דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שיאים נועדו להישבר

בטבלת שיאי האתלטיקה ישנן עדיין תוצאות הנחשבות "בלתי שבירות" ומחכות לאתלט שיחצה את גבול היכולת האנושית | קרסטן ורהולם נכנס בשבוע שעבר לרשימה היוקרתית של שיאני עולם, כששבר את השיא ב-400 מטר משוכות שהחזיק 29 שנים

קרסטן וורהולם הנורבגי, שבר שיא העולם ב-400 מטר משוכות, שיא שהחזיק 29 שנים (צילום: BILDBYRÅN)
קרסטן וורהולם הנורבגי, שבר שיא העולם ב-400 מטר משוכות, שיא שהחזיק 29 שנים (צילום: BILDBYRÅN)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

צמד המילים "שיא עולם" מצית את הדמיון ומעיר את החלומות הכמוסים ביותר של כל אתלט. יותר מכל ניצחון ומדליה, שיא עולם בזירה של "מלכת הספורט", הוא החותם הרשמי על הצלחה בינלאומית ותהילת עולם.

עם השנים הפכו שיאי עולם לנדירים יותר ולכן יוקרתיים יותר. המחשבה, שבן או בת אנוש עושים משהו יותר טוב מכל אדם אחר בהיסטוריה, היא כמעט בלתי נתפסת. כולם רוצים להיות "הכי טובים" בעיר, במדינה, ביבשת, או בעידן הנוכחי, אבל יחידי סגולה יהפכו להיות הטובים ביותר בכל הזמנים. גם אם לרגע אחד או לכמה שנים.

להבדיל מענפי ספורט אחרים, כמו כדורגל וכדורסל, בהם אפשר להתווכח מי הגדול מכולם, באתלטיקה אין ויכוח. יש מספרים, יש תוצאות ויש את שיאי העולם – פסגת החלומות של כל אתלט. יותר גבוה מהאוורסט.

***

קרסטן ורהולם הנורבגי נכנס בשבוע שעבר לרשימה היוקרתית של שיאני עולם, כששבר את השיא ב-400 מטר משוכות. הוא שיפר שיא ותיק בן 29 שנים, שנחשב "בלתי שביר". שבוע לפני שיאו של ורהולם, נשבר שיא עולם אחר, שהחזיק מעמד 32 שנים, כשראיין קראוזר האמריקאי הדף כדור ברזל במשקל 7.26 ק"ג למרחק של 23.37 מטר. השניים האלה הוכיחו שוב, ששיאים נועדו להישבר. כנראה, שכמו רוב הקלישאות, גם זאת נכונה.

ריאן קרוזר מארה"ב, שבר את שיא העולם הוותיק בהדיפת כדור ברזל (צילום: AP Photo/Charlie Riedel)
ריאן קרוזר מארה"ב, שבר את שיא העולם הוותיק בהדיפת כדור ברזל (צילום: AP Photo/Charlie Riedel)

בטבלת שיאי העולם יש לא מעט תוצאות שנחשבות היסטוריות ו"בלתי שבירות". שני השיאים, שנשברו בשבועיים האחרונים, היו חלק מהרשימה הזאת. אבל יש פרשנים הטוענים, שיש כמה שיאים ותיקים מאוד שסביבם הרבה סימני שאלה, כמו לדוגמה שיאי הנשים בריצות למרחקים קצרים והבינוניים.

ירמילה קרטוכווילובה מצ'כוסלובקיה קבעה ב-26 ביולי 1983 את שיא העולם בריצה ל-800 מטר, כשעצרה את השעונים על 1:53:28 דקות. חלפו כמעט 38 שנים, והשיא של קרטוכווילובה הוא עדיין שיא האתלטיקה הוותיק ביותר בעולם ונמצא בראש רשימת השיאים ש"בלתי ניתנים לשבירה".

מתוך עשר הרצות המהירות בהיסטוריה למרחק הזה, רק שתיים רצו במאה ה-21, כל השמונה האחרות (כולן ממזרח אירופה) קבעו את התוצאות שלהן בשנות ה-80. לצורך ההשוואה ההיסטורית, תוצאת השנה למרחק הזה ב-2021 היא 1:56:07 דקות, כמעט שלוש שניות איטי מהזמן שנקבע ב-1983.

