורי הדרך יתקיימו מפחות מ-6,000 ש״ח | לנה דרובצ'בסקי, ס.יו״ר העמותה במסר לשר התיירות: "כמו שידעתם לבוא אלינו באופוזיציה, בואו אלינו עכשיו כשאתם מקבלי ההחלטות"

הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג (צילום: ארי מלניק מורה דרך)
הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג (צילום: ארי מלניק מורה דרך)
הדס יום טוב

על פי סקר שערכה עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת, "מורשת דרך", בקרב 543 מורות ומורי דרך בתיירות הנכנסת, 23% ממורי הדרך בתיירות הנכנסת, מקבלים רק מענק מרשות המיסים, בלי דמי אבטלה. במידה ולא ימשיכו המענקים, ומי שמקבל דמי אבטלה ימשיך לקבלם, 58% ממורי הדרך יתקיימו מפחות מ-6,000 שקלים לחודש, ו-34% יתקיימו מפחות מ-2,500 שקלים בחודש, כולל אלה שלא מקבלים שום סיוע כרגע. 

בקרב מורי הדרך יש אחוז יחסית גבוה של מורים אחרי גיל פרישה, ובקרב 34 האחוזים שצפויים לקבל פחות מ-2,500 שקלים לחודש, 87 מורי דרך הם מעל גיל 60, אנשים שיהיה להם מאד קשה להשתלב במקצוע חדש או למצוא עבודה בתחום אחר. בנוסף, בין אלה שיקבלו פחות מ-5,000 שקלים לחודש, ישנם 97 מורי דרך עם לפחות שני ילדים מתחת לגיל 21. 

"10 שנים עבדתי מאוד קשה בשביל 17-15 אלף שקלים בחודש, ואני חיה על 7,000 בחודש כבר שנה וחצי. זה בסדר, יש אנשים במצב הרבה יותר קשה. 34% מאתנו יתקיימו מפחות מ-2,500 שקל בחודש כי הם לא יקבלו מענקים. משום מה האוצר החליט שעסקים כבר לא צריכים תמיכה", אומרת ל'דבר' לנה דרובצ'בסקי, מורת דרך בתיירות הנכנסת, וסגנית יו"ר אגודת "מורשת דרך". 

לנה דרובצ'בסקי, מורת דרך בתיירות הנכנסת, וסגנית יו"ר אגודת "מורשת דרך" (צילום: אלבום פרטי)
לנה דרובצ'בסקי, מורת דרך בתיירות הנכנסת, וסגנית יו"ר אגודת "מורשת דרך" (צילום: אלבום פרטי)

מודל החל"ת הגמיש, היא טוענת, לא רלוונטי. "אין לנו מעסיק, אנחנו בעצם מועסקים ומפוטרים כל יום, אפילו אם אנחנו עובדים עם תלוש משכורת, בתור שכירים יומיים. במילים אחרות, אין אף מעסיק שחייב לי כמות של ימי עבודה בחודש. לכן הרעיון שמעסיק יקבל כסף ויעביר אותו אלי, הוא מנותק מהאופן שבו עובד הענף. חייבים פתרון נקודתי למורי הדרך ולסוכנים. ככה זה כשכותבים מתווים בלי להבין". 

"אני לא אשכח את הדברים שראש הממשלה החדש שלנו, נפתלי בנט, אמר לי לפני שנה", היא מספרת. "הוא הפשיל שרוולים וירד למאהל שלנו מול משרד האוצר, ואמר שאנחנו צריכים באומץ ללמוד לחיות עם הקורונה ולהתקיים תוך כדי הדבר הזה בלי לשתק את המדינה. איפה כל הדיבורים האלה? האחריות עכשיו עליך, ואם הבנת את הערך שלנו, ישבת והסתכלת לי בעיניים כשהילדים שלי שיחקו לידינו ואמרת לי שאתה אוהב את איך שאנחנו מדברים, ושצריכים לעשות עם זה משהו, איפה אתה עכשיו".

