דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יוצאים לחופש הגדול: 1.6 מיליון ילדי גן ובי"ס יסודי מסיימים שנת לימודים מאתגרת במיוחד

שני סגרים, קפסולות, למידה מרחוק ומבצע שומר החומות: תלמידי הגנים וא'-ד' זכו לחוייה רציפה בבתי הספר, תלמידי ה'-ו' למדו מהבית כמעט כל השנה | שרת החינוך שאשא-ביטון למורים: "יצרתם חוף מבטחים לתלמידים"

תלמידים חוזרים לבית ספר אחרי הסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
תלמידים חוזרים לבית ספר אחרי הסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

1.63 מיליון ילדי גני הילדים ותלמידי בתי הספר היסודיים מצטרפים ל-783 אלף תלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה, ומסיימים היום (רביעי) את אחת משנות הלימודים המתאגרות ביותר בתולדות המדינה. יותר מ- 210,000 עובדי הוראה יפתחו גם הם מחר את חופשת הקיץ.

משרד החינוך יחל מחר (חמישי) בהפעלת 'הגנים ובתי הספר של החופש הגדול' – תכנית קייטנות הקיץ של משרד החינוך והרשויות המקומיות.

שנת הלימודים נפתחה בהיערכות מחודשת לקורונה, במודל שגיבש שר החינוך הקודם, יואב גלנט, לפיו כיתות א'-ד' ילמדו בבית הספר חמישה ימים בשבוע, וכיתות ה' עד י"ב ילמדו יומיים עד שלושה בשבוע בבית הספר בקבוצות עד 20 ילדים וביתר הזמן למידה מרחוק. כיתות א' וב' למדו בכיתות מלאות (לאחר מחלוקות בנושא בין משרדי הבריאות והחינוך) בכיתות ג' וד' הופעל מודל של למידה בקבוצות של 20 תלמידים שלצורך יישומו גויסו כ-5,000 עוזרי הוראה והוגדלה משרתן של 5,000 מורות שמועסקות במערכת החינוך.

אך כבר ב-1 בספטמבר, ישראל היתה בעיצומה של התפתחות גל תחלואה. הממשלה הטילה הגבלות מקומיות על יישובים עם רמת תחלואה גבוהה וחלקם, בהתראה מהיום למחר, נאלצו שלא לפתוח את שנת הלימודים. כעבור שבועיים, כל המדינה נכנסה לסגר מלא והתקיימה למידה מרחוק בלבד. כעבור חודש וחצי, ב-1 בנובמבר, חזרו ללימודים בבית הספר כיתות א' עד ד'. תלמידי ה'-ו' וי"א-י"ב חזרו לכיתות רק ב-24 בנובמבר, וכיתות ז' עד י' רק בתחילת דצמבר, כשבוע וחצי לפני חופשת חנוכה.

לאחר החזרה מהסגר התנהלו בתי הספר לפי תכנית הרמזור, כאשר ביישובים אדומים לא התקיימו לימודים פיזיים לכיתות ה' עד י'. ב-8 בינואר הודק סגר שלישי, במהלכו התקיימו לימודים בבית הספר רק לכיתות א' עד ד'. ההקלות על הסגר החלו ב-7 בפברואר, אז הוחזרו הלימודים להתנהלות לפי מודל הרמזור.

אחד הנסיונות שלא צלחו היה יצירת שגרת בדיקות לתלמידים ולמורים בבית הספר לניטור התחלואה ויצירת שגרת קורונה בטוחה. תכנית מגן חינוך פיתחה שיטה מיוחדת של פולינג – בדיקה שנערכת לקבוצה קבועה של תלמידים ומורים ומאפשרת קבלת תוצאה מהירה האם אחד מחברי הקבוצה חיובי לקורונה. התכנית הותנתה בהסכמת מעל 75% מהורי התלמידים במוסד החינוכי, אך מתוך אלפי בתי ספר, היא הופעלה רק בכמאה מוסדות.