ירמילה קרטוכווילובה, שיאנית העולם בריצת 800 מטר. שיא בן 38 שנים (צילום: AP Photo)
ירמילה קרטוכווילובה, שיאנית העולם בריצת 800 מטר. שיא בן 38 שנים (צילום: AP Photo)

השיא הנדיר ב-800 מטר אינו התוצאה החריגה היחידה בריצה אצל הנשים, למעשה כל שיאי הנשים בריצות הקצרות (100 מטר, 200 מטר, 400 מטר ו-800 מטר) הם שיאים היסטוריים. השיאים "החדשים" ביותר במרחקים האלה הוא של פלורנס גריפין ג'וניור ל-100 ו-200 מטר, שאותם היא קבעה ב-1988. מאז, אף אחת לא התקרבה לשיאים במרחקים האלה וענן כבד ואפור של חוסר ודאות על הדרך בו הושגו, מרחף מעליהם כבר הרבה מאוד זמן.

***

השנים האחרונות הביאו בשורה טכנולוגית חדשה, בעיקר בתחום ההנעלה, שגרמה לשבירת שיאים מחודשת. בשש השנים האחרונות נשברו כל שיאי העולם לנשים מ-1,500 מטר ועד מרתון. שיאים, שנחשבו "בלתי שברים", כמו שיא המרתון של פאולה רדקליף, נופצו ורף הביצועים עלה. אבל במרחקים הקצרים יותר המרחק לשבירת השיא רק גדל.

בוב בימון קפץ במשחקים האולימפיים במקסיקו 1968 רק פעם אחת. הוא לא היה צריך יותר מזה. כשהאמריקאי התרומם מבור הקפיצות הוא ניער את מעט החול מבגדיו ויצא בדילוגים קלים, במה שנראה כמו עוד יום במשרד עבור האתלט המוכשר. בימון חיכה בסבלנות כדי לראות לאיזה מרחק הוא קפץ אבל התוצאה לא הופיעה על הלוח. חלפו חמש דקות ועדיין לא הופיעה תוצאה רשמית. בימון קפץ כל כך רחוק, שציוד המדידה, שהיה ברשות השופטים, לא היה ערוך למדוד מרחק כזה. רק אחרי 15 דקות הודיעו לבימון, שהוא קפץ למרחק של 8.9 מטר ושיפר את שיא העולם ב- 55 ס"מ.

עוד יום בעבודה. בוב בימון קובע את שיא העולם בקפיצה לרוחק באולימפיאדת מקסיקו 1968 (צילום: Action Images / Topham)
עוד יום בעבודה. בוב בימון קובע את שיא העולם בקפיצה לרוחק באולימפיאדת מקסיקו 1968 (צילום: Action Images / Topham)

פרשני האתלטיקה היו סבורים שהשיא של בימון, שהושג בתנאי מסלול, אוויר ורוח אופטימליים, לא ישבר במשך הרבה מאוד זמן. מאז 1901 ועד הקפיצה של בימון, שופר השיא בקפיצה למרחק 13 פעמים, כשהשיפור הממוצע היה שישה ס"מ והשיפור הגדול ביותר היה 15 ס"מ. הקפיצה של בימון הייתה סטייה קיצונית מקצב ההתקדמות של השיא, אבל "רק" 23 שנים אחר כך השיא ה"בלתי שביר" של בימון נופץ. ב-1991 מייק פאוול קפץ 8.95 מטר, ומאז כבר 30 שנה הוא מחזיק בשיא העולם. שבע שנים יותר מאשר השיא "הנצחי" של בוב בימון.

***

ככל שהשנים חולפות וככל שהאתלטים הנוכחיים לא מצליחים להתקרב לשיאי העולם ההיסטוריים, סימני השאלה הופכים משמועות לקריאה לשינוי. עלו כבר הצעות לאיפוס השיאים, לחישוב מחדש ואפילו לשינוי המרחקים והמקצועות, כדי שיקבעו שיאים חדשים שיכניסו עניין מחודש באתלטיקה. עד כה ההצעות האלה נדחו.

במשחקים האולימפיים בריו 2016 הוכח ששיאים עדיין יכולים להישבר, כששלושה שיאי עולם חדשים באתלטיקה נקבעו: ב-400 מטר גברים (שיפור לשיא שנקבע ב-1999), ב- 10,000 נשים (שיפור לשיא שנקבע ב-1993) וביידוי פטיש נשים (שיא שנקבע ב-2011).

קשה לחזות את קצה גבול היכולת האנושית. בכל פעם ששיא חדש נקבע, זה נראה, שזה השיא ויותר מהר, גבוה או רחוק מזה כבר לא יכול להיות. אבל האנושות, הטכנולוגיה והזמן יעשו את שלהם וגם השיאים ה"בלתי שבירים" עתידים להישבר. השאלה היא, מי יהיה עד לזה קורה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!