דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התקציב שאחרי הקורונה / איטליה: 221 מיליארד לתשתיות והגדלת המגזר הציבורי

ראש ממשלת איטליה מריו דראגי ממציא את עצמו מחדש בתקציב המרחיב ביותר באירופה | מבט אל העולם, כתבה ראשונה בסדרה

מריו דראגי, ראש ממשלת איטליה (צילום: Riccardo Antimiani, Pool via AP)
מריו דראגי, ראש ממשלת איטליה (צילום: Riccardo Antimiani, Pool via AP)
יונתן קירשנבאום

דווקא מי שידוע כאחד מסימני השמרנות של האיחוד האירופי הוא זה שמוביל את תכנית ההשקעות השאפתנית ביותר ביבשבת, על אף שיעור החוב השני הכי גבוה באיחוד: מריו דרגי מוביל באיטליה תכנית השקעות ממשלתית בהיקף שלא נראה מאז מלחמת העולם השנייה, ותזרים עשרות מיליארדים למשק אחרי האסון שהתרחש במדינה בזמן מבר הקורונה.

כמה: התכנית האיטלקית עומדת על 221 מיליארד אירו, שמהווים לא פחות מ-11% מהתוצר. מתוכם 191 מיליארד יגיעו מקרן ההתאוששות של האיחוד האירופי שממומן על ידי גיוס חוב משותף של מדינות האיחוד, ועוד 30 מיליארד יגיעו ממקורות תקציביים של ממשלת איטליה, בעיקר על ידי גיוס חוב חדש.

מה: כ-70 מיליארד אירו יושקעו בהקמת תחנות כוח ממקורות אנרגיה מתחדשת ושיפור מערכת החשמל במדינה כדי לעמוד ביעד הפחתת פליטות הפחמן מאיטליה ב-60% עד לשנת 2030. 32 מיליארד אירו נוספים יושקעו בשיפוץ תשתיות קיימות ובניית תשתיות חדשות, שכוללות לא רק תשתיות תחבורה, אלא גם תשתיות למערכת אפקטיבית של רכבים חשמליים ואינטרנט מהיר בכל המדינה.

28 מיליארד אירו יושקעו במערכת החינוך, וחלקם יממנו מחקר שיסייע לייצר חלופות להתבססות על אנרגיה פחמנית. כ-19 מיליארד אירו יושקעו בחיזוק מערכת הבריאות במדינה, ועוד כ-27 מיליארד אירו בתכניות רווחה וסיוע לאוכלוסיות חלשות.  כ-40% מכלל התקציבים יופנו לדרום המדינה המפותח פחות, ובעל שיעור העוני והאבטלה הגבוהים יותר.

כדי ליישם את תכנית ההשקעה העצומה, הממשלה האיטלקית מתכננת לגייס כ-22,000 עובדים חדשים לשורות המגזר הציבורי. מרבית העובדים החדשים יגויסו לשורות מערכת המשפט ומשרד האוצר, ויסייעו לגבש את התכנית התקציבית עצמה. מרבית העובדים החדשים יגויסו תחת חוזים זמניים, אבל הדבר צפוי לסייע להוריד את שיעור האבטלה הגבוה מאד במדינה.

דרגי על התכנית: "התכנית שלנו היא הזדמנות להתמודד עם חלק מהבעיות שרודפות את הכלכלה והחברה שלנו כבר שנים רבות, והיא תסייע לתקן את הנזק הכלכלי והחברתי שנגרם מהמגיפה" אמר דרגי בהתייחס לתכנית ההשקעות. "הצעדים האלו יעזרו לאיטליה לחזור למקומה כמדינה מובילה בעולם המערבי".

לגבי מימון התכנית, דרגי אמר פעם אחר פעם שאין סיבה לדאוג מהשלכות גיוס החוב הנוסף. "אם היינו מסתכלים על העניין מנקודת המבט של אתמול היינו חושבים שמדובר בצעד בעייתי מאד" הוא אמר. "אבל היום אנחנו רואים את הדברים אחרת לגמרי. המגיפה הפכה נטילת חוב גדול לדבר לגיטימי".

ומה עם החוב? בשנת 2020, בעקבות משבר הקורונה, זינק יחס החוב תוצר של הממשלה האיטלקית מכ-135% ל-156% כדי לממן את הוצאות הממשלה על המשבר, מה ששם אותה במקום השני באירופה אחרי יוון. מאז, החליטה הממשלה על עוד סבב של הוצאה ממשלתית כדי לממן חבילת השקעה בתשתיות. אלא שבמקום למהר לקצץ בהוצאות הממשלה, באיטליה ובקרן המטבע דווקא צופים עלייה קלה ביחס החוב בשנת 2022 כתוצאה מהגיוסים הנוספים שידרשו כדי לממן את החבילה. על פי קרן המטבע, בשנה הבאה יחס החוב תוצר של איטליה צפוי לעלות ל-158%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!