מאהל המחאה של מורי הדרך מול משרד האוצר (צילום: טל כספין)
מאהל המחאה של מורי הדרך מול משרד האוצר (צילום: טל כספין)

לדבריה, נשלחו מכתבים לכל שר הנוגע לעניין בממשלה החדשה, ובייחוד לשר התיירות הנכנס, יואל רזבוזוב. "התשובה הייתה שהם לא פנויים להיפגש איתנו בשבועיים הקרובים. אתם מייצגים אותנו, אתם מנהלים משא ומתן שקובע את העתיד שלנו, אני לא יודעת בעוד שמונה ימים איך אני משלמת חשבונות. אין לכם זמן להיפגש איתי, כמו שידעתם לבוא אלינו בתור חברי אופוזיציה, בואו אלינו עכשיו כשאתם מקבלי ההחלטות". 

"כשהיו פרויקטים רלוונטיים למורי דרך, הם עבדו"  

"שמעתי על ההצעה שנלך לעבוד בגני ילדים. גם בתור מורת דרך וגם בתור אמא לילדי גן, אני אומרת, תגידו לי, אתם השתגעתם?", היא מוסיפה בזעם. דרובצ'בסקי (37) בעצמה היא אם לשני ילדים בני 3 ו-5, ונמצאת בחודש השמיני להריונה. כך שגם לגבי המקצוע שלה וגם לגבי דמי הלידה להם היא זכאית, היא עוד לא יודעת מה יהיה. וגם, היא מצהירה בגלוי שהיא לא שולחת את ילדיה לבית הספר של הקיץ, כל עוד הם לא מנוהלים על ידי אנשי חינוך. 

"כמורת דרך שעברה הכשרה להדריך תיירים מבוגרים, לא קיבלתי שום הכשרה למה זה חינוך בגיל הרך. אין לי מושג איך עומדים מול כיתת גן של ילדים בני 5-3, בעברית, בתוך כיתה, ונותנים להם תוכן שיהיה רלוונטי אליהם. אלה מיומנויות שונות לחלוטין, ואני אומרת את זה כי אני מתייחסת למקצוע שלי ברצינות". 

" כאמא, אני לא רושמת את הילדים שלי למסגרות של הקיץ, כי אני לא מוכנה שהילדים שלי יהיו עם צוות ללא הכשרה", היא מצהירה. "אני לא חושבת שזה נכון להפקיר ילדים לצוותים שלא קיבלו את ההכשרה הנכונה. יש בהחלט מקום לזה שחלקינו, שלא עובדים כבר שנה וחצי, נקבל שכר סביר עבור עבודה נדרשת שתואמת את הכישורים שלנו, אבל זה לא המצב. כשהיו פרויקטים שרלוונטיים למורי דרך, כמו שהיו בפסח, הרבה מאוד מורי דרך עבדו".  

"אני רוצה שאנשי החינוך בישראל יהיו אלה שיש להם מושג מה זה שלבי התפתחות, איזה תוכן מתאים, איך מחנכים ילדים בגיל הרך. מורה הדרך הממוצע לא נמצא במקום הזה. זה לא הוגן לא למורי הדרך, לא להורים ולא לילדים לחשוב שזה פתרון". 

הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג. (צילום: ווי לאם)
הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג. (צילום: ווי לאם)

דרובצ'בסקי אומרת שלדעתה, היה מקום לחשוב על זה לפני שנה, כשהעמותה הציעה לשלב מורי דרך סביב הצורך בקפסולות במערכת החינוך, תחת הכשרה מתאימה. אבל אז, לא קרה עם זה כלום. "אי אפשר להגיע לחופש הגדול, להבין שאין מספיק אנשי צוות לתפעל את בית הספר של הקיץ, ולהגיד יש מובטלים פנויים שיש להם את המילה מורה בטייטל שלהם, בואו ניקח אותם". 

