דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת הירי בחברון / מפקד בפלוגה של אזריה טוען שתגובת צה"ל לאירוע פוגעת בחיילים

סגן מפקד הפלוגה של אזריה, סגן י', טען בעדותו כי שיחות התדרוך של המפקדים לאחר הירי השפיעה על הבנתו את האירוע. הפרמדיק זכי יהב שנכח באירוע טען כי חשש מפיצוץ

החייל אלאור זריה במשפט, 1.9.2016 (צילום: פלאש 90).
החייל אלאור זריה במשפט, 1.9.2016 (צילום: פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (חמישי) נחתם השבוע הראשון בשלב עדויות ההגנה במשפטו של אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת מחבל מנוטרל. סגן מפקד הפלוגה של אזריה – סגן י', עלה להעיד וסיפר כי לאחר האירוע היו לחיילים שיחות רבות עם המפקדים, "באזור ה-15, 20 שיחות". בשיחות, שחלקן היו איתו, החיילים הביעו קשיים רבים וחלקם הרגישו כי הפקירו את אזריה, "זה גרם להם לרצות לרדת למפקדה ואפילו לברוח", אמר הסמ"פ.

י' המשיך וסיפר על השלכות האירוע על הפלוגה: "אני שומע חיילים אומרים 'כל עוד מחבל לא מסכן אותי לגמרי, אני לא פותח באש. לא רוצים להסתבך'. בפלוגה עצמה זה היה קיים בצורה גבוהה יותר. היו חיילים שרצו לעזוב בהתחלה. אמרו שעכשיו לא יתנו להם גב." י' התייחס להתמודדות שלו עם האירוע בתוך הפלוגה ואמר כי "חשוב לי לגרום לחיילים להישאר איתנו, ושלא יחליטו בגלל אכזבה מהמערכת לעזוב את הפלוגה."

אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90

י' טוען  ששיחות התדרוך שקיימו המפקדים, לאחר האירוע, עם החיילים, השפיעו גם עליו. "בהתחלה חשבתי משהו אחד ובעקבות השיחות שיניתי את דעתי. השיחות השפיעו עלי לחשוב דברים מסוימים, אני מעריך את המח"ט שלי. אבל בסופו של דבר כשחוזרים על אותם דברים עשרות פעמים זה בסוף משפיע". י' התייחס לשיחות הפלוגה של המח"ט אלוף משנה יריב בן עזרא והמג"ד סא"ל דוד שפירא ואמר כי הם אמרו שאזריה משקר, "הנחת המוצא הייתה שאלאור עשה את זה מטעמים אחרים ולא מהטעמים שהוא טען, מטעמים של אובדן עשתונות ולא מתחושת סכנה".

עדותו של י', סגן מפקד הפלוגה, הופסקה בשלב מסויים והוא ישוב להעיד ביום שני הקרוב.

זכי יהב, הפרמדיק שהיה בזירה כ-30 שניות עד שפינה את אופיר אורדן, החייל שנפצע בפיגוע, העיד אף הוא היום. הוא התייחס למצב הזירה בעת הגעתו וציין כי "22 שנים אני במד"א, ואני לא זוכר אי סדר שכזה בזירה". יהב ביקר את הפיקוד בשטח ואמר: "הגעתי לעשרות אירועים, חלקם ללא נוכחות צבאית. בנוכחות צבאית יש פיקוד. זה משתקף שרואים חיילים עומדים מסביב ומאבטחים את הצוותים המטפלים. מנחים את הצוותים הרפואיים על דרכי פינוי ואף מאבטחים את הפינוי. לא נעשה אף אחד מאלה". יהב חיזק את גרסת ההגנה כי החשש מפני חגורת נפץ היה ממשי, "כשהגעתי, רצתי כי פחדתי שאני אתפוצץ, ממש פחדתי מפיצוץ".

ביום רביעי האחרון חשף הערוץ הראשון את חוות דעתו הפתולוגית של פרופ' יהודה היס לגבי סיבת מותו של המחבל עבד אל-פתאח א-שריף. היס הסתמך על הדו"ח הפתולוגי שנעשה בעקבות ניתוח הגופה, ניתוח בו לא לקח חלק בעצמו. היס טוען כי יתכן והמחבל לא מת כתוצאה ישירה מהירי של אזריה, דבר שעשוי להביא לשינוי הסעיף בו מואשם אזריה. עם זאת, יש לציין כי סוגיית הירי עצמו וחוקיותו היא המונחת בפני בית הדין הצבאי.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!