דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נגיף ללא גבולות: מוטציה מדבקת יותר של זן 'דלתא' מתפשטת, חודש לאחר שהוכרז כזן מדאיג

המוטציה החדשה, שזוהתה לראשונה באירופה וזכתה לכינוי 'דלתא פלוס', מתפשטת מהר יותר מזן 'דלתא' | אנתוני פאוצ'י, יועץ הבית הלבן למאבק בקורונה: "זן 'דלתא' הוא האיום החמור ביותר על המאבק במגפה"

אישה מתחסנת בהודו. חלוקת חיסונים לא שוויונית מגדילה את הפערים (AP Photo/Mahesh Kumar A)
אישה מתחסנת בהודו. חלוקת חיסונים לא שוויונית מגדילה את הפערים (AP Photo/Mahesh Kumar A)
אוריאל לוי

בעוד העולם מתחקה אחר זן 'דלתא', מוטציה של הזן החדש שמקורו בהודו זוהתה לראשונה באירופה. המוטציה של נגיף הקורונה מזן 'דלתא' הדומיננטי זכתה לכינוי 'דלתא פלוס', וכבר הספיקה לעשות את דרכה בחזרה להודו. הופעתו של 'דלתא פלוס' מגיעה על רקע אזהרותיו של ארגון הבריאות העולמי מפני התפשטותו המהירה של זן 'דלתא'.

ארגון הבריאות העולמי הודיע בשבוע שעבר שזן 'דלתא' של נגיף הקורונה הופך להיות הדומיננטי ביותר בעולם. הזן שהתגלה לראשונה בהודו הביא לגל תחלואה חסר תקדים בתת-היבשת בחודשים מרץ ואפריל. כבר לפני כחודש הכריז הארגון על זן 'דלתא' כזן מדאיג, הגדרה שניתנת לזנים שמתפשטים מהר יותר, קטלניים יותר, או עמידים יותר נגד חיסון או טיפול. הזן אותר כבר ב-92 מדינות בעולם.

חוקרים במערכת הבריאות ההודית טוענים ש'דלתא פלוס' מתפשט מהר יותר מזן 'דלתא' ומזנים אחרים. הזן אותר ב-40 דגימות שונות ב-6 מחוזות שונים בהודו. 22 מבין הדגימות שבהן אותר 'דלתא פלוס' הגיעו ממַהָארָאשְׁטְרַה, המדינה השנייה בגודלה בהודו מבחינת אוכלוסייה, שבירתה היא מומבאי, העיר הגדולה ביותר בהודו.

משרד הבריאות ההודי הציג מחקרים שלפיהם זן 'דלתא פלוס' מתפשט מהר יותר מזנים אחרים והגדיר גם אותו כ'זן מדאיג'. הזן, שמוגדר גם בקוד AY.1 התגלה לראשונה באפריל, ונפוץ בתשע מדינות נוספות, בהן ארצות הברית, בריטניה, סין, יפן ורוסיה.

הממשל האמריקאי רואה בזן 'דלתא' את "האיום החמור ביותר על המאבק במגפת הקורונה", כך אמר  ד"ר אנתוני פאוצ'י בתדריך שערך אתמול (שלישי) לאומה האמריקאית. פאוצ'י, המשמש כיועץ הבית הלבן למאבק בקורונה מאז שהתפרצה המגפה, הסביר שזן 'דלתא' מתגלה כעת ב-20% מבדגימות של חולי הקורונה החדשים, בעוד לפני שבוע התגלה רק ב-10% מהן, מה שמלמד על התפשטותו המהירה.

פאוצ'י אמר שזן 'דלתא' מתפשט באותו האופן שזן 'אלפא' (הווריאנט הבריטי) התפשט לפניו. "בדומה למצב בבריטניה, זן 'דלתא' הוא האיום הגדול ביותר שלנו במאבק בקורונה כעת. בבריטניה זן 'דלתא' הוא הדומיננטי ביותר, ו-60% מהנדבקים החדשים נושאים אותו. זן 'דלתא' עקף תוך כמה שבועות את זן 'אלפא' שהתפשט בסתיו האחרון, והחליף במרבית העולם את זן הקורונה הראשוני שמקורו בווהאן".

גם ברוסיה מכה זן 'דלתא'. רשויות הבריאות במדינה דיווחו אתמול על 546 מתים מקורונה ביממה האחרונה, המספר היומי הגבוה ביותר מאז פברואר. גל תחלואה חמור שוטף את רוסיה, ועל פי הרשויות, מרבית הנדבקים נושאים את זן 'דלתא'. ביממה האחרונה ברוסיה אובחנו 16,715 נדבקים חדשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!