דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
23.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 22.8°חיפה
  • 23.5°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 25.1°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה בעולם

נגיף ללא גבולות: אירופה נערכת להתפשטות זן הדלתא שזוהה בכ-100 מדינות

ראש ארגון הבריאות העולמי העריך שאם מדינות אמידות לא יחלקו חיסונים עם מדינות עניות, מיליונים עלולים למות | מובילת פיתוח החיסון של אסטרהזניקה: ״לאזן בין חיסון ילדים במדינות עשירות לחיסון מבוגרים בשאר העולם״

הקורונה בלונדון (AP Photo/Matt Dunham)
הקורונה בלונדון (AP Photo/Matt Dunham)
אוריאל לוי

מיליונים עלולים למות מהמגפה מפני שמדינות עשירות מספקות מעט מדי חיסונים למדינות עניות, כך מזהיר ראש ארגון הבריאות העולמי ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס. אדהנום אמר כי הקצב בו חולקות המדינות העשירות את החיסונים עם המדינות העניות, איטי בכדי לעצור את התפשטות זן 'דלתא' של נגיף הקורונה, שזוהה בכ-100 מדינות.

עוד אמר כי גובר החשש להתפתחותם של זנים חדשים בעלי עמידות גבוהה יותר לחיסון, וכי על מנהיגי העולם מוטלת האחריות שלפחות 10% מתושביהן של כל המדינות בעולם יהיו מחוסנים עד סוף ספטמבר, כדי שצוותי הרפואה ובעלי מחלות רקע יוכלו לשרוד את המגפה.

"זן דלתא מסוכן, והוא ממשיך להתפתח ולהשתנות, זה דורש מאיתנו גם להתפתח ולשנות את המענה שאנחנו נותנים לבריאות הציבור. זן דלתא התגלה כבר ב-98 מדינות והוא ממשיך להתפשט במהירות במדינות בהן אחוז המחוסנים גבוהה ובמדינות בהן התחסנו רק מעטים. האנושות חייבת לחלוק במשאבים מצילי חיים כגון: חמצן, ציוד מגן, בדיקות, תרופות וחיסונים. עד יולי 2022 אנחנו צריכים להגיע למצב שלפחות 70% מהתושבים בכל המדינות בעולם יהיו מחוסנים״.

״לאזן בין חיסון ילדים לדחיפות לחסן מבוגרים״

פרופסור שרה גילברט מאוניברסיטת אוקספורד, שהובילה את פיתוח החיסון של אסטרהזניקה, אמרה שיש לשקול שנית את חיסון הילדים בבריטניה מפאת החוסר בחיסונים במדינות עניות. "צריך לאזן בין היתרונות של חיסון ילדים במדינות עשירות לבין הדחיפות לחסן את המבוגרים בשאר העולם".
פרופסור גילברט הסבירה כי הסיכון מהמשך תפוצתו של הנגיף ברחבי העולם עשוי להיות גדול יותר לבריטים לעומת שיעור ההדבקה של ילדים בבריטניה, וזאת מפאת החשש לפיתוחם של זנים עמידים שעשוים לגרום לתחלואה מוגברת.
"עלינו לעצור את ההדבקה של הנגיף, וההתפתחות שהוא עובר מעת לעת. אנחנו עשויים למצוא את עצמנו מתמודדים עם זנים חדשים שיהיה לנו הרבה יותר קשה להלחם בהם", אמרה ל'גרדיאן' הבריטי.

אירופה מתחסנת במהירות, המדינות המתפתחות נשארו מאחור

פרופסור ג'יימס נאיסמיט מאוניברסיטת אוקספורד אמר כי זן 'דלתא' צפוי להעלות את רמת התחלואה ברחבי האיחוד האירופי בשבועות הקרובים כשם שעשה זאת בבריטניה. "בדומה לבריטניה גם באירופה מחסנים את הציבור במהירות גבוהה מאוד, ובקיץ הזה הם עוברים את נקודת השיא של הסכנה. הבעיה היא שבמדינות מתפתחות שיעור המחוסנים נמוך בהרבה, כך שנקודת השיא של הסכנה עוד לפנינו״.
עד כה הוזרקו 3 מיליארד מנות חיסון ברחבי העולם, וקצב מנות החיסון המזרקות בעליה מתמדת. אולם למדינות עניות אין גישה לחיסונים. "אני קורא ליצרניות החיסונים: פייזר, מודרנה, ביונטק לחלוק את הידע שלהן עם מפעלי חיסונים במדינות עניות בכדי שנוכל להגביר את קצב החיסון של כל האנושות". אמר נאיסמיט.
בשבוע שעבר קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי וארגון הסחר העולמי הצטרפו לארגון הבריאות העולמי וקראו ל"פעולה דחופה" להגברת קצב הספקת החיסונים לכל המדינות בעולם. הם דרשו ממדינות G20 להגביר את מעמציהן לכך שהחיסונים יסופקו לכל המדינות בעולם.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!