דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

זנדברג לשקד: להוציא את השטחים הפתוחים מהוועדה למתחמים מועדפים לדיור

השרה הצטרפה לדרישת ארגוני הסביבה והחקלאים להגביל את ועדות התכנון הארציות בטבע ובשטח חקלאי | שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "צמצום סמכויות יפגע ביכולת הוועדה לתת פתרונות למשבר הדיור"

אתר בנייה של שכונה בבית שמש, ארכיון (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
אתר בנייה של שכונה בבית שמש, ארכיון (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
דוד טברסקי

השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג, פנתה בסוף השבוע האחרון לשרת הפנים איילת שקד, בבקשה להוציא את השטחים הפתוחים מחוץ לחוק הוותמ"ל, שעלה לדיון בשבועות האחרונים. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: " אין כוונה להרחיב את סמכויות הוותמ"ל, רק לחדש את פעילותה המלאה".

הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) היא ועדה שמטרתה לאשר תכניות דיור במהירות, תוך עקיפת מנגנוני האישור המקומיים. הוראת השעה להקמת הוועדה הסתיימה, וכעת מתכוונת הממשלה החדשה להקימה שוב. הוועדה זכתה לביקורת רבה על פגיעה באינטרסים סביבתיים וחברתיים, ותכנון ריכוזי ללא תשתיות מתאימות לקליטת הדיירים.

"ככל שתהיה כוונה להאריך את פעילות הוותמ"ל, יש ללמוד מניסיון העבר ולטייב את פעילותה" אמרה זנדברג. למרות הדרישה של חלק  מהארגונים הירוקים לבטל את החוק לחלוטין, היא לא הודיעה על התנגדות מלאה לחוק וקראה להדברות בין משרדית בעניין. "יש מקום לתכנון בחברה הערבית והחרדית, בהתחדשות עירונית ופינוי בינוי, אך לא בשטחים הפתוחים שנמצאים במחסור הולך וגובר", אמרה השרה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמר בתגובה: "אין כל כוונה להרחיב את פעילותה של הוותמ"ל, אלא רק לחדש את פעילותה המלאה במתכונתה הרגילה ולשמור עליה, זאת בשונה מגורמים שונים המעוניינים בצמצום פעילותה, מה שעשוי לפגוע קשה ביכולות לקדם פתרונות למשבר הדיור ולבלום עליית מחירים".

"החזרת הוותמ"ל לפעילות מלאה, נובעת מהצורך המיידי לקדם תכנון חדש וישן ולהסיר חסמים שנוצרו בשנתיים האחרונות", הוסיף, "מתוך הרצון להתחיל את התהליך הנדרש, הוכנס לתוך ההסכמים הקואליציונים סעיף לפיו יוארך תוקפה של הוותמ"ל כפי שפעלה בעבר, וכל זאת על מנת לתת מענה למשבר הדיור ולמצוא בעבורו פתרונות לטובת אזרחי מדינת ישראל".

פנייתה של זנדברג הגיעה בהמשך לפניות שנעשו לשקד בשבועות האחרונים ממספר ארגוני סביבה , תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית. הארגונים דרשו לא לחדש את חוק הוותמ"ל בטענה שהוא מייצר תקדים להפקעה של שטחים פתוחים רבים, בינהם שטחי חקלאות, ללא דיון ציבורי ועם אפשרות מעטה להביע התנגדות

מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, בירך על המהלך של השרה להגנת הסביבה, והוסיף: "עמדתנו המשותפת בעניין הוותמ"ל מבוססת על הרצון לנתב אותו להתחדשות העירונית ובמגזר הערבי ולשמר את השטחים החקלאיים הפתוחים לדורות הבאים כאינטרס לאומי".

על פי תנועת המושבים, מאז שחוקק חוק הוותמ"ל, נגרעו בישראל מעל ל-100 אלף דונם של שטחים חקלאיים, רובם במרכז הארץ.

במכתב משותף ששלחו לסיעות הקואליציה מעל ל-20 ארגונים לאיכות הסביבה ותנועות ההתיישבות צוין שחידושו של החוק נשקל  ל-4 שנים נוספות, עם אפשרות לחידוש לשנתיים לאחר מכן.

לטענתם, מאז 2015 אושרו מעל 780 אלף יחידת דיור חדשות ותכניות תמ"א 38, כשבמקביל התחילה בנייתן של 320 אלף יחידות דיור. "אין מחסור ביחידות דיור מתוכננות", טענו הארגונים וקראו לממש אישורים קיימים להתחלות בנייה, להרחיב את תהליכי ההתחדשות העירונית וקידום בנייה צפופה.

החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור אושר ב-2014 כמענה למחסור בדירות, ומטרתו הייתה לייעל ולזרז תהליכי תכנון ברמה לאומית על ידי יצירת מנגנון מעקף לוועדות התכנון העירוניות והאזוריות. בגלל שנחקק כצו שעה, החוק הוארך כל פעם בשנה או שנתיים, ותוקפו האחרון פג לפני שנה.

מאז הקמת הממשלה, הדיון סביב החוק עלה שוב על הפרק על ידי שרת הפנים ושר הבינוי והשיכון, שבעבר התנגד לו כשר להגנת הסביבה. השניים ציינו מספר פעמיים שהם שוקלים להאריך מחדש את חוק במטרה לעמוד ביעדי התחלות הבנייה שהממשלה הציבה לעצמה, 350-300 אלף דירות חדשות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!