דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

פרסום ראשון / הורים שאיבדו את בתם באסון המכינה עתרו לבג"ץ: להכיר בנו כמשפחה שכולה

הוריה של אילן בר שלום ז"ל דורשים לחייב את משרד הביטחון לקחת אחריות על האסון בו נהרגו עשרה בני נוער | האב, אוריאל בר שלום: "המדינה מחזיקה במקל משני קצותיו. המכינות הן לא חלק ממשרד הביטחון, אבל מממנים ודוחפים אותן לציבור"

הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

אוריאל ורותם בר שלום, שאיבדו את בתם אילן באסון מכינת בני ציון בנחל צפית, עתרו השבוע לבג"ץ נגד משרד הביטחון, בדרישה להכרה רשמית כמשפחה שכולה וקבלת הפיצויים הנגזרים מכך. בנוסף, דרשה המשפחה לקיחת אחריות של משרד הביטחון על המכינות הקדם-צבאיות, או הפסקת תקצובן כמפעלים הקשורים לצה"ל.

העתירה הוגשה נגד משרד הביטחון ושר הביטחון בני גנץ, בדרישה להכיר במשפחה כמשפחה שכולה על פי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה, ולקבל פיצויים כשל משפחות חללי צה"ל. "מעמדם של חניכי המכינות והמיועדים להשתלב בהן אינו נופל ממעמדם של תלמידי קד"צים ומעמדם של שוחרים", כתבה המשפחה בכתב התביעה, שטוען לאפליה ופגיעה בזכות לשוויון. במידת הצורך דורשות המשפחות מהמשרד לפעול לשינוי החוקים הנוגעים לפיצוי משפחות שכולות, או למצוא הסדר מיוחד שיכיר במשפחות הרוגי האסון ויפצה אותן.

בעתירה נכתב כי אם הדרישה להכיר במשפחות כמשפחות חללים לא תתקבל, ידרשו מנציגי משרד הביטחון להתייצב ולהסביר מדוע המכינות הקדם-הצבאיות ממשיכות להיות מתוקצבות על ידי המשרד ובעלות מאפיינים צבאיים. "בין מפעל המכינות לבין משרד הביטחון מתקיים קשר הדוק, באופן שלא ניתן לנתק את אחריות המשרד לנעשה בין כותלי המכינות", אמרו.

בימים אלו מתנהלת תביעה אזרחית של הורי ההרוגים האחרים באסון נגד משרד הביטחון, בדרישה לפיצוי כספי. הוריה של אילן בר שלום לא הצטרפו לתביעה זו, ומציינים בעתירתם כי הם מעוניינים בהכרה רשמית כמשפחה שכולה, ולא בפיצוי במסגרת תביעה אזרחית.

"המדינה מחזיקה במקל משני קצותיו", אומר ל'דבר' אוריאל בר שלום. "מצד אחד, המכינות הן לא חלק ממשרד הביטחון, לא מוכרות לצורכי שיקום וכלום. מצד שני, האגף הביטחוני-חברתי מממן ודוחף את המכינות לציבור. הצעירים וההורים מקבלים מסר שזו ההכנה הכי טובה לצה"ל. או שמפעילים, מממנים ולוקחים חלק באחריות, או שמתנערים. אפשר גם ללכת למודל שנות השירות, של מימון ללא אחריות.

"השם אומר הכול: מכינה קדם-צבאית. השיווק צבאי, המטרות הצבאיות. זה לא שנות השירות שאף אחד לא מתבלבל בינן לבין הצבא".

ההרוגות וההרוג באסון מכינת בני ציון באפריל 2018
ההרוגות וההרוג באסון מכינת בני ציון באפריל 2018

בטיול גיבוש שערכה מכינת בני ציון בשנת 2018 טבעו למוות תשע נערות ונער בשיטפון בנחל צפית שבמדבר יהודה. הטיול יצא לפועל למרות אזהרות על שטפונות באזור. ראש המכינה יובל כהאן ומנהל התכנית החינוכית לאביב ברדיצ'ב הועמדו לדין פלילי על המתה בקלות דעת. אך האסון חשף היעדר פיקוח ונהלים מחייבים לפעילות המכינות, ומשפטם מתנהל בימים אלו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

מיד לאחר האסון הקימו משרד החינוך ומשרד הביטחון, האחראים במשותף על פעילות המכינות על פי חוק, ועדה בין-משרדית לבדיקת התנהלות המכינות. הוועדה הגישה את מסקנותיה ביולי 2018, אך מסקנותיה לא הפכו לחקיקה מחייבת.

נכון להיום, משרד החינוך ומשרד הביטחון שמתקצבים את מסלולי המכינות לא לקחו אחריות על האסון, וטענו שמדובר ברשלנות של צוות המכינה בלבד. משפחות ההרוגים ניהלו מאבק ארוך להקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה, שתבחן בין היתר את חלקם של המשרדים באסון.

רק בנובמבר 2020, שנתיים וחצי לאחר האסון, מינה שר ההתיישבות דאז צחי הנגבי ועדה בדיקה מממשלתית לבחינת התנהלות המכינות ומניעת אסונות בפעילותן, שקיבלה סמכויות של ועדת חקירה. הוועדה, בראשות שופטת המחוזי בחיפה בדימוס שולמית וסרקרוג, החלה בפעילותה ובימים אלו היא שומעת עדויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!