דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״לבצע את ההתאמות הנדרשות״: הנחיות הבטיחות לעובדים בשמש בימי הקיץ החמים

המוסד לבטיחות ולגיהות משיק מערך הדרכה והסברה לעובדי החופים והשטח ברשויות המקומיות, לקראת גלי החום הצפויים והעבודה הממושכת בשמש

(צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
(צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עם תחילת הקיץ, במוסד לבטיחות ולגיהות משיקים מערך הדרכה והסברה לעובדי החופים והשטח ברשויות המקומיות יחד עם האגודה למלחמה בסרטן לקראת גלי החום הצפויים והעבודה הממושכת בשמש. במוסד מדגישים את החשיבות בשימוש בקרם הגנה ייעודי לעבודה בשטח, שהיה בצל, מיגון אישי כגון כובע ושרוולים, שעות עבודה מבוקרות וכן בדיקות תקופתיות לאיתור מחת המלנומה (סרטן העור).

על פי דו"ח משרד הבריאות שפורסם מוקדם ייותר החודש, ישראל נמצאת במקום ה-22 מבין 30 המדינות עם שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר במלנומה. מדי חודש מאובחנים 163 חולים חדשים במחלה בישראל, והיא גורמת למותם של 15 אנשים בחודש בממוצע – כ-186 אנשים בשנה. מלנומה של העור היא גידול שמקורו בתאי המלנין שבעור. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם חשיפה לקרינה על-סגולה, בעיקר מקרינת השמש, היסטוריה של כוויות שמש, בעיקר בגיל הילדות, ריבוי שומות; עור בהיר, עיניים בהירות והיסטוריה משפחתית של המחלה. במוסד לבטיחות וגיהות מדגישים כי עובדים המועסקים בעבודות חוץ ובשמש נמצאים בסיכון גבוה לחלות בסוגי סרטן העור, במיוחד אם הם עובדים בחוץ שעות רבות ביום במהלך שנים רבות, זאת לעומת אנשים העובדים בסביבה מקורה.

בעקבות נתוני משרד הבריאות פרסמו במוסד לבטיחות וגיהות מספר הנחיות מונעות המצטמצמות את הסיכון לחלות במחלה:ֿ

מניעת החשיפה לקרינת השמש

הקטנת החשיפה לשמש במקומות העבודה מוטלת על המעסיק והעובד כאחד. המעסיק חייב לספק את האמצעים המתאימים להגנה מפני הקרינה, כולל הדרכה בנושא, והעובד מחוייב להשתמש באותם אמצעים. ניתן לצמצם ולמזער את החשיפה באמצעות הקמת סככות צל באיזורי העבודה. יש לשים לב כי סככות כאלו יכולות אמנם לצמצם את החשיפה לקרינה ב-50% ויותר, אך בנוסף לחשיפה הישירה לקרני השמש ישנה גם חשיפה לא ישירה הנובעת מהחזר האור ממשטחים שונים בסביבה. לפיכך ניתן לצבוע חלק ממשטחי העבודה בגוונים המפחיתים את החזר הקרניים, או ליצור חספוס של משטחים חלקים. קירות בטון לדוגמה מחזירים 12% מקרינת השמש בעוד קירות צבועים לבן מחזירים 22% מהקרינה. אספלט מחזיר 4.1-8.9% מהקרינה.

(צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
(צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)

שינוי שעות העבודה

תכנון נכון של שעות הפעילות עשוי להפחית משמעותית את החשיפה לשמש. החשיפה הגבוהה ביותר מתרחשת בין השעות 10:00-16:00 ולכן פתרון ראוי הוא ביצוע עבודות בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהרים, ולרכז את העבודה בשעות הצהריים בעבודות באזורים מקורים או מוצלים. 

מיגון אישי לעובד

ביגוד נכון עשוי להוות פתרון יעיל בהגנה על העור מפני הקרינה. מידת ההגנה תלויה במידת הכיסוי, סוג הבד, צפיפות האריגה וצבע הבד, כשבדים כהים באריגה צפופה מספקים הגנה טובה יותר. חשוב להקפיד על חבישת כובע רחב שולים המתאים לעבודה בשמש ומגן על הפנים, האוזניים והעורף. כמו כן יש להקפיד על קרם הגנה האמור לספק הגנה מפני קרני UVB ו-UVA. יש למרוח את קרם ההדנה בכמות נדיבה שתכסה היטב את כל העור ולהקפיד למרוח גם את העורך ואפרכסות האוזניים. לתכשיר לוקח כ-20-30 דקות להיספג בעור, לכן יש להקפיד למרוח אותו כחצי שעה לפני היציאה לשמש, ולחדש את המריחה בכל 2-3 שעות וכן לאחר הזעה.

בדיקות תקופתיות לעובד

מעבר להקפדה על ההוראות במהלך העבודה עצמה, וההימנעות מחשיפה מיותרת לשמש, ישנה חשיבות רבה לזיהוי ואבחון של סרטון העור בשלב מוקדם ככל שניתן. אבחון וטיפול מוקדם מאפשרים סיכויי ריפוי גבוהים. לכן חשוב להדריך את העובדים לא רק בהגנה מפני השמש אלא גם כיצד לבצע בדיקה עצמית לאבחון המחלה, והכרת הסימנים הראשוניים: כאשר מופיעה שומה חדשה, הופעת נקודת חן חדשה – ככתם שטוח או גבשושי – שהולכת וגדלה בהתמדה או פצעבעור שלא נרפא – יש להיוועץ עם רופא ולבצע את הבדיקות הנדרשות.

(צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
(צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)

"על המעסיקים לפעול ולדאוג לשמירה על בריאות העובדים תוך כדי הקפדה על הנחיות הבטיחות והגנה מפני החשיפה לקרני השמש" מסר מ"מ מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר. "המשק חזר לשגרה מלאה וכך גם עובדי הבניין והשטח שעובדים שעות רבות תחת כיפת השמיים. על המעסיקים להקפיד לספק להם ציוד ומידע מתאים על ההגנה מפני נזקי השמש ולהגביר את מודעותם לאפשרויות הגילוי המוקדם של נגע סרטני באמצעות בדיקות תקופתיות. אני קורא למעסיקים לבצע את ההתאמות הנדרשות בשעות העבודה בשטח במשך החודשים החמים, אלו הן הנחיות שמצילות חיים".

לצד זאת, עובדים העובדים בשמש בתקופת הקיץ, צריכים להקפיד גם על שתיה קרה מרובה ולהיות ערניים גם למצבים של התייבשות או מכת חום אצלם או אצל חבריהם. התסמינים האופייניים של עומס חום פיזיולוגי עשויים להיות אובדן כושר ריכוז, התכווצות שרירים, גירוי עור ופריחה מעודף הזעה, התייבשות וצימאון קיצוני, עילפון, תשישות, סחרחורת וערפול חושים, בחילה, כאבי ראש ובמקרים חמורים אף מכת חום, שמתבטאת בתופעות של עור יבש וחם, בלבול, עוויתות, הזיות ואובדן הכרה. במקרה של מכת חום יש להזעיק סיוע רפואי ולהעניק עזרה ראשונה הכוללת את קירור הגוף, מנוחה באזור קריר ושתיית נוזלים. במידה שהאדם אינו מסוגל לשתות, יש לספק לו עירוי נוזלים במידה שישנו איש מקצוע שהוסמך לכך.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!