דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת בנט לפיד

הפסד לקואליציה בהצבעה בוועדה המסדרת על הארכת חוק איחוד משפחות; ההצבעה המכריעה הערב במליאה

תוקף החוק שמקשה על פלסטינים ואזרחי מדינות ערב שנישאו לישראלים לקבל מעמד בישראל יפוג מחר (ג') | בממשלה מנסים להשיג רוב במליאה להארכתו בשנה נוספת, למרות התנגדות סיעת רע"ם

ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת.(צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת.(צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
יניב שרון

הקואליציה לא הצליחה להשיג רוב להמלצה למליאת הכנסת להאריך בשנה נוספת את חוק האזרחות והכניסה לישראל. ההמלצה על הארכת החוק, שמקשה על פלסטינים ואזרחי מדינות ערב שנישאו לישראלים לקבל מעמד בישראל, נידונה היום (שני) בוועדה ובסופה נערכה הצבעה בה 17 חברי כנסת הצביעו נגד הארכת החוק ו-14 הצביעו בעד. הוועדה גם התנגדה להעברת הדיון בהארכת החוק לוועדת החוץ והביטחון, והיא קיימה דיון אודותיו ללא הצבעה.

ההצבעה הקובעת על הארכת החוק תתקיים הערב במליאת הכנסת, ובממשלה מנסים לגייס רוב להארכתו באמצעות חברי כנסת מהאופוזיציה, בעקבות התנגדות חברי סיעת רע"ם לחוק, או להשיג פשרה. הארכת השעה של החוק תפקע מחר (שלישי).

ועדת החוץ והבטחון התכנסה אף היא לדיון בחוק, ללא הצבעה. עם תחילת הדיון יצאו מהחדר חברי הכנסת הערביים נציגי המשפחות ונציגי מרכז מוסאווא. לאורך הדיון בוועדה המסדרת ובוועדת חוץ ובטחון התקיימה מחוץ לכנסת הפגנה של המשפחות נגד החוק. בהפגנה נכחו חה"כ אוסאמה סעדי ואחמד טיבי. סעדי: “”בחוק האזרחות שהוא חוק קריעת משפחות אין פשרות. אין חצי משפחה.”

בדיון בוועדת חוץ ובטחון אמרה נציגת משרד הפנים, עו"ד נעמה פלאי, שמכוח החוק יש כרגע 10,000 איש בעלי היתר מת"ק (היתר שהיה זמני) וכ-3,500 איש במעמד תושב ארעי. ב-2016 בשל עתירה לבג"ץ ניתן לשוהים ביטוח בריאות ממלכתי. אך רק לפני שנתיים הוגשו ההמלצות כיצד לבצע את הדבר, ודבר לא נעשה מאז.

עו"ד פלאי הוסיפה שכל האישורים ניתנו לאחר בדיקה שאין מניעה בטחונית או פלילית למתן האישור. עוד עלה מדבריה כי מאז 1995 הוגשו כ-23,000 בקשות לאישור מעמד. נציגת המשטרה בדיון אמרה כי ב-2020 הוגשו אליה 38,000 בקשות. עוד ציינה נציגת המשטרה כי אין מדובר במספר המגישים אלא במספר הבקשות (אדם יכול לבקש בקשות אזרוח מספר פעמים). לשאלת המעורבות בפלילים שהעלה חבר הכנסת איתמר בן-גביר (הציונות הדתית), אמרה הנציגה כי המשטרה פסלה ב-2020 2,921 בקשות על רקע פלילי.

הדיון בוועדה התקיים על רקע הצעת חוק יסוד ההגירה, המונח גם הוא על שולחן הכנסת. במהלך הדיון חזרו חברי הכנסת וקבעו, כל אחד מטעמו הוא, כי הוראת השעה אינה מספקת. לדברי חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) החוק חוקק בטרם בניית גדר ההפרדה ובמהלך מצב בטחוני רגיש, אך המצב השתנה ולכן גם על החוק להשתנות.

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר: “כי החוק הוא זכות השיבה זוחלת" ומהווה סכנה לאופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) סיכם כי בלב החוק עומדת המסוכנות הבטחונית הניזונה מהסכסוך, סמיכות הגבול והפער הכלכלי בין הרשות הפלסטינית  למדינת ישראל.

על אף נוכחותם של ארגוני זכויות האדם בדיון, רובו ככולו הוקדש למידת המסוכנות הבטחונית והפלילית של מבקשי האישורים כמו גם להיבטים הדמוגרפיים והלאומיים של החוק.

חוק האזרחות חוקק ב-1952 על מנת להסדיר את אזרחותם של תושבי המדינה שאינם יהודים, וכן את כניסתם לישראל. ב-2003 נחקק חוק נוסף, 'חוק האזרחות והכניסה לישראל', שקבע הוראות המגבילות את שר הפנים במתן אזרחות ורישיונות לישיבה בישראל במקרים של איחוד משפחות, וכן מגבלות על מתן היתרי שהייה בישראל במקרים של איחוד משפחות ושל היתרים הניתנים בסמכות המפקד הצבאי. בחברה הערבית בישראל מכנים את החוק הזה 'החוק למניעת איחוד משפחות'.

החוק נחקק בימי האינתיפאדה השנייה, והסיבה המוצהרת לחקיקתו הייתה ביטחונית. בחוק נקבע מנגנון המאפשר את הארכת תוקפו של החוק בצו של הממשלה, באישור הכנסת, לתקופה שלא תעלה על שנה. מאז 2004 ועד 2020 הוארך החוק מדי שנה. עד 2015 נערך דיון במליאת הכנסת בלבד ולאחריו הצבעה, ובחמש השנים האחרונות החליטה ועדת הכנסת כי בטרם הדיון במליאה ייערך גם דיון בוועדה משותפת לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת הפנים, שבו חברי הוועדה ימליצו למליאה האם לאשר או לדחות את החוק. כאמור, הפעם סירבה הוועדה המסדרת להעביר את הדיון הרשמי בהצעת ההארכה לוועדת החוץ והבטחון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!