בנוסף, היא אומרת, זה לא ייתן מענה לרוב העובדים. "מה יעשה מורה דרך בן 50 דובר איטלקית, שמאז שעלה לארץ עובד עם תיירים והעברית שלו לא כל כך טובה, מול גן ילדים? כל עוד לא עשינו הכשרות ולא נעשה תהליך של חשיבה מעמיקה, כל פתרון תעסוקתי יהיה לא רלוונטי, או בשכר כל כך נמוך שלא יכול לתת מענה אמיתי. זה לא ייתן מענה לרוב העובדים ולא ייתן מענה לצרכים של המשק. אנחנו לא ארגזים של מלפפונים, וגם הילדים שלנו לא". 

אף ישראלי לא יהיה מוכן לוותר על 24 מיליארד שקל בשנה 

לדברי דרובצ'בסקי, אין היום תיירות נכנסת בישראל. "600 תיירים בחודש, במדינה שקלטה 350 אלף באותו חודש לפני המשבר, זו לא כלכלה תיירותית והיא בחיים לא יכולה לתת מענה. לא לעובדים בתחום, לא להכנסה למדינה. ייקח כמה חודשים לתיירות לחזור". 

"קבוצות תיירים לא יכולות להיכנס לישראל כרגע, וכל עוד המדינה היא זו, שבצדק או לא בצדק, שעוצרת את התיירות הנכנסת לארץ, היא אחראית. תיקראו לילד בשמו תגידו 'חבר'ה, כרגע אנחנו רוצים לשמור את המדינה סגורה, לא רוצים לקחת סיכונים ומעדיפים להישאר סגורים', ותיקחו אחריות. תפתחו תכניות ארוכות טווח ורלוונטיות, או שתעזרו לנו לשרוד עוד כמה חודשים עד שאנחנו נוכל לעבוד". 

"לא הוגן להפקיר את המשפחות האלה, ולא נכון לכלכלת המדינה" 

לדבריה, ככל שהמדינה תיקח יותר סוכנים ומורי דרך מיומנים, מנוסים ומקושרים, ותוציא אותם מתוך הענף, הם לא יהיו פנויים וזמינים למינוף כלכלה תיירותית בעוד כמה חודשים. "אם אני עכשיו יכולה לתקשר עם לקוחות העבר שלי, אני לא אוכל לעשות את זה אם אני אעבוד עכשיו בסופר. אז נפשוט רגל, ובואו, תנסו להקים את התשתית הזאת מחדש בעוד שנה כשתרצו את הצליינים ואת התיירים מחו"ל". 

"לקחת אלפי עובדים מיומנים עם השכלה, עם ניסיון, ולהגיד להם, לכו לחפש עבודה עם עוד חצי מיליון מובטלים, צעירים יותר ועם ניסיון תעסוקתי רלוונטי, זה פשוט לא הוגן. בטח לא כשההחלטה היא לא שלנו, אני לא יכולה להחליט לפתוח את השמיים. פתחתם תפסיקו את דמי המחיה. לא פתחתם, תמשיכו עד שנוכל להחזיר את ההשקעה בנו, ובענק". 

קבוצת תיירים בעיר העתיקה בירושלים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קורינה קרן/ פלאש90)
קבוצת תיירים בעיר העתיקה בירושלים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קורינה קרן/ פלאש90)

"זה בסך הכל- כ-5,000 איש", מוסיפה דרובצ'בסקי, "לתמוך בהם לחצי שנה נוספת, זה בהחלט לא משהו שישנה את העתיד הכלכלי של המדינה. זה לא הוגן להפקיר את המשפחות האלה, ומעבר לזה, אני חושבת שזה באמת מטופש ולא נכון לטווח הרחוק של כלכלת המדינה". 

"מדינת ישראל מכניסה בכל שנה כ-24 מיליארד שקלים מתיירות נכנסת, ותייר שמטייל עם מורה דרך מוציא פי 2, אם לא פי 3 או פי 4, מתייר שמטייל לבד. זה מפרנס שרשרת ענקית של עסקים; מלונות, הסעות, אטרקציות, אתרים לאומיים, מסעדות, חנויות. רק מהבחינה הכלכלית, אני לא חושבת שאף ישראלי היה מוכן לזרוק את התעשייה הזו לפח". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!