דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה עולמית / הפגנות ענק בארגנטינה כנגד הנשיא המוביל מדיניות חנק תקציבי

בימים האחרונים הובילו איגודי העובדים במדינה עשרות אלפי מפגינים כנגד קיצוצים בתקציב המדינה והפיטורים במגזר הציבורי

מחאה בבאונוס איירס כנגד השלטון בארגנטינה (צילום: סוכנות AP).
מחאה בבאונוס איירס כנגד השלטון בארגנטינה (צילום: סוכנות AP).
דוד טברסקי

בשלושת הימים האחרונים מוחים עשרות אלפי עובדים בארגנטינה על מדיניות הקיצוצים של הנשיא, מאורציו מאקרי. ביום שישי אחר הצהריים הוציאו איגודי העובדים הגדולים במדינה עשרות אלפי מפגינים לרחובות בואנוס איירס וערים נוספות ברחבי המדינה. המפגינים מוחים נגד מדיניות הצנע הכוללת בתוכה קיצוצים במשרות ציבוריות, עליית מחירים וצמצום קצבאות. מכל רחבי המדינה הגיעו דיווחים על חסימת כבישים, ואלפי מפגינים נאספו מול ארמון הנשיא בכיכר פלאזה דה מאיו בבירה.

"אם הם לא מתכוונים לתת לנו תשובות ולהקשיב לדרישות שלנו הולך לפרוץ משבר חברתי", כך הזהיר מזכיר 'ארגון העובדים המרכזי של ארגנטינה' (CTA Autónoma), פאבלו מישלי. הוא איים בפתיחת שביתה כלל ארצית במידה והשלטונות ימשיכו להיות אדישים לקריאות המוחים.

העיתון 'בואנוס איירס הארלד' דיווח שהוגו יאסקי, מזכיר איגוד ה- CTA (אחד מארגוני עובדים הגדולים במדינה), קרא ליצירת איחוד של האיגודים המקצועיים לטובת המאבק. בראיון לתחנת רדיו מקומית הוא אמר כי "תנועת העובדים צריכה להיות מאוחדת כיום יותר מתמיד. ארגוני העובדים פועלים במישורים שונים, וזה גורם לעיכובים ולקושי בקבלת החלטות. כולם צריכים להיות מכוונים לקראת שביתה כללית גדולה שתכלול את כל התעשיות בשביל שהמדינה תבין שהיא צריכה להחזיר מקומות עבודה, להגן על עסקים בינוניים וקטנים ולהחזיר את כוח הקנייה לעובדים". עוד הזכיר יאסקי את הסכנות הטמונות בחתימת הסכמי הסחר החופשי עליהם מתקיים משא ומתן עם סין, והדגיש שזו תהיה טעות לבצע רפורמות בהסכמי העבודה המקומיים לטובת הגברת התחרותיות בשוק העולמי.

"זהו רגע שיכול להוות פתח להחזרת האמון בכלכלה", השיב שר העבודה, חורחה טריאקה לדרישות המפגינים, "זו תקופת מעבר ואנחנו מקווים שהיא תסתיים מהר ככל האפשר". בהמשך ביקר טריאקה את המפגינים "כצבועים בצבעים אידאולוגיים ופוליטיים". בתגובה לדבריו השיב אחד ממובילי המאבק כי "לעובדים יש אידאולוגיה, הם לא סתם משאבים אנושיים כפי שאתה מאמין, אנחנו אומה מאוחדת ואנחנו לא רוצים בצעדי צנע, האידאולוגיה שלנו היא המאבק".

