דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"מחסל חקלאות ויוצר שכונות לא טובות": המושבים יוצאים למאבק בחידוש הותמ"לים

הממשלה החדשה צפויה להחזיר את הגופים לתכנון בזק ריכוזי של מתחמי מגורים | מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח: "100 אלף דונם של אדמות חקלאיות נאבדו כבר, נאבק על שינוי החוק"

שטח חקלאי סמוך לנתניה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90)
שטח חקלאי סמוך לנתניה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90)
דוד טברסקי

הממשלה החדשה צפויה להתניע מחדש את ועדת התכנון למתחמים מועדפים לדיור, מסלול עוקף לתכנון מהיר, ובמושבים מבהירים כי יאבקו נגד הפעלתם בשטחי החקלאות. "הקרקעות החקלאיות הן העתודה היחידה לדורות הבאים", אומר מזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, בראיון ל'דבר'. "צריך לחזור לתכנן רגיל, נאבק בוועדות, ובמידת הצורך נפנה שוב לבג"צ" הוא מוסיף.

לפי יפרח, מאז שחוקק חוק הותמ"ל, נגרעו בישראל מעל ל100 אלף דונם של שטחים חקלאיים, רובם במרכז הארץ "הקרקעות הן נכס לייצור חקלאי, ומאפשרות ביטחון תזונתי. כמות הקרקע שהופקעה פגעה פגיעה חמורה באופי החקלאי של יישובים, שחלקם הפכו מיישוב חקלאי מתוכנן ליישוב קהילתי, בגלל היקפי הקרקע שהופקעה".

המסלול המהיר לתכנון

החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור חוקק בשנת 2014 כמענה למחסור בדירות, ומטרתו הייתה לייעל ולזרז תהליכי תכנון ברמה לאומית על ידי יצירת מנגנון מעקף לוועדות התכנון העירוניות והאזוריות. בגלל שנחקק כצו שעה, החוק הוארך כל פעם בשנה או שנתיים, ותוקפו האחרון פג לפני שנה.

עמית יפרח, מזכל תנועת המושבים (צילום: קובי וולף)
עמית יפרח, מזכל תנועת המושבים (צילום: קובי וולף)

מאז הקמת הממשלה, הדיון סביב החוק עלה שוב על הפרק על ידי שרת הפנים, איילת שקד ושר השיכון, זאב אלקין, שבעבר התנגד לו כשר להגנת הסביבה. השניים ציינו מספר פעמיים שהם שוקלים להאריך מחדש את חוק במטרה לעמוד ביעדי התחלות הבנייה שהממשלה הציבה לעצמה, 300-350 אלף דירות חדשות. בראיון טלוויזיוני לערוץ 9, שר האוצר אביגדור ליברמן טען שיתמוך בהצעה של השר אלקין.

"הבעיה שיש כרגע היא לא התכנון אלא היישום, רק כ-15% מהמלאי התכנוני שיצר הותמ"ל מוצא לכדי בנייה בפועל" אומר יפרח. הוא מצטרף לביקורת לפיה תכנון הבזק הריכוזי אינו נותן את מלוא תשומת הלב לא רק לשאלות של שימור הטבע או צרכים  חקלאיים, אלא גם בעיות עירוניות כגון תעבורה, צורך במוסדות חינוך, תרבות ופנאי וכו'. "ליבת החסמים היא בתשתיות ומערכת היחסים עם הערים" הוא אומר,  "נבנו כאן שכונות לא טובות".

"העמדה שלנו לאורך כך הדרך, דרשה לא לחדש את הותמ"ל במתכונת הנוכחית, אלא רק במתכונת העירונית, במגזר הערבי והחרדי היכן, שם יש דרישה לתקן עוולות תכנוניות ארוכות שנים. אבל בשאר המקומות  אמרנו מספיק, צריך לחזור לתכנון רגיל". יפרח מספר שעמדת תנועת המושבים, למרות שלא נתקבלה בסוף, נתמכה על ידי דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון, וארז קמינץ, המשנה ליועמ"ש.

יפרח מתייחס לדיונים האחרונים סביב החוק שהתקיימו ב-2019-2020 ,בהם המושבים התעקשו על הגנה מוגברת, בין היתר כי הבינו שצו השעה הזמני של החוק, בו תמכו בהתחלה בגלל מצוקת הדיור, הופך להיות לכלל הקבוע, אם לא היחיד. בימים אלו, במושבים נערכים למערכה נוספת.

"בוועדת השרים לענייני חקיקה הקרובה הולכים להגיש את הארכתו" אומר יפרח "פנינו גם לשרת הפנים, שר השיכון וכל ראשי המפלגות בקואליציה כדי להיכנס אתנו לשיח בשבועיים הקרובים, אנחנו נאבק בכל הכוח". לדבריו רשות הטבע והגנים, יחד עם מספר ארגונים ירוקים וראשי ערים שמתנגדים לאופן הפעולה של הותמ"ל, מוכנים להיכנס למאבק ציבורי משותף, כולל אפשרות לחידוש העתירה לבג"צ.

"בזמנו הגשנו נגד העניין בג"ץ שנדחה, אבל בפסיקת בית המשפט נאמר שאם המדינה תרצה להאריך בעתיד את החוק הותמ"לי, על שלל חסרונותיו החוקתיים, נטל ההוכחה יהיה על צד המדינה" אומר יפרח  "אני לא בטוח שאחרי שנים של פעולת הותמ"ל , כשאנחנו מתבוננים על יחס תכנון-ביצוע, שהמדינה אכן תוכל לעמוד בנטל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!