דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.4°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"שוק העבודה מעדיף צעירים אבל עובדים מבוגרים יכולים להשתמש ביתרונות שלהם"

אפרת אגמון, פסיכולוגית תעסוקתית, מציעה לבני 45 ומעלה דרכים לחזור למעגל העבודה, לאחר ביטול דמי האבטלה החודש

אפרת אגמון (צילום: דליה שחר)
אפרת אגמון (צילום: דליה שחר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-140 אלף איש מעל גיל 45 נפלטו משוק העבודה במהלך משבר הקורונה, ועדיין לא הצליחו להשתלב בו בחזרה. לצד האתגרים ייחודיים בהם נתקלים עובדים מבוגרים, יש להם גם יתרונות משמעותיים שיוכלו לסייע להם למצוא את הקריירה העתידית שלהם. הסוד, אומרת ל'דבר' אפרת אגמון, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ויועצת אישית וארגונית, הוא ביכולת לזהות ולזקק את הרצונות והכישורים הייחודיים לכל אחד, לצד נכונות להתגמש ולהתאים למציאות בשוק העבודה.

"אנשים שנפלטו באמצע החיים משוק העבודה ומנסים להשתלב בו מחדש, מגיעים אלי הרבה פעמים עם ציפייה למשרה דומה, בארגון דומה וגם עם שכר ולתנאים דומים לאלו שנאלצו לעזוב", היא מספרת, "אבל זה לא תמיד מתאפשר במציאות הנוכחית. עם אנשים כאלה צריך לעבוד מצד אחד על הרמה הרגשית, כי הם צריכים העצמה ותחושת ביטחון, ומנגד צריך לעבוד איתם גם על הגמישות המחשבתית ושיפור היכולת להסתגל".

לדבריה, כמי שעובדת עם הרבה ארגונים ומנהלים – ישנו מחסור גדול, דרישה לעובדים ומשרות פתוחות במגוון רחב ביותר של עבודות היום בשוק. "אבל זה מצריך מאנשים ראש פתוח ויכולת התאמה עצמית גבוהה יותר. לא להיתקע על מה שהיה במשרה הקודמת".

"אני מאוד מעודדת אנשים להתאמץ ולחזור למעגל העבודה, ולא להשתבלל בבית", מוסיפה אגמון, "כי ככל שתחזור יותר מוקדם לעבודה, כך תוכל להתקדם בה גם מהר יותר. מי שמחפש בדיוק את מה שהיה לו לא ימצא, ואז אנשים נתקלים בקיר אטום. לפעמים כדאי לעשות גם ירידה לצורך עלייה".

מה משפיע על היכולת לפתוח בקריירה שניה, שתהיה מדויקת ביחס לרצונות של מחפש העבודה?
"אחד הדברים שאני מבררת עם אנשים שפונים אלי, הוא מידת הדחיפות של מציאת מקום עבודה. הרבה פעמים, לעשות שינוי תעסוקתי באמצע החיים מצריך תקופה של למידה, הכשרה והתנסות, ואולי אפילו תקופה ממושכת שבה אין הכנסות.

"להבדיל מאנשים שבוחרים קריירה בשנות העשרים שלהם, אנשים באמצע החיים יש להם שיקולים פיננסיים שנוגעים גם להתחייבויות כלכליות שיש להם ולמשפחה. מנגד, לחלקם יש גם חסכונות שיכולים לאפשר להם יותר מרווח. יש גם אנשים שאומרים שהם מוכנים להצטמצם ולרדת לתקופה מסויימת ברמת החיים כדי להגשים חלום. אלה שיקולים שחייבים להכניס למשוואה.

"יש מונח שאנחנו קוראים לו מסוגלות תעסוקתית, Employability, תבע אותו תאורטיקן בשם מל פוגט, והוא כולל שלושה מרכיבים: זהות הקריירה, כלומר לדעת מה אני רוצה, מה אני מחפש ובמה אני טוב; יכולת הסתגלות, שכוללת גם חוסן אישי למול השינויים; והון אישי וחברתי של מיומנויות, תארים וקשרים שיכולים לסייע במציאת מקום העבודה הבא.

