דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

הכל פוליטי / מאחורי פרשת הרכבת: מתגבר המתח בין נתניהו לישראל כץ

נתניהו החל לעקוף את סמכויותיו של כץ, ומאשים אותו ששיקר לו ולנציגי החרדים. האם חברי הליכוד יצליחו למנוע את הפיצוץ בין בכירי המפלגה?

ראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
ראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו מלבה את העימות הגלוי עם שר התחבורה ישראל כץ. בהודעה חריפה שיצאה מלשכתו מאשים נתניהו את כץ ביצירת משבר עם הסיעות החרדיות כדי לפגוע בשלמות הקואליציה ובתדמיתו של ראש הממשלה. "ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד". בדברים אלה מתייחס נתניהו לסערה הפוליטית בליכוד לפני למעלה משבועיים, שהובילה בשיאה לאיום של נתניהו בפיטורי כץ ממשרד התחבורה. שר התחבורה ישראל כ"ץ לא הגיב לנאמר עד לשעה זו.

איך בעצם ניסה כץ "להשתלט על מוסדות הליכוד", לטענת נתניהו? כדי להבין זאת, צריך להכיר את התפקידים שמחזיקים השניים בתוך מפלגתם. נתניהו הוא יו"ר המפלגה, ואילו כץ הוא יו"ר מזכירות המפלגה – הגוף שאחראי על המינהל והמנגנון של הליכוד, ומוסמך למנות את מנכ"ל המפלגה וראשי האגפים ולפקח עליהם. כץ הוביל בתקופה האחרונה שורה של החלטות שהעבירו סמכויות שהיו נתונות ליו"ר המפלגה אל מזכירות המפלגה. לפי הסעיפים שאושרו במזכירות, יו"ר המפלגה נתניהו לא יוכל למנות אנשים מטעמו למנגנון הליכוד ללא אישור המזכירות, ולמזכירות הועברו סמכויות נרחבות בכל הקשור לניהול כספי המפלגה ושליטה על מטה הבחירות לכנסת. לפני כשבועיים נפגש נתניהו עם כץ, ועל פי פרסומים במספר כלי תקשורת איים עליו בפיטורים. בשיחתם של השניים הוחלט כי החלטות המזכירות יבוטלו. זמן קצר לאחר הפגישה אמר כץ בראיון לגלי צה"ל כי "אף אחד לא מאיים עלי ואף אחד לא נוזף בי. אם מטרת הפגישה הייתה מטרה מהסוג הזה – הפגישה לא הייתה מתקיימת".

ולמה בעצם מתכוון נתניהו בהאשמה שכץ יצר משבר מיותר עם הסיעות החרדיות במטרה לפגוע בשלמות הקואליציה? נתניהו מאשים את כץ ששיקר לגבי הכרחיות העבודות בשבת. בראיון ל"חדשות סוף השבוע" בערוץ 2 אמר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ, כי "כץ אסף את ראשי הסיעות החרדיות והסביר שלא תהיינה עבודות בשבת, אך אחר כך הציף את השוק בעבודות שהוא יודע שאי אפשר לבצען". הורוביץ הוסיף כי "ראש הממשלה ניסה למנוע את המשבר, אך ישראל כץ דחף כל הזמן את המשבר קדימה. ביום רביעי שר התחבורה אישר להוריד שבע עשרה עבודות שהוא טען שאינן הכרחיות. אתמול אחר הצהריים הוא הורה לבצע את אותן עבודות".

נימת ההודעה שהוציא נתניהו רומזת כי כבר עתה הוא נוטל את סמכות ממשרד התחבורה ומתפעל את העניינים בעצמו, אף שאין לו הסמכות לכך. ביחס להשבתת קו הרכבת בקו חיפה-ת"א והצורך למצוא חלופות למאות אלפי הנוסעים, נמסר בהודעת נתניהו כי הוא הנחה את משרד התחבורה "לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בין ת"א לחיפה באוטובוסים נוספים" – הוא, ולא כץ. באשר לחיילי צה"ל השבים לבסיסיהם מחופשת השבת, נאמר בהודעה כי נתניהו סיכם עם שר הביטחון אביגדור ליברמן על העמדת אוטובוסים להסעות חיילים מתחנות הרכבת.

חברי הכנסת ושרי הליכוד שהתייחסו למשבר קראו לנתניהו ולכץ להגיע להידברות ולשמור על אחדות השורות במפלגה.

יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן התייחס לעימות בין נתניהו לכ"ץ באירוע שבתרבות בעיר מודיעין ואמר, "קיים משבר אמון בין ראש הממשלה לשר התחבורה. יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור, אולם עלינו לנסות לעשות כן באמצעות שיחות לטובת הליכוד וממשלה. אנחנו מצפים ששרי הליכוד יפעלו ביחד עם ראש הממשלה." מאוחר יותר הודיע ח"כ ביטן כי בשל המשבר בליכוד ובממשלה הוא ידחה את נסיעתו לקהילות יהודיות בארה"ב ובקנדה שהייתה מתוכננת למחר. ח"כ ז'קי לוי אמר במוצ"ש כי "את הויכוחים הללו מיישבים בתוך הבית, רק בשיחות גלויות ובהידברות ולבטח שלא בפיטורים, שזו הדרך האחרונה ליישוב חילוקי דעות בין ראש הממשלה לשר בכיר."

ח"כ אורן חזן (הליכוד) יצא להגנתו של כץ וקרא לראש הממשלה להפסיק "עם ההשתלחויות בשר ישראל כץ. הוא לא אויב", עוד אמר חזן ובאיום על נתניהו, "המשך המריבות הפנימיות יפגע בליכוד, יפגע בך ויביא לבחירות ולסיום כהונתך כראש הממשלה". חזן הוסיף, "איך אדוני מצפה שהציבור ייתן בנו את אמונו, אם אנחנו מצטיירים כמי שכל הזמן רבים".

שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון, התייחס אף הוא למשבר בליכוד בעמוד הפייסבוק שלו והאשים את נתניהו וכץ שהעימות הפנים מפלגתי נעשה על גבם של אזרחי מדינת ישראל. "מצער שעימות פוליטי אישי פנים מפלגתי הביא לפגיעה מיותרת באזרחי המדינה הנזקקים לתחבורה ציבורית סדירה. אני קורא לכל הצדדים לשמר את הסטטוס קוו שהיה נהוג ולהימנע מכל פגיעה בו" אמר כחלון והוסיף כי "מעבר לכל עימות פוליטי עומדים אזרחים שזכאים לקבל שירותים תקינים תוך התחשבות ממשית באיכות חייהם ובצרכי החיים עצמם."

ומה לגבי הסיעות החרדיות, שמחו בחריפות נגד התנהלותו של כץ בסוף השבוע שעבר? שמעון ברייטקוף, סגן עורך העיתון החרדי 'משפחה', כתב כי ‏בשיחת ועידה בין ראשי המפלגות החרדיות הוחלט על דממה תקשורתית מוחלטת. זאת, כדי "לא להעצים את ההסתה נגד נתניהו בעקבות החלטתו בעניין השבת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!