דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

״חיים של אנשים על הכף, ומתנהל פינג פונג פוליטי״: משפחות הרוגי האסון במירון עדיין לא זכו לסיוע כלכלי

ועדת הכספים תדון היום (שני) במתווה הפיצויים פעם נוספת| את התכנית של הביטוח הלאומי אפשר לאשר בלי חקיקה, אבל האוצר מתנגד | שי צרפתי, שאיבד את אביו באסון: ״האנשים שנפגעו זו לא האוכלוסייה הכי חזקה במדינה, אבא היה מפרנס עיקרי״

שי צרפתי בנו של הר' משה צרפתי ז"ל שנהרג באסון במירון (קרדיט צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
שי צרפתי בנו של הר' משה צרפתי ז"ל שנהרג באסון במירון (קרדיט צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

״הדבר הזה היה צריך להיפתר עוד כשישבנו שבעה״, אומר שי צרפתי שאיבד את אביו באסון המירון ל׳דבר׳, ״היתה מלחמה, היו חילופי שלטון, אבל עדיין, יש פה אנשים״.

ועדת הכספים תדון היום (שני) במנגנון הפיצויים למשפחות הנפגעים במירון. הביטוח הלאומי יציג שוב את מתווה הפיצויים שהכין ואינו מקובל על האוצר, אבל לא צפויה להתקבל החלטה קונקרטית שתשים סוף לפרשה המתמשכת.

״האנשים שנפגעו זה לא האוכלוסייה הכי חזקה במדינה״, אומר צרפתי, ״אבא שלי היה מפרנס. בהרבה מקרים נהרג האבא, שהיה מפרנס עיקרי. אנשים נשארו בחוסר גדול מאד ולא יודעים למלא את החלל הזה. הסחבת הזאת פשוט כל כך מיותרת, ולא מובנת לנו״.

לדברי צרפתי אף גורם לא לקח אחריות כוללת על המשפחות, והתייחס למכלול הבעיות שלהן: ״לא שאלו אותנו המשפחות מה אנחנו צריכים, מה המענה הפסיכולוגי, מה הצרכים, מה חסר.

״אנחנו מפוזרים בין הרבה רשויות וצריכים לגשש את דרכנו. צריך גוף שיטפל במשפחות. האסון המיותר הזה נגרם, אך ורק בגלל רשלנות של המדינה. לא מעניין אותנו כרגע אם זה הקודקוד או שוטר שהורה לפתוח או לסגור מעבר, מבחינתנו זו המדינה אשמה, והיא צריכה לתת מענה".

צרפתי מציין שהיו פוליטיקאים, כמו ח"כ אתי עטיה, משה גפני ואפרת רייטן, שפנו למשפחות וביקשו לסייע, ושגם מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר פעל כדי לסייע להם לממש את הזכויות המגיעות להם. עם זאת, ברמה המערכתית "הכל בגדר דיונים ומריחות. לפני שבוע שמעתי שאמרו ׳אם תתמכו בחוק האזרחות נתמוך בחוק הפיצויים׳. חיים של אנשים על הכף, ומתנהל פינג פונג פוליטי".

"יש קשר חזק מאד בין הרבה מאד מהמשפחות", הוא מספר, "הפכנו למשפחת שכול גדולה, מרימים אחד את השנייה. אנחנו מבינים מה עובר אחד על השני כל הזמן, ומקווים לפתרון".

ההצעות שעל השולחן

הוועדה צפויה לדון היום במתווה הביטוח הלאומי, שכבר הוצג ליו"ר הוועדה הקודם משה גפני, ובהצעת החוק של חברי כנסת מישראל ביתנו שקובעת הקמת ועדה שתבחן את אופן הפיצוי.

את מתווה הפיצוי למשפחות שהציע הביטוח הלאומי אפשר לאשר גם בלי חקיקה באמצעות הסכם עם הביטוח הלאומי, אבל משרד האוצר צפוי להתנגד למתווה.

לפי מתווה הפיצויים המוצע, היקף התשלום הוא 100 אלף שקלים לכל נספה, או 130 אלף שקל לכל נספה במקרה שיש שני בני משפחה שנספו. בנוסף יקבלו בנות הזוג והילדים עד גיל 20 של הנספים מענק חד פעמי שיחושב לפי קצבה חודשית של 1,800 שקלים ל-25 שנה, סכום שעל פניו יכול להגיע למאות אלפי שקלים.

בנוסף מוצע פיצוי בגין נכות, שיינתן למי שימצא כנכה צמית (לא זמני) בשיעור של יותר מ-10%, ויינתן ללא קשר למבחני הכנסה. הפיצוי ישולם באופן חד פעמי, והוא יחושב כ-1,800 שקלים כפול אחוז הנכות, על פני 25 שנה. כל הסכומים בהצעה מתבססים על מנגון הפיצוי של אסון ורסאי, עם התאמה לשינויים במדד המחירים לצרכן מאז (תוספת של כ-30%).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!