עלייה משמעותית בתלונות על עסקאות שבוצעו מרחוק ובתלונות שנמצאו מוצדקות בחצי הראשון של 2021, כך על פי דו"ח המועצה הישראלית לצרכנות שפורסם היום (רביעי). על פי הודעת המועצה, בששת החודשים הראשונים של השנה הוחזרו לצרכנים כ-7.6 מיליון שקלים. את רשימת העסקים עליהם התלוננו הצרכנים מובילות חברות התקשורת והתיירות.
על פי נתוני המועצה, נרשמה ירידה של 14% במספר התלונות שהוגשו במחצית הראשונה של 2021 לעומת מספרן של אלה שהוגשו בתקופה המקבילה ב-2020, שיא משבר הקורונה. עם זאת, מדובר בעלייה של 31% במספר הפניות לעומת התקופה המקבילה ב-2019, לפני התפרצות המגפה.
על פי המועצה, ייתכן שההבדל במספר הפניות נובע ממשבר הקורונה, הוצאת עובדים לחל"ת, ושימוש בתירוץ הקורונה גם בתקופה של דעיכת התחלואה בישראל.
על פי הדו"ח, מינואר ועד יוני השנה התקבלו במועצה לצרכנות 14,683 פניות, 77% מהן היו מוצדקות. בחצי הראשון של 2020 עמד שיעור התלונות המוצדקות על 56%.
7,596,643 שקלים הוחזרו לצרכנים בהתערבות המועצה לצרכנות. על פי הדו"ח, סכום זה מורכב בעיקר מכספים שהושבו לצרכנים בתחומי האירועים והתיירות, שהושבתו בעקבות מגפת הקורונה. בתקופה המקבילה ב-2020 הסכום שהוחזר לצרכנים היה 3.34 מיליון שקלים בלבד.
מגפת הקורונה הביאה לעלייה דרמטית בהיקף הסחר המקוון, ובהתאם עלייה גם בתלונות בנושא שהגיעו למועצה. 64% מהתלונות שהוגשו היו על עסקאות קנייה מרחוק. על פי המועצה נתון זה מהווה עלייה משנים עברו. מספר הפניות הגבוה הוא גם הוכחה לכך שהמעבר למסחר באינטרנט לווה בקשיים, ועסקים רבים עדיין ביצעו השבה מלאה של כספים בעקבות ביטולי עסקאות בזמן המשבר.
חברות תקשורת ממשיכות להוביל את מצעד התלונות, ואחריהן נמצאים ענפי התיירות, מוצרי החשמל, הריהוט וההלבשה. המיקום הגבוה של ענף התיירות משקף את העובדה שהענף לא התאושש באופן מלא למרות הסרת הגבלות הקורונה.