מאקרי הושבע לנשיאות בדצמבר האחרון כאשר בקמפיין שלו הכריז שהוא מתכוון להוריד מסים על ייצוא ועל הכנסות מעבודה. מאז תחילת כהונתו, החלו פיטוריהם של אלפי עובדי מדינה אשר לוו בקיצוצים של הוצאות ממשלתיות. קיצוצים אלה כללו בין היתר צמצומן של סובסידיות למצרכי יסוד. מאקרי הצדיק את הקיצוצים בהיחלשותה המתמדת של כלכלת ארגנטינה ותנודות רבות במחירי מוצרי הצריכה. מנגד, איגודי העובדים וארגוני זכויות אדם אשר ארגנו את ההפגנות ביום שישי, טוענים שעובדים מפוטרים בשרירותיות בעוד כוח הקנייה של ארגנטינה ממשיך להיחלש נוכח אחוזי האינפלציה מהגבוהים בעולם. על פי אתר האינטרנט "טרנדינג אקונומיקס", מאז אוקטובר 2015 עד אפריל 2016 צמח אחוז האינפלציה בארגנטינה מ 14.3% ל-40.5% אחוז.

"זוהי תגובה של ציבורים המרגישים פגועים מהצעדים" אמרה מאריאל פורנוני, אשר עומדת בראש חברת ניהול וייעוץ בבואינוס איירס. לדבריה, "העוני והשפל הכלכלי נראים ברחובות". ע"פ כלכלנים מקומיים, מחירי המוצרים האמירו 47% בשנה האחרונה.

מאקרי ידוע ביחסו הקשוח לעבודה המאורגנת כאשר אחד הצעדים הראשונים בהם נקט כאשר נבחר לראש עיריית בואנוס איירס ב 2007 היה לפטר 2,400 עובדי עירייה, מהלך שהוביל אותו לעימות מול ארגוני העובדים במדינה.

שכנתה של ארגנטינה, ברזיל, סובלת מזה זמן משפל כלכלי החמור ביותר מזה עשורים, והייצוא הארגנטינאי לברזיל קטן ב 50% בשנה האחרונה. התחזיות צופות שיעור דומה לשנת 2017.

כחלק מהניסיון להיאבק במיתון, ביצע ממשל מאקרי בתחילת השנה שינויים בסוכנות הסטטיסטיקה השנויה במחלוקת של ארגנטינה, שהיתה מטרה לביקורת ע"י האופוזיציה משמאל ומימין על הטיות פוליטיות מכוונות מצד ראש הממשלה לשעבר מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית, נסטור קירשנר. בעקבות כך גורמים רבים, ביניהם קרן המטבע העולמית, הצביעו על כך שהנתונים שמפרסמת הלשכה אינם אמינים. מאקרי ביצע את השינויים בשביל למשוך השקעות ולחדש את אמינותה של המדינה. בסוף אוגוסט 2016 הודיעה קרן המטבע כי היא מציינת לשבח את מאמציה של הממשלה לחישוב סטטיסטי מדויק יותר, ואמרה שבהתאם להמשך הבדיקות, תודיע באמצע נובמבר אם היא חוזרת בה מהצהרתה על אי אמינותה של הסוכנות.

על פי הבנק העולמי, ארגנטינה היא הכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הלטינית עם תמ"ג שנתי הנאמד ב 540 מיליארד דולר . מאז שנת 2000 הייתה כלכלת המדינה בצמיחה מתמדת, עד שספגה האטה חדה בעקבות המשבר ב-2008. מאז היא נמצאת בתנודתיות רבה ומאז יולי 2015 ירדה ב 0.7%. תקופת הצמיחה הכלכלית לוותה בגידול משמעותי של ההוצאות הממשלתיות והשקעה מאסיבית בחינוך ושירותי רפואה ציבוריים אשרה העלו את הכנסת 40% המשתכרים הנמוכים ב11.8%. נכון ל 2014 12.4% מאוכלוסייה נמצאים מתחת לקו העוני וחיים בפחות מ-4 דולר ליום. שליש מהאוכלוסייה חי בין 4 ל-10 דולר ליום ונמצא בסכנה מתמדת להידרדר לעוני

בין צעדי החנק התקציבי המתוכננים על ידי ממשלתו של מאקרי קיימת התחייבות להורדת יעד הגרעון התקציבי השנתי, אשר עמד על 5.4% מהתוצר בסוף 2015. על פי הצהרות המדיניות יעד הגרעון של ארגנטינה ל-2016 יעמוד על 4.8%, יש כוונה לצמצמו עד ל-3.3% לשנת 2017, ל-1.8% לשנת 2018 ולבסוף 0.3% בסוף 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!