דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
23.2°תל אביב
  • 16.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 19.6°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ביה"ד הארצי לעבודה אסר על סייעות הגנים לשבות בקיץ, המו"מ בין הצדדים יימשך

השופטים נענו לבקשת הרשויות המקומיות, והורו על צו מניעה לשביתת הסייעות שנאבקו על תנאי עבודתן בבתי הספר והגנים של החופש הגדול | יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל: "פגיעה בזכויות וזלזול בעובדות"

הפגנת תומכות חינוך גנים בחולון (צילום: דוברות ההסתדרות)
הפגנת תומכות חינוך גנים בחולון (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה הוציא היום (חמישי) צו מניעה לעיצומי הסייעות בתכנית הגנים ובתי הספר של החופש הגדול. השופטים אסרו על הסתדרות המעו"ף, המאגדת את העובדים, לממש את איום השביתה כחלק מהמאבק לשיפור תנאי עבודת הסייעות בתכנית. הסייעות דרשה לאפשר לסייעות ולתומכי החינוך (מזכירות, אבות בית ועוד) לבחור האם לעבוד בתכנית, בדומה למורות ולגננות, ולהגדיל את תוספת התשלום שיקבלו עבור העבודה בקיץ.

לצד האיסור לשבות, בית הדין את הצדדים להמשיך ולנהל משא ומתן על תגמול העובדות בקיץ, וכן הבהיר כי בהמשך ידון האם הסייעות נדרשו במסגרת בית הספר של החופש הגדול ל'עבודת יתר'.

נשיאת בית הדין הארצי, השופטת ורדה וירט ליבנה, כתבה בהחלטתה כי "אין בהחלטה זו כדי לפטור את הצדדים מקידום תהליך משא ומתן עד לקיום הדיון בהליך העיקרי". דיון נוסף בתיק צפוי להתקיים ב-5 ביולי, ארבעה ימים לאחר תחילת בית הספר של החופש הגדול. המשמעות היא שהרשויות יוכלו לחייב את הסייעות ועובדי החינוך לפתוח את תוכנית בית הספר של החופש הגדול, אולם ייתכן שבית הדין יקבע בהמשך שאכן מדובר בעבודה נוספת, שהרשויות יידרשו להגיע להסכמות עם ההסתדרות לגבי התשלום הנוספת בגינה.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, אמר בעקבות החלטת בית הדין: "טרם נאמרה המילה האחרונה. ההסתדרות לומדת את החלטת בית הדין לעבודה. אנו נערכים לפעול בהתאם להנחיות בית הדין, וכן נגד הפגיעה בזכויות והזלזול בעובדות והעובדים המסורות והמסורים. נפרסם בהקדם הנחיות לפעולה בדבר המשך הצעדים ואופן ההתנהלות, ונמשיך ונעדכן על בסיס יומי. כוחנו באחדותנו".
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)

השופטים: "טרם הוברר די הצורך האם בעבודה המתבקשת ישנה חריגה מהותית"

מרכז השלטון המקומי טען בבקשה לצו מניעה שהסייעות ועובדי מערך החינוך מחויבים לעבוד במהלך רוב תקופת הקיץ על פי ההסכמים הקיבוציים שלהם, ולכן לא נדרשת תמורה נוספת על עבודתם. בהסתדרות התנגדו לעמדה זו, וטענו בפני בית הדין שמדובר בהטלה חד צדדית של עבודה נוספת, מעבר למה שהיה נהוג בעבר בשלטון המקומי. בנוסף הסבירו בהסתדרות כי על הסייעות יוטלו אחריות ועומס עבודה חריגים, שכן ברבים מהגנים הן יידרשו להחליף את הגננות ולהיות אחראיות על הגן, כשהן מלוות בצוותים חינוכיים ארעיים ובלתי מנוסים.

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט-לבנה (צילום: לשכת עורכי הדין)
נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט-לבנה (צילום: לשכת עורכי הדין)

הרכב השופטים, שכלל את הנשיאה וירט-ליבנה, סגן הנשיאה אילן איטח והשופט אילן סופר, קבע כי טרם הוברר די הצורך האם בעבודה המתבקשת ישנה חריגה מהותית, והוסיף שהתרשם כי טרם מוצו הליכי ההידברות בין הצדדים בנושאים שבמחלוקת ביניהם. מנגד, לדבריו, השתכנע כי הנזקים הצפויים לציבור התלמידים והוריהם במידה ויינקטו עיצומים יהיו ניכרים. לפיכך קבעו השופטים כי הצעדים הארגוניים, במסגרתם לא יחל בית הספר של החופש הגדול ב-1 ביולי, הם בלתי מידתיים לעת הזו, וסוגיית העבודה הנוספת תיבחן על ידו במסגרת התיק העיקרי. זאת כאמור, לצד ההנחיה למדינה ולמרכז השלטון המקומי להמשיך במו"מ לקידום מתווה מוסכם עם ההסתדרות בנושא.

יו"ר ההסתדרות: "ההסתדרות לא תאפשר רמיסה של ציבור עובדות החינוך ברשויות המקומיות"

בתום הדיון שהתקיים בשלישי השבוע המשיכו הצדדים למשא ומתן בליווי השופטים, בו גובשה הצעת פשרה, אך ההסתדרות הודיעה שאינה מסכימה לה.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דויד, כתב בהודעה לבית הדין ש"השלטון המקומי והמדינה מעוניינים לכפות על הסייעות באופן רוחבי וחד צדדי מתכונת העסקה ותגמול וזאת ללא הגעה להסכמות".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)

לדברי בר-דוד, "הסייעות הן האוכלוסייה המוחלשת בגני הילדים, שהמדינה ומרכז השלטון המקומי רואים בהן חולייה חלשה שעליה מתכוונים להשית את כל הפעלת גני הילדים של החופש הגדול, לרבות דרישות פדגוגיות משמעותיות, בידיעה שכמות הגננות שתגענה לעבודה בחודש יולי תהא מצומצמת מאוד, על אף שהתגמול המוצע להן על פי הקול הקורא גבוה בהרבה מהתגמול הנכפה על הסייעות".

בר-דוד הדגיש ש"ההסתדרות בראשותי גילתה אחריות לאורך כל משבר הקורונה, ואולם ההסתדרות לא תאפשר רמיסה של ציבור עובדות החינוך ברשויות המקומיות. מדובר בניצול חד משמעי של כוח עבודה ללא הגעה להסכמות מול ארגון יציג על אף שגם השנה מדובר בנסיבות ייחודיות שנוצרו בשל משבר הקורונה".

בשלטון המקומי מבקשים לחייב את הסייעות לעבוד בבית הספר של החופש הגדול ולתגמל אותן ב-75 שקלים נוספים ליום בלבד, או ב-100 שקלים נוספים ליום לסייעת המחליפה גננת. זאת כאשר הגננות והמורות שיבחרו להשתתף בבית הספר של החופש הגדול צפויות לקבל שכר בן 75 שקלים לשעה, בנוסף לשכרן הרגיל המשולם להן בימי החופשה.

על פי פרטי המו"מ שנחשפו בדיונים בבית הדין, בהסתדרות תבעו שתינתן לסייעות הזכות לבחור האם ברצונן לעבוד בבית הספר של החופש הגדול, שהתוספת היומית תוגדל ל-100 שקלים – וכן שסייעות שיידרשו להחליף גננות יקבלו תנאים זהים לאלו הניתנים לגננות (קרי 75 שקלים לשעה).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!