דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תורי ענק לדלק והיפר אינפלציה: לבנון בסחרור כלכלי מסוכן

הסחרור של הלירה הלבנונית נמשך, והבנק העולמי מגדיר את המשבר כאחד החמורים ב-150 השנים האחרונות

אנשים בתור לתדלק בלבנון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
אנשים בתור לתדלק בלבנון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
יונתן קירשנבאום

מפגינים פורצים למשרדי הבנק המרכזי, ממשלה שלא מצליחה לעמוד בתשלום חובות ותורי ענק לרכישת חצי גלון דלק: לבנון נמצאת בסחרור כלכלי שמאיים על יציבותה. בדו"ח שפרסם הבנק העולמי החודש נכתב כי המשבר הכלכלי בלבנון הוא מהחמורים ביותר ב-150 השנים האחרונות בעולם כולו, אחרי שמשבר כלכלי, משבר הקורונה, הפיצוץ בנמל ביירות ונפילה חסרת תקדים בערך הלירה הלבנונית מביאים את המדינה לסף קריסה כלכלית.

מאז אוקטובר 2019 הלירה הלבנונית איבדה כ-90% מהשווי שלה מול הדולר האמריקאי.  מאז שנת 1997, מוצמדת הלירה הלבנונית לדולר האמריקאי בשיעור של 1,500 לירה לדולר. עם זאת, החל משנת 2019 הבנק המרכזי מתקשה לתחזק את ההצמדה, והיא נזנחה לחלוטין כבר בשנה שעברה, כשבחודש יולי הגיע ערך דולר אחד ל-9,600 לירות לבנוניות בשוק השחור.

פיצוץ בבירות, לבנון. 4 באוגוסט (צילום: Houssam Shbaro/Anadolu Agency via Getty Images)
פיצוץ בבירות, לבנון. 4 באוגוסט (צילום: Houssam Shbaro/Anadolu Agency via Getty Images)

התוצאה היא שמחירים של מוצרים מיובאים הנקובים בלירות לבנוניות מזנקים בחודשים האחרונים, הרבה יותר מהר מקצב השכר הנשחק. האינפלציה המהירה שחקה את החסכונות בלירה לבנונית, ולפי הדו"ח האחרון של הבנק העולמי כמעט 60% מתושבי המדינה חיים מתחת לקו העוני.

מדובר בתופעה מעגלית, שהולכת ומתחזקת ככל שאי היציבות מעמיק. הבנק המרכזי נכשל בשמירה על ההצמדה ככל שהביקוש לדולרים עולה. הסיבה לכך היא שאחת הדרכים המרכזיות של הבנק המרכזי לשמור על שיעור המרה הוא לשלוט בהיקף הביקוש למטבע, במקרה הזה הדולר. עם זאת, ככל שהמשבר הכלכלי בלבנון העמיק, הביקוש לדולרים כמטבע יציב שאפשר לסמוך על הערך שלו- עלה. גופים פיננסיים בשוק השחור החלו למכור אותו במחירים גבוהים יותר מהערך הרשמי שלו.

אירוע משמעותי נוסף שתרם לפיחות הלירה הלבנונית הוא אי העמידה בתשלום למחזיקי האג"ח הממשלתי בחודש מרץ האחרון. לפני כארבעה חודשים נכשלה הממשלה הלבנונית בתשלום של 1.2 מיליארד דולר לנושים, ופתחה במשא ומתן על הסדר חוב לגבי אג"ח בהיקף של כ-30 מיליארד דולר. התגובה המידית של סוחרי מטבע ברחבי העולם למכור את הלירות הלבנוניות שלהם, ולדחוף כלפי מטה את שיעור ההמרה.

ככל שערך הלירה המשיך לרדת הביקוש לדולרים עלה. הביקוש הגבוה לדולרים הביא את הבנק המרכזי לנסות להגביל את משיכת הדולרים מהבנקים, כדי לנסות למנוע משבר בנקאי במדינה. בלבנון מוחזקים נכסים מרחבי העולם הערבי שנקובים בדולרים, אבל יכולתו של הבנק המרכזי לספק את הבנקים בדולרים כדי לכבד את התחייבויותיהם הולך ופוחת אחרי שרזרבות המט"ח נשחקו בניסיון לשמור על ערך המטבע. מחשש מריצה של לקוחות רבים לבנק כדי למשוך את הנכסים הדולריים או כדי להמיר לירות לדולר, מה שעלול לסכן את רזרבות הדולרים של הבנקים, הבנק המרכזי הטיל מגבלות על יכולתם של אזרחי לבנון למשוך דולרים מהבנקים, ובשבועות האחרונים קיימים תורי ענק מחוץ לבנקים של תושבים שמעוניינים להיות אלו שמקבלים את הזכות למשוך דולרים.

הממשלה הלבנונית נמצאת נכון להיום במשא ומתן עם קרן המטבע העולמית במטרה להשיג הלוואת חירום של דולרים שעשויה לאפשר לממשלה לעמוד בתשלומי החוב ולייצב את המטבע, אבל היעדר יכולת של הממשלה להגיש תכנון כלכלי ארוך טווח והתנגדות של גורמים כמו חיזבאללה להסכם.

טענה נוספת שעולה לגבי המשבר הכלכלי הלבנוני הוא שיעור החוב הגבוה של הממשלה, שמצריך לנתב חלקים הולכים וגדלים מהתקציב להחזרים. יחס החוב תוצר של לבנון עומד על כ-170%, כשיותר מ-40% ממנו נקוב במטבע חוץ, ובעיקר על ידי גורמים פיננסיים זרים. המשמעות היא שלא רק שלבנון מתקשה להגיע להסדר חוב גם לאחר אי העמידה בתשלום האחרון, אלא שהפיחות הדרמטי בלירה הלבנונית מוסיפה עוד לנטל ההחזרים. ככל שערך הלירה מול מטבעות חוץ כמו הדולר יורד, כך נדרשות לירות רבות יותר כדי להחזיר דולר אחד. כשתשלומי החוב החיצוני נקובים בדולרים, פיחות בלירה משמעותה עלייה דרמטית בשיעור ההחזרים הנדרשים מתוך התקציב.

מאותה הסיבה, לשחיקת ערך המטבע יש השלכות כלכליות עצומות, בעיקר במדינה שמבוססת באופן נרחב כל כך על ייבוא. לדוגמא, לבנון מייבאת כמעט את כל המזון שלה ממדינות זרות, ואת כל הדלקים. שחיקת ערך הלירה הלבנונית וההגבלות שהטילה הממשלה על ייצוא הון הן אחת הסיבות למשבר דלקים חסר תקדים במדינה. בימים האחרונים הודיעה הממשלה על כוונתה לבטל חלק מהסובסידיות על דלק,  מה שצפוי לדחוף עוד יותר כלפי מעלה את מחיר הדלק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!