דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מהגרי עבודה

צעירים ופגיעים יותר: מספר מהגרי העבודה בעולם גדל ב-5 מיליון מאז 2017

דו״ח של ארגון העבודה הבינלאומי מצא כי 169 מיליון בני אדם הם מהגרי עבודה, מתוכם כ-17 מיליון צעירים בגילאי 24-15 | הקורונה העצימה את הפגיעות, במיוחד עבור 70 מיליון נשים

אחת משיירות המהגרים ממרכז אמריקה לארה"ב במחסה באצטדיון כדורגל במקסיקו סיטי. 5 בנובמבר 2018 (AP Photo/Marco Ugarte)
אחת משיירות המהגרים ממרכז אמריקה לארה"ב במחסה באצטדיון כדורגל במקסיקו סיטי. 5 בנובמבר 2018 (AP Photo/Marco Ugarte)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מספר מהגרי העבודה בעולם עלה ל-169 מיליון, עלייה של שלושה אחוזים מאז 2017, על פי ההערכות האחרונות של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO). חלקם של מהגרי העבודה הצעירים (בגילאי 15-24) גדל גם הוא בכמעט 2% שהם 3.2 מיליון בני אדם, מאז 2017. מספרם הגיע ל-16.8 מיליון בשנת 2019.

הדו"ח החדש שפורסם היום בשם: "אומדן עולמיים של ILO על מהגרי עבודה בעולם: תוצאות ומתודולוגיה״, מראה כי בשנת 2019 מהגרי עבודה בינלאומיים היוו כמעט חמישה אחוזים מכוח העבודה העולמי, מה שהופך אותם לחלק בלתי נפרד, ושאינו שולי מכלכלת העולם.

עם זאת, מהגרי עבודה רבים נמצאים לעיתים קרובות בעבודות זמניות, בלתי פורמליות או לא מוגנות, מה שחושף אותם לסיכון גדול יותר לחוסר ביטחון, פיטורים והחרפת תנאי העבודה. על פי הכתוב בדו״ח, משבר הקורונה העצים את הפגיעות הללו, במיוחד עבור נשים מהגרי עבודה, שמיוצגות יתר בעבודות בשכר נמוך ובעלות מיומנויות נמוכות, בעלות גישה מוגבלת להגנה סוציאלית ויש להן פחות אפשרויות לשירותי תמיכה.

"המגיפה חשפה את הסיכוניות במצבם. לעיתים קרובות עובדים מהגרים מפוטרים, הם חווים קשיים בגישה לטיפול ולעיתים הם אינם כלולים בתגובות המדיניות הלאומיות של הקורונה", אמרה מנואלה טומיי, מנהלת מחלקת תנאי עבודה ושוויון של ה- ILO.

אחת משיירות המהגרים ממרכז אמריקה לארה"ב עוברת בדרום מקסיקו. 21 באוקטובר 2018 (Photo by John Moore/Getty Images IL)
אחת משיירות המהגרים ממרכז אמריקה לארה"ב עוברת בדרום מקסיקו. 21 באוקטובר 2018 (Photo by John Moore/Getty Images IL)

מדינות בעלות הכנסה גבוהה ממשיכות לקלוט את רוב מהגרי העבודה

יותר משני שליש מהגרי העבודה הבינלאומיים מרוכזים במדינות בעלות הכנסה גבוהה כמו ישראל. מתוך 169 מיליון מהגרי עבודה בעולם, 63.8 מיליון (37.7 אחוזים) נמצאים באירופה ובמרכז אסיה. 43.3 מיליון נוספים (25.6 אחוזים) נמצאים ביבשת אמריקה. ביחד, אירופה-מרכז אסיה ויבשת אמריקה מארחות 63.3 אחוזים מכלל מהגרי העבודה.

מדינות ערב, אסיה והאוקיאנוס השקט מארחות כל אחת כ- 24 מיליון מהגרי עבודה, שהם בסך הכל 28.5 אחוזים מכלל מהגרי העבודה. באפריקה ישנם 13.7 מיליון מהגרי עבודה, המהווים 8.1 אחוזים מכלל מהגרי העבודה בעולם.

צעירים מהגרים יותר בחיפוש אחר תעסוקה

חלקם של הצעירים בקרב מהגרי עבודה בעולם גדל מ-8.3 אחוזים בשנת 2017 ל-10 אחוזים בשנת 2019. עלייה זו עשויה להיות קשורה לשיעורי אבטלה גבוהים של צעירים במדינות מתפתחות רבות. הרוב הגדול של מהגרי העבודה (86.5%) נותרו מבוגרים בגילאי 25–64.

רוב מהגרי העבודה – 99 מיליון – הם גברים ואילו 70 מיליון נשים

נשים מתמודדות עם מכשולים סוציו-אקונומיים רבים יותר כמהגרות עבודה, וסביר יותר שהן נודדות כבני משפחה מלווים מסיבות שאינן מציאת עבודה. הם יכולות לחוות אפליה מגדרית בתעסוקה ועשויות להיות ללא רשת ביטחון, מה שמקשה על האיזון בין עבודה ומשפחה במדינה זרה.

אחת משיירות המהגרים ממרכז אמריקה לארה"ב חוצה את הנהר בגבול בין גואטמלה למקסיקו. 2 בנובמבר 2018 (AP Photo/Oscar Rivera)
אחת משיירות המהגרים ממרכז אמריקה לארה"ב חוצה את הנהר בגבול בין גואטמלה למקסיקו. 2 בנובמבר 2018 (AP Photo/Oscar Rivera)

תחום השירותים הוא המעסיק העיקרי של מהגרי העבודה

על פי הדו״ח, 66.2% מהגרי העבודה עובדים בתחום השירותים, 26.7% בתעשייה ו-7.1% בחקלאות. עם זאת, קיימים הבדלים מהותיים בין המינים בעבודה בין המגזרים: יש ייצוג גבוה יותר של מהגרות עבודה נשים בענף השירותים, מה שעשוי להיות מוסבר בחלקו על ידי ביקוש הולך וגובר של עובדים בתחום הטיפול – גם בענף הבריאות וגם בטיפול ביתי. מהגרי עבודה גברים נוכחים יותר בעבודות בתעשייה.

באזורים רבים מהגרי עבודה בינלאומיים מהווים חלק חשוב מכוח העבודה, תוך תרומות חיוניות לחברות ולכלכלות מדינות היעד שלהם, ומספקים משרות חיוניות במגזרים קריטיים כמו שירותי בריאות, תחבורה, שירותים, חקלאות ועיבוד מזון.

"מדיניות הגירת העבודה תהיה יעילה רק אם היא מבוססת על ראיות סטטיסטיות חזקות", אמר רפאל דיז דה מדינה, סטטיסטיקאי ראשי ומנהל מחלקת הסטטיסטיקה של ה- ILO. "אם כן, מדיניות זו יכולה לסייע למדינות להגיב לשינויים בהיצע וביקוש העבודה, לעורר חדשנות ופיתוח בר-קיימא ולהעביר ולעדכן מיומנויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!