"הרבה פעמים לאנשים מבוגרים דווקא יש יותר כלים בארגז, ונדרש רק לזהות ולחדד את הרכיבים השונים במסוגלות התעסוקתית שלהם".

אז למה בכל זאת עובדים מבוגרים מתקשים יותר במציאת עבודה?
"שוק העבודה היום מעדיף צעירים, וקיימת תופעה של גילנות, כלומר אפלייה על רקע גיל, בקרב מעסיקים. התופעה הזו חזקה יותר במגזרים מסויימים כמו פרסום, היי-טק ודאטה.

"הרבה פעמים עובדים שומעים שהם ' Overqualified', בעלי 'כישורי יתר, שזו לעיתים קרובות פשוט מילה מכובסת שנועדה לדחות מישהו על רקע גילו, תוך כדי ש'מחמיאים' לו.

"מצד שני, צריך להכיר גם בקושי האמיתי לפעמים של מעסיקים. לקחת עובד בן 50-45, שכבר ניהל מערכות גדולות, הוביל ארגונים ותהליכים, ונדרש פתאום לעשות שינמוך תעסוקתי, יכול לעורר חשש אצל מעסיקים, שיכולים להרגיש קצת מאוימים. יש כאן חשש מהתבוננות ביקורתית, מתחרות במקום העבודה ומעובד שיתקשה להתגמש ולהתאים עצמו למערכת".

מה ההמלצה לעובדים שנתקלים בקושי הזה?
"רצוי להתאים את קורות החיים למשרה הספציפית אליה אתם מקווים להתקבל, ולהדגיש בהם את הניסיון והמיומנויות הרלוונטיות אליה. סמנכ"ל שמועמד כעת לתפקיד זוטר יותר, ייתכן שעדיף לציין שניהל מערכות בתחומים שונים מאשר להתהדר בקורות החיים בתואר 'סמנכ"ל לשעבר'.

"זה יכול להיות לפעמים דבר לא פשוט, אבל משמעותי ביכולת לפרוץ את המחסום הראשוני.

"למחפש עבודה מבוגר עם הרבה ניסיון, אני ממליצה להגיע לראיונות העבודה ממקום סקרן וצנוע, ולא כמי שכבר ראה הכל ויודע הכל. לשדר למעסיק הפוטנציאלי שהוא נכון להפשיל שרוולים, ללמוד להכיר את הארגון החדש והצרכים שלו, ולבוא גם ממקום של תשוקה ואנרגיות ולא ממקום שמשדר עייפות או חוסר אונים".

יש לך טיפ נוסף למחפשי העבודה?
"בסופו של דבר, המשבר הזה יכול להיות גם הזדמנות. אז אני ממליצה לעשות גם תהליך פנימי של זיהוי ובירור: מה מעניין אותכם, במה את או אתה טובים. תהליך כזה יוכל להצמיח קריירה שניה משמעותית ואיכותית, שגם אם ההתחלה שלה קשה, היא עשויה להיות בטווח הארוך דווקא שינוי מבורך והזדמנות להגשים חלומות.

"צריך להגיד גם, שמול תופעת הגילנות בשוק העבודה, יש היום יותר ויותר מעסיקים שדווקא מזהים את הפוטנציאל בעובדים מבוגרים, ואפילו מגייסים אותם באופן מיוחד מתוך הכרה ביתרונות היחסיים שלהם.

"הם מבינים שמדובר בעובדים עם סבלנות, מוסר עבודה גבוהה וכמובן עם הרבה ניסיון שמביא לעסק ערך מוסף. כדאי לנסות ולמצוא גם את המעסיקים הללו שיודעים להעריך את התכונות הללו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!