דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הסכמות בין האוצר לוועדת הכספים על סיום החל״ת: מענק סוציאלי לבני 67 ומעלה יימשך 3 חודשים נוספים

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר: יולדות יקבלו תשלום לפי השכר האחרון, 20% משכרם של אנשים עם מוגבלות יסובסד ל-10 חודשים

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (משמאל) (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (משמאל) (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), הציג היום (שלישי) את ההסכמות אליהן הגיעה הוועדה עם משרד האוצר לגבי חוק סיום לחל"ת.

על פי קושניר, בני ה-67 ומעלה ימשיכו לקבל מענקי סיוע, כשחודש הראשון יקבלו 90% מהחל"ת, בחודש השני 80% ובחודש השלישי 70%. כדי לממן מהלך זה, יקבעו דמי האבטלה של מובטלים מעל גיל 45 על 85% במקום 90% במתווה המקורי.

עבור היולדות, התשלום לעובדות בחל"ת יהיה לפי גובה השכר האחרון שקיבלו ולא לפי גובה דמי האבטלה, שינוי שלטענתו יגדיל משמעותית את גובה התשלום.

בסוגיית הסיוע לאנשים עם מוגבלות הסכימו הצדדים שהאוצר יקים מנגנון תמרוץ דרך זרוע העבודה, שיכלול סבסוד שכר של 20% לעשרה חודשים. הנוהל יכנס לתוקף החל מחודש אוגוסט אך הבקשות יתקבלו רטרואקטיבית מחודש יולי.

עבור העובדים בשכר נמוך ייחתם הסכם חל"ת גמיש בשלוש פעימות במקום בארבע, ותוארך זכאות המענק לחזרה לעבודה כך שיכלול גם את חודש יולי, על מנת לעודד את החזרה לשוק העבודה.

בנוסף נקבעה הארכה עד לסוף השנה לתיקון במסגרתו נקבע כי אסור לפטר אישה לאחר לידה לתקופה של 60 יום אחרי שהיא חוזרת מחל"ת, התיקון היה אמור להסתיים בסוף החודש.

מספר חברי ועדה מהאופוזיציה ציינו כי הם מברכים על שהושג, אך לעמדתם חלק מהנושאים לא קיבלו מענה, בהם הורדת גיל המשך החל"ת לבני 35, או למציאת נוסחה שתאפשר המשך חל"ת לגילאים צעירים יותר עבור עובדים עם ילדים. כן נרשמה התנגדות מצד חלק מחברי הכנסת להפחתת שיעור דמי האבטלה ל-85%. מספר חברי כנסת אמרו שבכוונתם להתנגד לחוק.

בדיון שקיימה מוקדם יותר הוועדה הסתמן קונצנזוס נגד הפסקת המענק לגילאי 67 ומעלה. שר העבודה והרווחה מאיר כהן: "בלי הרבה פילוסופיה וקשקושים אנחנו דורשים ששלושה חודשים יהיה תשלום של 90% מהמענק, מה שמקבלים בגיל 45 צריך גם בגיל 67 ומעלה. בנושא של גילאי 67 ומעלה אסור שתהיינה פשרות".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) אמר: "יש כאלה שטוענים שהפסקת המענק לגילאי 67 ומעלה היה עז שהכניס האוצר כדי שנתווכח עליה פה בוועדת כספים, אבל זה עושה לאנשים התקף לב. יש דברים שלא משחקים בהם". הוא קרא לייצר דיפרנציאליות בהמשך קבלת דמי האבטלה גם למובטלים מתחת לגיל 45, בהתאם למספר הילדים.

יו"ר הוועדה אמר בפתח הדיון: "אני מבקש למסגר את הדיון – מחר ב-30 לחודש המתווה של החל"ת מסתיים, אם אנחנו לא מעבירים את החוק, אף אחד לא יהיה זכאי לחל"ת ואנשים יוותרו ללא דמי אבטלה החל ממחר. לכן חשוב שנתמקד בדיון ענייני וממוקד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!