דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

זינוק של 150% במשתתפים בהכשרות לעובדי מקצועות שוחקים

קרן מעגלים הכשירה 5,700 לומדים במחצית הראשונה של 2021 | הקרן פונה למבוגרים, אבל היו"ר יפה ויגודסקי מספרת שאחד התחומים הצומחים בה הוא דווקא המחשבים: "השנה פתחנו כבר שלושה קורסים בתחום, ואני מאמינה שעד סוף השנה נכשיר גם לתחום זה כ-300 איש"

הכשרה של הקרן. "היינו שמחים להכשיר גם צעירים יותר, אבל החשב הכללי לא אישר לנו" (צילום: קרן מעגלים)
הכשרה של הקרן. "היינו שמחים להכשיר גם צעירים יותר, אבל החשב הכללי לא אישר לנו" (צילום: קרן מעגלים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

5,700 לומדים ולומדות השתתפו בהכשרות מקצועיות מטעם קרן מעגלים למקצועות שוחקים במחצית הראשונה של שנת 2021. הקרן מטפלת בימים אלה בפניות של עוד כ-2,600 איש שמבקשים לעבור הכשרה מקצועית, בהם מפוטרי קורונה ועובדים ותיקים שמבקשים לעשות הסבות מקצועיות.

מדובר בקפיצה משמעותית ביותר של 150% בפעילות ההכשרה שמבצעת הקרן, לאחר שבשנת 2019 הוכשרו באמצעותה כ-4,000 לומדים. הקפיצה נגרמה בין היתר מהמאמצים שנעשו בקרן לסייע לעובדי מקצועות שוחקים שנפלטו ממעגל העבודה או הוצאו לחל"ת.

"בימים כתיקונם, הקרן מיועדת להכשרות של עובדים מבוגרים שמעוניינים לעשות הסבות מקצועיות לאחר שנות עבודה ארוכות במקצועות שוחקים, במהלך עבודתם", אומרת ל'דבר' יו"ר הקרן יפה ויגודסקי. "ההכשרות שלנו מיועדות בתקופות שגרה לבני 50 ומעלה בלבד, אבל בתקופת הקורונה אפשרו לנו להנמיך את הסף ביחס למפוטרי הקורונה לגיל 45 ומעלה, בתנאי שעבדו שבע שנים לפחות במקצוע שמוגדר כשוחק. היינו שמחים להוריד זאת אפילו יותר, אבל לעת עתה החשב הכללי באוצר לא אישר לנו זאת".

לדבריה, הקרן ליוותה במהלך השנה וחצי האחרונות מפעלים וארגונים במצוקה וכאלו שנכנסו לתהליכי התייעלות במהלך המשבר ולפניו, כמו מפעלי טבע, חברות התעופה אל על וארקיע, מפעלי פניציה בגליל ובנגב, אמיליה קוסמטיקס בירוחם, דלתא גליל, רשת השיווק מגה שנרכשה לאחרונה על ידי יינות ביתן ומפעל שמן עץ הזית שנסגר לאחרונה, כשהיא פונה ישירות לעובדים שנפלטו ממעגל העבודה ומציעה להם מסלולי הכשרה מקצועית.

יפה ויגודסקי. "היום מפחיד יותר לצאת לשוק העבודה" (צילום: משה שי)
יפה ויגודסקי. "היום מפחיד יותר לצאת לשוק העבודה" (צילום: משה שי)

"אנחנו מארגנים כיתות במכללות ובמקרים מסוימים, אם אין לנו קבוצה מלאה, המכללה מצרפת לקבוצה גם תלמידים שהיא גייסה", מסבירה ויגודסקי. "לאורך הלמידה אנחנו עוקבים אחר ההתקדמות של הלומדים, עושים לפחות שלוש ביקורות בכל קורס כדי לוודא שעומדים בתכנית הלימודים, שיש תשתיות ראויות ומרצים טובים ושהלומדים שבעי רצון".

סקר שערכה הקרן בקרב כ-200 מעסיקים ששולחים את עובדיהם להכשרות שהיא מממנת העלה ש-80% מהם סבורים שעל רקע השפעות הקורונה, הכשרות הקרן מעניקות למשתתפיהן את הכלים הדרושים כדי להשתלב ולהצליח בשוק העבודה.

88% מהמעסיקים ציינו שהקורסים של הקרן שעובדיהם השתתפו בהם יכולים לסייע להם בהפחתת רמת השחיקה שהם חווים בעבודתם, ו-71% מהמעסיקים העידו שהשתתפות עובדיהם בקורסים שיפרה את הבנתם המקצועית הכוללת. 93% מהמעסיקים השיבו שימליצו למעסיקים אחרים לעודד את עובדיהם להשתתף בקורסים המקצועיים של הקרן.

