דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"המדינה לא מאפשרת לנו להתפרנס": מורי הדרך הפגינו מול האוצר

עשרות מורי דרך הפגינו מול משרד האוצר בירושלים היום (ד') בקריאה למצוא להם פתרון ליום שאחרי החל"ת | עידן גבע, מורה דרך: "אם סוגרים, קחו אחריות"

  • עשרות מורי דרך הפגינו מול משרד האוצר בירושלים היום (ד') בקריאה למצוא להם פתרון ליום שאחרי החל"ת | עידן גבע, מורה דרך: "אם סוגרים, קחו אחריות"
הדס יום טוב

כ-50 מורי דרך מהתיירות הנכנסת, סוכני נסיעות ומדריכי תיירים בחו"ל הפגינו היום (רביעי) מול משרד האוצר בירושלים, ודרשו פיתרון לכ-6,000 מורי דרך, סוכנים ומדריכים מהתחום שיישארו בעוד שבוע ללא פתרון.

צעקות "אל תפקירו את התיירות" ו"הכלכלה חזרה, רק אנחנו באבטלה" נשמעו ברחבי גבעת הריבונות, בעוד מורי הדרך דרשו את הרחבת ההקלות, לפחות עד שתהיה להם עבודה לחזור אליה.

"מפעל חיי הוא התיירות. אני חי בשביל התיירות. השמיים נסגרו, נלקחה לי לא רק הפרנסה, אלא כל צורת החיים שלי", אומר ל'דבר' עידן גבע (42), אב לשתיים ממסילת ציון, מורה דרך 11 שנים, שמדריך בעיקר תיירות נוצרית וצליינית באזור ירושלים. "אני ארכיאולוג בהכשרתי, ובמהלך הקורונה עבדתי זמנית בשימור ושחזור עתיקות. התפטרתי מהעבודה כדי להילחם על מה שחשוב לי באמת, עד שיחזירו לי את האוויר לנשימה שהוא התיירות.

עידן גבע, מורה דרך. "השמיים נסגרו, נלקחה לי לא רק הפרנסה, אלא כל צורת החיים שלי" (צילום: הדס יום טוב)
עידן גבע, מורה דרך. "השמיים נסגרו, נלקחה לי לא רק הפרנסה, אלא כל צורת החיים שלי" (צילום: הדס יום טוב)

לדבריו, מורי הדרך מצפים למתווה שיאפשר את כניסת התיירות לישראל. "מעולם לא היה מצב בהיסטוריה של ישראל שהתנועה הצליינית לארץ הקודש נעצרה לכל כך הרבה זמן. אנחנו לא רוצים לעשות דבר שיסכן את בריאות הציבור, אנחנו מדברים על אנשים מחוסנים בלבד ממדינות ירוקות שיעברו בדיקת קורונה שלילית".

הוא מוסיף שהמון אנשים נכנסים כרגע לארץ ללא כל פיקוח. "אין סיבה לא להכניס קבוצות. ילדים לא מחוסנים שחזרו מחו"ל הדביקו את כל השכבה שלהם בבנימינה עכשיו, למה שקבוצה של מחוסנים לא תוכל להיכנס? זה לא העניין שלנו איך לטפל במגפה, אבל אם סוגרים, קחו אחריות. מדינת ישראל היא הגוף שלא מאפשר לי להתפרנס, ואני מצפה ממנה לקחת על זה אחריות. אין לי מושג מה יקרה ב-1 ביולי".

ויי לאם (42) מורת דרך בישראל כבר 10 שנים, מדריכה דוברי סינית. "בינואר 2020 כבר הגיעו הידיעות מסין שיש מגפה", היא אומרת ל'דבר'. "ישר נסגרו הדלתות לסין, הונג קונג והמזרח הרחוק. אני בעצם לא עובדת כבר כמעט שנתיים, ומסין עוד אי אפשר לבוא, אז עוד אין לי אופק.

לאם מסבירה שמורי הדרך עובדים בדרך כלל בכמה מקומות במקביל. "אין לנו מעסיק אחד, ככה שמההתחלה היה קשה לקבל איזשהו סיוע. אפילו אם פותחים את השמיים היום, ייקח עוד שלושה-ארבעה חודשים עד שיבואו קבוצות מסודרות, כי זה כרוך בהרבה לוגיסטיקה, ועכשיו רוצים עוד לסגור חזרה, ככה שעבודה לא תהיה בחצי שנה הקרובה לפחות.

ויי לאם, מורת דרך. "כשתיירים מטיילים עם מורי דרך זה הכי בטיחותי" (צילום: הדס יום טוב)
ויי לאם, מורת דרך. "כשתיירים מטיילים עם מורי דרך זה הכי בטיחותי" (צילום: הדס יום טוב)

"בגלל צורת העבודה, שחלק מועסקים יומית וחלק עצמאים, חייבים לתת מענה כלשהו, והחל"ת הגמיש לא רלוונטי למורי דרך. אנחנו צריכים שידברו איתנו, ייתנו לנו פיתרון מתאים. הדרישה השנייה זה להתאים את המתווה להכנסת קבוצות תיירים למתווה שבו נכנסים עשרות אלפי ישראלים וזרים מחו"ל כל יום. אין סיבה שקבוצות לא ייכנסו עם בדיקות וחיסונים. כשתיירים מטיילים עם מורי דרך זה הכי בטיחותי: הם מטיילים בקפסולה, מלווים אותם כל הזמן. אין סיבה לא לאפשר את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!