דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

צעד ראשון בישראל ליישום רפורמת מס החברות המינימלי

הממשלה תקדם חוק לשיתוף מידע על רווחי חברות רב לאומיות | ישראל הצטרפה ל-130 מדינות בעולם שאישרו מס חברות של מינימום 15%

בניין גוגל בדבלין, אירלנד (צילום: Claire Whitehead / Shutterstock.com)
בניין גוגל בדבלין, אירלנד (צילום: Claire Whitehead / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) צעד ראשון בדרך ליישום האמנה למס חברות מינימלי אותה אישרה ביום חמישי האחרון, יחד עם 130 מדינות ב-OECD. הצעת החוק תניח את התשתית לשיתוף מידע לגבי הכנסות חברות הפועלות בישראל עם מדינות נוספות החתומות על האמנה.

במסגרת החוק מדינת ישראל תספק לאותן המדינות דו"ח שנתי בנוגע לרווחי חברות רב לאומיות הפועלות בשטחה, במקביל לכך שיתר המדינות יספקו לישראל מידע דומה. מדובר בתנאי בסיסי לעמידה בהסכם השלמת פער המיסוי על פי האמנה.

"העבודה בנושא זה נדרשה, בין השאר, על רקע העלייה בחלקם היחסי של תאגידים בקבוצות רב לאומיות בסחר העולמי ועלייה ביכולת שיתוף הפעולה בין הישויות השונות בקבוצות אלו, עקב התפתחות האמצעים הטכנולוגיים, כדי לקבוע מחיר ותנאים של עסקים, באופן שבו ישולם המס המינימלי" נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

ערן יעקב רשות המסים (נדב קרלינסקי)
ערן יעקב רשות המסים (נדב קרלינסקי)

עם זאת, מדובר במהלך שיוכל להתרחש רק אם יקודם בכלל או מרבית המדינות שחתמו על האמנה. מספר מדינות שהתנגדו למהלך עדיין לא חתמו על האמנה, ביניהן אירלנד שהתנגשה לאחרונה עם ממשל ביידן בנושא, והונגריה. מס החברות בשתי המדינות הוא מהנמוכים ביותר באירופה. לעומת זאת, מספר מדינות שנחשבו עד כה למקלטי מס כמו איי קיימן כבר חתמו על האמנה.

צפי הגבייה הגלובלי: 150 מיליארד דולר

ישראל, לצד כ-130 מדינות החברות בארגון ה-OECD, הצביעה ביום חמישי האחרון על הצטרפות ליוזמת מס החברות המינימלי עליה הסכימו בחודש שעבר מדינות ה-G7. עם חתימת מרבית המדינות החברות על האמנה שמחייבת חקיקת חוקי מס שיביאו למס חברות מינימלי אפקטיבי של 15%. האמנה עליה חתמה ישראל צפויה להביא לגידול של 150 מיליארד דולר בשנה בגביית מסים מחברות רב לאומיות ברחבי העולם.

החתימה על האמנה היא התחייבות לחוקק חוקי מס במסגרתן יגבה מס חברות אפקטיבי של 15% מחברות רב לאומיות, כל מדינה בשטחה.  כך, חברה ישראלית הפועלת במדינה בה שיעור המס נמוך מ-15% תשלם את המס במדינה שבה נעשו הרווחים, ומדינת ישראל תגבה ממנה שיעור מס משלים ל-15%. המהלך צפוי להביא לעלייה של מס החברות במדינות רבות ל-15%, מתוך ההנחה שאין היגיון להמשיך לנסות למשוך משקיעים זרים על ידי מס חברות נמוך, כי מדינת האם תהיה זו שגובה את הפער.

"אחרי שנים של עבודה אינטנסיבית ומשא ונתן, ההסכם ההיסטורי הזה יבטיח שחברות בינלאומיות ישלמו את שיעור המס הראוי בכל מקום בעולם" אמר מטיאס קורמן, מזכ"ל הארגון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!