תחומי ההכשרה מתמקדים במקצועות עם ביקוש משמעותי במשק, בין היתר תוך שותפות וקשר עם ארגוני המעסיקים. כך למשל, בשנה שעברה הוכשרו באמצעות הקרן 582 איש בתחום האחזקה, והשנה הוכשרו כ-400 נוספים. לענף תיירות הפנים והקולינריה, שסובלים ממצוקת כוח אדם, הוכשרו בשנה שעברה 300 לומדים, והשנה לומדים אותו כבר 260 עובדים.

בענף הבניין הוכשרו בשנה שעברה 200 איש, וגם השנה לומדים כבר 200 עובדים מקצועות שונים, בהם ניהול פרויקט, ניהול עבודה ועוזרי בטיחות, בשיתוף עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין. תחום משמעותי נוסף הוא נהיגת אוטובוס, כשהקרן משתפת פעולה עם שתי חברות תחבורה ציבורית שמגייסות נהגים. בשנה שעברה הוכשרו כ-360 נהגי אוטובוס, והשנה מוכשרים עוד כ-300. גם כ-300 טכנאים והנדסאים סיימו את לימודיהם בשנה שעברה, ומספר דומה לומד כיום. מאות עובדות הוכשרו גם לתפקידי סייעות בקורסים שנפתחו בשיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי.

"אחד הדברים שאני מאמינה שצפוי להתפתח זה יותר ויותר לומדים בתחומי ה-IT והמחשבים", אומרת ויגודסקי. "זה מאתגר, משום שהקרן שלנו פונה לעובדים מבוגרים יותר, ורבים מהם עובדי כפיים, אבל השנה פתחנו כבר שלושה קורסים בתחום, ואני מאמינה שעד סוף השנה נכשיר גם לתחום זה כ-300 איש".

קרן מעגלים הוקמה בשנת 2007 על ידי ההסתדרות, ארגוני המעסיקים והמדינה, במטרה לסייע לעובדים מבוגרים שעובדים במקצועות שוחקים, באמצעות הכשרות מקצועיות שיאפשרו להם השתדרגות או הסבה מקצועית בגיל מבוגר, וכן באמצעות מסלול שמאפשר פרישה מוקדמת באמצעות קרן גישור.

מקצועות שמוגדרים שוחקים הם אלו שמקיימים לפחות שניים מהמאפיינים הבאים: עבודה שכרוכה בסחיבת משאות כבדים באופן ממושך, עבודה שדורשת עמידה ממושכת, עבודה פיזית בתנאי אקלים קשים, עבודה בסביבת רעש ושחיקה שגורמת לירידה בשמיעה, עבודה בתנאי חום, קור או רטיבות (ללא קשר לתנאי מזג האוויר), עבודה בסביבת חומרים מסוכנים, נהגים ומפעילי צמ"ה שנדרשים לנסיעות ממושכות, עבודה בסיכון בטיחותי גבוה, עבודה בסביבת ריחות קשים, עבודה במשמרות קבועות לאורך זמן וכן שחיקה על בסיס קביעת ועדה רפואית.

לצד ההתפתחות בתחום ההכשרות המקצועיות, נרשמה בקרן עלייה משמעותית גם במספר העובדים שביקשו ליהנות ממסלול פנסיית הגישור שמציעה הקרן לעובדי מקצועות שוחקים שקרובים לגיל פרישה ומבקשים לפרוש בגיל צעיר. בעוד בשנת 2019 ניצלו מסלול זה 9 עובדים בלבד (בעלות כוללת של כ-962 אלף שקלים), בשנת 2020 פרשו באמצעות מסלול הפנסיה המוקדמת כ-40 עובדים (בעלות כוללת של 3.55 מיליון שקלים).

"על פי רוב, מי שמבקש לצאת לפנסיה מוקדמת עושה זאת בתקווה לעסוק בדברים אחרים, אבל היום מפחיד יותר לצאת לשוק העבודה, ואני מאמינה שמי שיכול, מעדיף לנסות להישאר כמה שאפשר בעבודה", אומרת ויגודסקי.

היא מוסיפה שעל אף העלייה בביקוש למסלול זה, לא נרשמה עליו התנפלות. עם זאת, היא משערת שעל רקע סיום תקופת ההקלות בזכאות לדמי אבטלה, מסלול הפנסיה המוקדמת שמציעה הקרן לעובדי מקצועות שוחקים יוכל לתת בכל זאת מענה לאוכלוסיות מסוימות.

פרטים נוספים באתר קרן מעגלים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!