דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"אין כרגע משמעות להגדרת עיר אדומה. המידע על התחלואה בכל יישוב צריך להיות מפורט יותר"

פרופ' רונית קלדרון מרגלית, אפידמיולוגית מהאוניברסיטה העברית, מסבירה שציוני הרמזור של יישובים אינם מעידים על המצב בפועל, עקב התחלואה הנמוכה | "עלייה מ-10 ל-20 חולים זו קפיצה של 100%"

פרופ' רונית קלדרון מרגלית (צילום: יח"צ)
פרופ' רונית קלדרון מרגלית (צילום: יח"צ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אין משמעות להגדרת עיר אדומה היום, ואין סיבה להילחץ כרגע מהגדרות הרמזור," אומרת פרופ' רונית קלדרון מרגלית, אפידמיולוגית באוניברסיטת העברית, בשיחה עם 'דבר' על החזרתם לשיח של ציוני הרמזור הרשותיים של משרד הבריאות. קלדרון מרגלית, שחברה בצוות מומחי הקורוה של האוניברסיטה העברית, מסבירה שנתוני תחלואת הקורונה הנמוכים מייתרים את חישובי הציונים. "המידע שמספק משרד הבריאות על מצב התחלואה בכל יישוב לא מספיק מפורט."

לפי הנתונים שפורסם משרד הבריאות אתמול (שלישי), כפר סבא, כוכב יאיר, בנימינה, והיישוב צופים שבשומרון מוגדרים כאדומים, מודיעין-מכבים-רעות מוגדרת ככתומה, והרצליה, תל אביב, רמלה ופרדס חנה-כרכור מוגדרות כצהובות. כרגע אין משמעות אופרטיבית לצבע הרמזור של יישובים מבחינת ההגבלות שחלות עליהם.

ציוני הרמזור מחושבים מ-0 עד 10, לפי נוסחה שמשקללת את מספר החולים החדשים ביישוב, שיעור הבדיקות החיוביות בו, וקצב גידול התחלואה של השבוע האחרון. "אחוזי הגידול מאוד גבוהים כרגע, כתוצאה מהמספרים הקטנים. עלייה מ-10 ל-20 חולים זו קפיצה של 100%," מסבירה קלדרון מרגלית. ואכן בעיר כפר סבא קצב גידול התחלואה הוא 1280%, אך בעיר עצמה ישנם 139 חולים פעילים בלבד מתוך 110 אלף תושבים.

קלדרון מרגלית מציינת שגם הנתון של מספר החולים הפעילים ביישוב לא מספק מידע שימושי לתושבים. "אי אפשר להבין מהמספרים את הסיפור. למשל, אם ביישוב מסוים יש 80 חולים פעילים, זה יכול להיות שתי כיתות שהיו יחד. מאוד תלוי איך זה קרה. זה גם משנה אם החולים הפעילים התגלו כולם אתמול, או שהם נדבקו לפני שבועיים."

מה שיכול לעזור לתושבים להבין את מצב התחלואה ביישוב שלהם לפי קלדרון מרגלית הוא פרסום פרטים רלוונטיים על התחלואה ביישוב. "מידע אפידמיולוגי יאפשר לתושבים להעריך את קרבתם לתחלואה", אומרת קלדרון. "למשל אם תהיה התפרצות בפנימייה בעיר, היא לא תשפיע על רוב תושבי היישוב. לעומת זאת, אם יש תחלואה מפושטת ומפוזרת ביישוב זה יותר מדאיג. גם התפלגות של התחלואה לפי גיל ומגזר בתוך יישוב יכולה להועיל לתושבים להבין את רמת החשיפה שלהם."

קלדרון מרגלית מדגישה שבשלב הנוכחי, ההמלצה שלה לתושבים שיודעים שהם קרובים למוקדי התפרצות אינה שונה מההמלצות לכלל האוכלוסייה. "חשוב לשים מסכות בחללים סגורים ולהתחסן. בשלב הנוכחי אין משהו נוסף לעשות באופן דיפרנציאלי ביחס למצב ההדבקה במקום המגורים". למרות זאת, בעיניה יש חשיבות לכך שכל יחיד יידע מה רמת החשיפה שלו. "אני חושבת שבאופן טבעי אנשים יקפידו יותר אם יבינו שהם חשופים להתפרצויות," היא אומרת, "הם יוכלו להבין כמה הם צריכים להיזהר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!