עם התקדמות מבצע החיסונים שהחל בסוף דצמבר והירידה בתחלואה, החלו בהדרגה הקלות על מערכת החינוך – אישור לקיים טיולים, ביטול ה'קפסולות' (הכיתות המפוצלות), אישור לפעילויות חוץ והקלות נוספות.

כשנדמה היה שבעיות הקורונה שככו, התמודדה מערכת החינוך עם אתגר נוסף – מבצע שומר החומות, במהלכו במשך כשבועיים נורו טילים על אזורי הדרום והמרכז והחלו עימותים אלימים בין ערבים ליהודים בתוך ישראל.

הסגרים הארוכים וימי הלחימה הפכו את תשפ"א היתה אחת השנים בהן תלמידי א' עד ד' בילו לפחות שלושה וחצי חודשים בלמידה מרחוק, ומרביתם אף יותר מכך עקב סגירות מקומיות של מערכת החינוך ובידודים. תלמידי ה'-י"ב למדו רוב השנה בבית: גם כשלא היו סגרים, הם העבירו מחצית מהשבוע בלמידה מרחוק. מעבר לקשיים של תלמידים רבים ללא נגישות טכנולוגית ללמידה מרחוק, היעדר המפגש החברתי הוביל לקשיים רגשיים ולימודיים בקרב תלמידים רבים. קיומה של מסגרת לימודית רציפה, גם אם לא פיזית, היה עוגן משמעותי.

המורים והמנהלים פעלו לאורך כל השנה למציאת פתרונות מיטביים לחינוך בתוך המציאות המשתנה. ברשויות מקומיות רבות יזמו מפגשים בין המורים לתלמידים בשטחים פתוחים כשמשרד החינוך התיר זאת.

שרת החינוך למורים: "יצרתם חוף מבטחים לתלמידים"

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הודתה למורים בסיום שנת הלימודים: "אני מודה לכם, אנשי החינוך, על עבודתכם החינוכית המסורה לאורך השנה האחרונה. נאלצם להתמודד עם מציאות מורכבת ומאתגרת, והוכחתם תעצומות נפש וגדלות רוח. יצרתם חוף מבטחים לתלמידים שלנו בתקופה סוערת, וסיפקתם להם משענת ותמיכה שאפשרה להם לצלוח את שנת הלימודים.

שאשא ביטון פנתה לתלמידים: "מרגש לראות את היענותכם לפעילות הקיץ מה שמוכיח כמה חשובה ומשמעותית לכם המסגרת החינוכית וכמה היו חסרים לכם המפגשים הבלתי אמצעיים. אני מקווה שנדע למצוא את הדרך, לקראת השנה הבאה, להעלאת ההיענות להשתתפות בפעילות הקיץ גם בקרב סגלי ההוראה. אני מאחלת לתלמידים ולמורים חופשה מהנה ובטוחה. נצלו את הזמן הזה לחידוש כוחות לקראת שנת הלימודים הבאה שתבוא עלינו לטובה"

מסגרות "בתי הספר והגנים של הקיץ" לתלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים ייפתחו מחר (חמישי). הקייטנות המסובסדות נועדו להשלמת פערים לימודיים ולפעילות חברתית הפגתית. צוותי הקייטנות יורכבו ממורים וגננות שבחרו בכך ומעובדי חינוך של הרשויות המקומיות.

מסיכום נתוני הרישום למסגרת הקיץ עולה כי כ- 60% מקרב כלל ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר בכיתות א'-יא' נרשמו למסגרת – למעלה מ-1.2 מיליון תלמידים ותלמידות.

אחוז התלמידים שנרשמו למסגרות הקיץ בחלוקה לשכבות גיל:
• בגני הילדים: כ-77% מהילדים
• בבתי הספר היסודיים: כ-61% מהתלמידים (בכיתות א': 77% מהתלמידים)
• חטיבות הביניים והחטיבה העליונה: כ- 42% מהתלמידים

אחוז המורים והגננות שייקחו חלק במסגרות הקיץ:
• בגני הילדים: 42% מהגננות
• בבתי הספר היסודיים: 15% מהמורים
• בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה: 11% מהמורים

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!